Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 19 decembrie 2015; preluat de platforma Culturavietii.ro din 30 ianuarie 2016
Cred că
nici unul dintre realizatorii de film de animație nu merită într-o
atare măsură ca Alexandr Petrov acest calificativ, al tandreții.
Al duioșiei și inocenței în stare pură. O asemenea iradiere de
bunătate spirituală (philia), emanată chiar de textura
intimă a fiecărui cadru, dar și a întregii povești și reiterată
de la un film la altul, fără ca din aceasta substanța să
obosească, este, practic, unică în filmul de animație. Și asta,
fără ca animația să cadă în dulceagul ieftin sau în patetism.
Aparent
necinematografice, tocmai aceste atribute i-au conferit lui Alexandr
Petrov amprenta inconfundabilă și faima internațională, inclusiv
Oscarul pentru ”Bătrânul și marea” (1999) și numeroase alte
distincții.
Născut
în 1957 în legendara regiune a Iaroslavului (parte a ghirlandei de
veche spiritualitate creștină, supranumită ”Inelul de aur al
Rusiei”), Alexandr Petrov este artist plastic, regizor, scenarist
și producător de film de animație. Specializat din 1981 în
decoruri pentru filme de animație, artistul devine realizator
complet din 1989, când semnează regia, scenariul și direcția
artistică a filmului său, ”Vaca” (Korova), după o
povestire omonimă de Andrei Platonov.
Specificul
cel mai evident al animației lui Petrov este calitatea de ”obiect
artistic” în cel mai înalt sens a peliculelor sale și refuzul
principial al serializării desenelor (procedeu considerat inevitabil
într-un gen atât de laborios și cronofag, ca filmul de animație).
Acestora, Petrov le opune o muncă obstinată și un talent risipit
(sau mai bine zis investit) cu infinită răbdare și perseverență
pentru a desena cadru cu cadru, timp de un an, doi ani sau mai mult,
scurt-metraje animate care intră apoi, fără excepție, între
”delicatesele” de rafinament ale festivalurilor de cinema și în
fondul de aur al oricărei cinemateci.
De fapt
- spun comentatorii avizați - este impropriu să vorbești în cazul
lui despre ”film de desene animate”; termenul mult mai potrivit
este de ”picturi animate” (adică vivante). Și așa este.
Artistul își pictează fiecare cadru - nu cu pensula (decât în
cazuri excepționale), ci cu degetul - pe o placă de sticlă mată;
face modificările necesare în desen pentru a obține următorul
element de mișcare, adică următorul cadru (atunci când cadrul
faca parte din aceeași secvență de acțiune) și reface cu totul
compoziția atunci când trece la o nouă secvență. Pentru fiecare
secundă de film trebuie desenate 24 astfel de cadre. Maniera
picturală este apropiată de cea impresionistă, variațiunile
luminii plasticizând fiecare cadru mai mult decât prezența
personajelor. Acestea, personajele, nu se detașează de fundal prin
contururi accentuate - ca în cazul animației clasice (realizate cu
mijloace tradiționale sau infografice) - ci aproape că se contopesc
(ca în impresionism) cu ambientul, factorul de legătură fiind
lumina. Această tehnică este responsabilă de nemaiîntîlnitul
efect de irizare sau vibrație coloristică și luminiscentă a
peliculelor sale, care creează senzația unei uimitoare fluidități
și respirații ”carnale” (adică foarte fizice) a materiei, sau,
pe scurt, senzația permanentă de miracol al vieții și de ”căldură
organică”. Toate acestea sunt realizate pe planșeta de desen, iar
nu prin tehnici computeristice.
Cel mai
complex tematic film al regizorului-animator este ”Visul unui om
ridicol” (1992), după povestirea omonimă a lui Dostoievski:
descinderea onirică într-un ”tărâm al blajinilor”, al
oamenilor care nu au cunoscut păcatul primordial, din textul
dostoievskian, pare să exprime fidel viziunea asupra lumii a
neobișnuitului regizor.
În 1996
Petrov a fost invitat în Canada să realizeze o scurtă ecranizare
animată după ”Bătrânul și marea” de Hemingway. Cele 20 de
minute de peliculă au implicat o muncă susținută timp de 3 ani,
dar recompensată cu un palmares impresionant, care l-a impus pe
cineast și mai mult în arena internațională.
Regizorul
abordează o temă explicit creștină în ”Sirena” (Rusalka,
1996), film despre dragostea înșelătoare a unui tânăr monah față
de o sirenă. Scurt-metrajul, pildă de pateric și poveste
duhovnicească, a fost nominalizat la Oscar, la Ursul de Aur și la
premiul Nika (Rusia) și premiat la
Zagreb, Ottawa, Annency, Espinho
(Portugalia) și Hiroshima.
De
fapt, duhul asceticii și învățăturii creștine, dar și al marii
literaturi ruse, emană din fiecare feerie animată a regizorului (e
un tur de forță să realizezi ”feerii creștine”!), inclusiv
din ultimul său scurt-metraj, ”Iubirea mea” (Moja ljubov, 2006),
după o povestire de Ivan Șmelev, cel mai romantic din filmele sale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu