Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 8 aprilie 2017
Preluat de platforma CulturaVietii.ro/22 aprilie 2017
Filmul
este realizat după romanul "Nicostratos" de Eric Boisset
și regizat de
Olivier
Horlait, un asistent de regie francez, specializat în filme de acest
gen; "Nicostratos le pélican" (2010) este cel de-al
doilea, după "Sunny et l'éléphant" (2007) - filme pentru
care, pe lângă regie, este și coautor al scenariului.
Pelicula
se supune schemei filmelor despre prietenia dintre copii și animale
– gen dezvoltat în special de americani și destul de intens
serializat prin deceniile VII-VIII ale secolului trecut. Totuși,
schematismul unei drame în care întregul suspans este concentrat pe
aventurile animalului (în cazul nostru, un falnic pelican), nu
deranjează prea mult, căci este ecranat de căldura relației
empatice copil-ființă necuvântătoare, relație care va acapara
atenția celor mai mulți dintre spectatori.
Filmul
povestește prietenia dintre Yannis, un orfan de mamă, fiul unui
pescar dintr-o izolată insulă grecească, și un pelican, pe care
puștiul îl răscumpără de la un căpitan de vapor, cu prețul
unei inestimabile, sentimental, relicve de familie: o cruciuliță de
aur, singura amintire rămasă de la mama sa. Il va numi după numele
vaporului pe care l-a găsit: Nikostratos. Lipsit de prieteni și
sprijinit moral doar de părintele Kosmas de la mănăstirea locală,
unde se află și școala satului, Yannis se simte terorizat
psihologic de tatăl său, devenit morocănos și necomunicativ după
moartea mamei: relația cu neobișnuita pasăre (inițial, un pui
jigărit și bolnăvicios, neidentificabil ca specie de către copil)
va suplini acest gol.
Filmul
urmează rețeta clasică: ascunderea puiului de ochii părintelui
cârcotaș, descoperirea acestuia și revolta violentă a părintelui,
care amenință viața animalului, apoi atu-urile câștigate de
copil în momentul când pelicanul, devenit un superb exemplar, este
descoperit de comunitatea insulară, devenind fetișul și răsfățatul
acesteia. Yannis capătă un nou aliat în persoana lui Angeliki, o
adolescentă isteață, nepoata patronului singurului local de pe
insulă, Aristotel, venită în vacanță să-și ajute unchiul ca
barmaniță. Atras de interesul clienților săi față de superba
pasăre, cu care aceștia vor să se fotografieze, Aristotel îi
propune lui Yannis o mică afacere în acest sens, care îl ajută pe
copil să iasă din sărăcia în care se zbate împreună cu tatăl
său, ale cărui venituri din pescuit nu-i sunt suficiente să-și
întrețină modesta gospodărie. Împăcarea lui Yannis cu tatăl
său, prietenia inocentă a băiatului cu Angeliki, excursurile lor,
împreună cu Nikostratos, în mirificele peisaje marine (turistic,
dar atrăgător surprinse de directorul de imagine Michel Amathieu), mângâie ochii și inima iubitorilor genului; accidentarea
păsării de către un autobuz cu turiști, sosiți special să vadă
superbul pelican, este punctul culminant al peliculei. Potrivit
genului, însă, filmul se termină cu happy-end, împlinind întru
totul așteptările micilor sau mai marilor spectatori.
Aceștia,
dacă au acceptat convenția genului, nu vor fi deranjați prea mult
de replicile cam hollywoodiene ale personajelor, care vorbesc adesea
cu vocea naratorului, și nu cu vocea lor proprie, de lipsa de
adâncime a frescei colectivității umane insulare, prezentate
destul de convențional, în ciuda exotismului acesteia, de lipsa
firelor narative secundare (care ar fi îmbogățit mult pelicula),
ori de jocul plat al lui Kusturica.
Aerul
atașant al pelicanului și al celorlalte animale din jurul acestuia
(în special capra Kitsa, cu care pasărea are o relație
conflictual-amicală, amuzant pusă în valoare de regizor și de
departamentul de dresură al filmului) – amintesc încă o dată de
regizorul iugoslav și de
empatia profundă pe care o produceau animalele
din filmele sale,
în special Vremea
țiganilor
și Underground...
Kusturica, de la care regizorul Olivier Horlait a învățat câte
ceva, dar nu prea mult...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu