Apărut în
Ziarul Lumina de sâmbătă 10 iunie 2017
Continuator
al genului tragi-comediei-pildă cu subiect duhovnicesc din Ostrovul
lui Pavel Lunghin, filmul Călugărul
și dracul (Monah
i bes, Rusia, 2016)
în regia apreciatului regizor și scenarist Nikolai Dostal are un
succes aproape la fel de răsunător, care promite să fie la fel de
stabil. Pelicula a fost apreciată în mediile de specialitate din
Rusia, dar mai ales de publicul larg, apropiat sau nu de Biserică,
iubitor de film de artă ori de film de consum. Filmul a obținut în
Rusia prestigioasele premii Vulturul
de aur pentru cel mai
bun scenariu (Yuri Arabov) și patru premii NIKA (pentru scenariu,
pentru cel mai bun rol principal masculin: Timofei Tribunțev; pentru
cel mai bun rol secundar masculin: Boris Kamorzin; și pentru regie
de sunet: Maxim Belovolov).
Construit
pe calapodul comediei satirice amplasate în mediu monahal, presărat
cu percutante studii de caracter și cu miracole minore, tratate în
cheie fantastic-peiorativă, pigmentat cu umor savuros, filmul pare,
în prima sa jumătate, o pildă populară duhovnicească din familia
Ivan Turbincă,
în care omul simplu se ia la harță cu dracul, care nu e atât de
negru, și îl biruie prin istețime, umor și bunătate. Cam atât
ar fi fost suficient pentru un reușit film de gen, din seria
pildelor creștine, pe care școala cinematografică rusă le produce
cu succes în ultima vreme. Ar fi ieșit în acest caz un pilduitor
film parohial, dar nu unul de festival, care să stârnească
polemici și discuții teologal-filozofice, nici unul care să intre
în istoria cinematografului.
|
Timofei Tribunțev |
Dar drama
fantastico-religioasă realizată de Nikolai Dostal după scenariul
lui Yuri Arabov are (ca și Ostrovul
ori
ca Primăvara
este aproape de Vera
Storojeva) toate
aceste calități: un scenariu-beton, o regie simpatetică și un joc
actoricesc de mare virtuozitate și dăruire. Pornind de la
complicitatea oarecum nevinovată, să spunem, pe care o are omul cu
dracul în cultura populară răsăriteană, Yuri Arabov dezvoltă o
teză teologică profundă și tulburătoare, abordată și în
scenariul său la Faust-ul
lui Sokurov. Este interogația asupra posibilității de umanizare și
mântuire a îngerilor căzuți. Interogație dezvoltată nu prin
speculații scolastice, ci dramaturgic, prin modelarea atentă a
relației dintre personaje – călugărul ispitit Ivan și demonul
ispititor pe nume Legiune -, relație dinamică, în care partenerii
se intercondiționează psihologic reciproc și ambii evoluează.
Suntem în
secolul XIX, pe vremea țarului Nikolai I. Tocmai scăpat dintr-un
incendiu, cu hainele
fumegând, călugărul
Ivan bate la porțile unei mănăstiri. Este primit cu suspiciune.
Ivan vorbește în pilde, uneori sibilinice, care îi irită pe
frați; îl pune zdravăn la încercare pe stareț când la
spovedanie îi mărturisește că iubește toată făptura, inclusiv,
ba mai ales pe demoni. În loc de împărtășanie, Ivan primește
canon să desfunde o fântână adâncă plină cu noroi, corvoadă
de care se achită în timp record, la fel ca și de alte munci grele
la care este supus. Starețul însuși este vizitat de un demon cu
înfățișare de arhimandrit,
recomandat ca de la
mănăstirea Sfântului Toma Necredinciosul; acesta
se transformă apoi în femeie, nu
înainte de a i-l prezenta pe Ivan ca pe un mare sfânt.
Bănuind că nu e lucru curat cu el, obștea îl leagă pe Ivan de o
plută și îi dă drumul pe un râu, dar pluta se întoarce la mal.
Abia când Ivan e trimis într-o pădure deasă, cu canon să taie
toți copacii bătrâni, se arată demonul care îl ajutase la toate
corvezile. Ivan se roagă și mănâncă pesmeți, în timp ce dracul
îl ispitește cu trufandale, îi îmbunătățește spațiul locativ
și încearcă să-i intre în voie, visând
la emancipare generală, regiciduri și revoluții.
Discuțiile
dintre cei doi sunt memorabile. „Nu vei putea străluci decât în
urma luptei cu mine!”, îi spune Legiune; „Iar voi nu puteți
fără noi!”, îi replică Ivan. Intre cei doi e o relație veche,
dracul urmărindu-și binecunoscutul pact; nu îl obține cu
amenințările, căci Ivan nu se teme de moarte, iar Dumnezeu îl
păzește, stârnind o ploaie atunci când Legiune îl leagă pe
Ivan, încercând să-i dea foc. Până la urmă monahul
acceptă să-i dea sufletul dacă dracul îl va duce în zbor la
Ierusalim, să se închine la Mormântul Domnului. Condiția e
incomodă, dar dracul e nevoit să accepte. Aici, Ivan îi ceartă pe
vânzătorii de false relicve și le dărâmă tarabele, ca odinioară
Iisus; este bătut crunt de aceștia, dar Legiune îl vindecă. În
fața Sfântului Mormânt, Ivan îl forțează pe Legiune să intre
cu el („Dacă până
acum am fost împreună, nu ne putem despărți acum!”)
și iese de acolo cu dracul leșinat, aproape mort, în brațe.
Legiune își pierde puterea de a face minuni și, pentru a se
însănătoși, e sfătuit de Ivan să se roage. El
însuși se roagă cu una din cele mai frumoase rugăciuni rostite
în Ortodoxie. Rămași
fără orice resursă, cei doi cerșesc pentru a se întoarce în
Rusia; pe drum, sunt
arestați pentru vagabondaj și acuzați de toate crimele comise în
oraș, pe care Ivan le ia cu seninătate asupra sa. În urma
loviturilor de bici la care cei
doi sunt pedepsiți, Ivan
moare, spre disperarea sinceră a lui Legiune, care nu reușește
nici să-i salveze trupul, nici să-i rețină sufletul.
În final,
șchiopătând și jerpelit, la fel ca odinioară Ivan, Legiune bate
la poarta aceleiași mănăstiri, unde parcă nimic nu s-a schimbat.
I se deschide; starețul simte că l-ar cunoaște, da nu știe de
unde... „De ce trebuie să primim pe oricine?”, ripostează unul
din frați. „Dar dacă nu noi, atunci cine?”, replică starețul.
_______________________
Notă: Filmul este accesibil on-line, subtitrat (nu foarte profesionist) în română. Erată generală pentru subtitrare: în loc de "episcop" a se citi "egumen".
Un comentariu:
Ceva ce nu am mai citit de mult timp.
O excelentă cronică de film.
Felicitări, d-na Elena Dulgheru !
Trimiteți un comentariu