Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 11 martie 2017
În
sfârșit vedem o comedie românească sadea, care să concureze cu
marile momente ale comediei noastre clasice, ba chiar, aș zice, să
le și depășească. Credeam că noul cinema românesc lăsase acest
gen, în forma sa pură, în seama basarabenilor, pentru a-și urma
propensiunea către filmul realist-autoscopic-festivalier, ori către
genuri mai „juvenile”, ca thriller-ul, farsa, ori către genuri
mixte (ca „Love building”, de
pildă), în care comicul este doar unul dintre ingrediente.
Geometrismul strict al comediei pure părea să îi sperie pe tinerii
noștri cineaști. Dar iată că cel de-al doilea lung-metraj al
tânărului regizor și scenarist Paul Negoescu înlătură această
supoziție.
Filmul
său „Două lozuri”, inspirat (de departe) de nuvela „Două
loturi” a lui I.L. Caragiale, repune în drepturi comedia
românească, în cele mai glorioase momente ale sale. Filmul său a
făcut turul celor mai importante festivaluri ale lumii și are un
palmares respectabil. Aș spune chiar că poate concura cu succes (nu
la capitolul palmares, unde contextul istoric nu permite asemenea
comparații, ci la acela al harismei) cu ecranizarea din 1957 a
nuvelei lui Caragiale, „Două lozuri”, proiectul lui Jean
Georgescu, pusă în scenă de mai tinerii săi colegi Gheorghe Naghi
și Aurel Miheles, avându-l cap de afiș pe neuitatul Grigore
Vasiliu-Birlic.
Desigur
că cele două adaptări – cea din 1957, o dramatizare fidelă, cea
din 2016, o adaptare foarte liberă, cu o poveste și structură de
personaje mult diferită de original – sunt foarte diferite și ca
substanță și atmosferă. Filmul din 1957 miza masiv pe
personalitatea lui Birlic, care beneficia de momente solo
impresionante, ce accentuau dramatismul cu accente tragice al
decăderii unui funcționar mândru cândva de poziția sa socială
(temă în spatele căreia întrezărim modelul din Der letzte
Mann al lui W.F. Murnau,
1924), pe când filmul scris și regizat de Paul Negoescu respiră
aerul flegmatic-degajat al minimalismului românesc (marca Porumboiu,
dar nu numai), în care orice pierdere materială ține deja de
specificul național și e tratată implicit comic, cu fatalismul de
rigoare, câtă vreme se conservă marile valori: prietenia și,
eventual, iubirea. În acest sens, filmul lui Negoescu se apropie, ca
morală și structură, de „Afacerea Est”
al lui Igor Cobileanski, produs în același an. Formula ambelor
comedii o putem defini: „un road-movie cu trei fraieri săraci
lipiți dintr-o țară săracă, în căutarea marii îmbogățiri”.
Până
și tripletul comic de prieteni din cele două filme are cam aceeași
structură funcțională: unul este îndrăgostit, având nevoie de
bani ca să-și recupereze iubita (având, astfel, motivele cele mai
nobile de a aspira la „potul cel mare”), altul are aere de
intelectual falit (asigurând un comentariu parodic asupra stării de
fapt generale), iar altul este „meșterul bun la toate” și
motorul acțiunii. Această paralelă structurală nu înseamnă
defel calchiere sau deficit de originalitate, ci fundamentarea pe
aceeași școală și pe același model dramaturgic.
În
rest, cele două filme își au, fiecare, specificul și umorile lor,
atât Igor Cobileanski, cât și mai tânărul Paul Negoescu fiind
cineaști suficient de maturi, de talentați și de personali, pentru
a-și impune o marcă proprie coerentă filmelor lor.
O
calitate rară a filmului „Două
lozuri”
al lui Negoescu este lipsa cinismului și a mizantropiei, atât de
redundante în noul cinema românesc. Filmul respiră prin ritm –
bine echilibrat în privința raportului dintre acțiune și
acumularea stărilor interioare cu potențial comic -, prin
coordonarea excelentă dintre actori, mai ales a celor din tripletul
protagonist (Dorian Boguță, Dragoș Bucur și Alexandru Papadopol),
prin naturalețe și prin calitatea excepțională a replicilor.
Inclusiv scurtele excursuri exotice (în apartamentul cu hippioți
drogați, în cel cu fete de consum, în casa ghicitoarelor),
prilejuite de căutarea răufăcătorilor, sunt tratate fără
îngroșări și cu o naturalețe pe care nu am mai întâlnit-o în
filmul românesc. Cadrele fixe, specifice „minimalismului”,
conferă acea simplitate și aer sec, în care umorul de calitate își
pune mai bine în evidență valoarea, fără a sufoca. Acesta –
bine dozat, pe o curbă asemeni celei dramurgice, atent urmărită -
atinge uneori cote impresionante, ca în secvența identificării
mașinii negre drept albă în fața polițistului rutier, în
momentul recuperării borsetei furate, când hoții aproape
coalizează cu păgubașii, dar mai ales în scena apoteotică finală
(vizualizată într-un singur cadru-detaliu), a încercării de
dezlipire a biletului de loterie câștigător de pe ușa
frigiderului. Flash-urile din genericul final, care taie ritmic
dreptunghiul de ecran ce suprinde zadarnicele străduințe, soldate
cu luarea în spate a ușii de frigiderul, pecetluiesc iremediabila
și candida prostie omenească din cele mai bune tradiții ale
snoavei românești, de la poveștile cu Păcală, la cele ale lui
Ion Creangă. Modele care nu ies scolastic și strident în prim-plan
(ca în comediile de tristă amintire ale lui Geo Saizescu), ci animă
ascuns, din umbră, un spirit al umorului și joie
de vivre-ului
românesc, pe care filmul autohton încă are a-l descoperi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu