Apărut în Ziarul Lumina din 25 februarie 2017
Andrei Koncealovski este unul dintre rarii regizori a căror carieră
se îmbunătățește constant în faza de senectute.
În 2014, drama sa cvasi-documentară „Nopțile albe ale
poștașului Aleksei Triapițîn” (The Postman’s White Nights)
cucerea Leul de Argint la Veneția. Simplu și transcedental, de o
frumusețe care îți taie respirația (amintind, surprinzător, de
Exilul lui Zviaghințev, implicit de Tarkovski, de al cărui
transcedentalism multă vreme Koncealovski se dezisese), filmul
continuă tema provinciei ruse în opera regizorului, dar o ridică
la nivelul contemplației pure și al metafizicii.
Cu totul alt tip de poveste avem în „Raiul” (Paradyse),
drama istorică produsă de regizor în 2016 împreună cu studioul
german DRIFE Filmproduktion, film considerat aproape unanim drept cea
mai prețioasă piesă din cariera acestuia. Carieră cu
spectaculoase schimbări de macaz, dar care a numărat nu puține
succese și câteva capodopere, intrate ca repere în istoria
filmului.
Laureat la Veneția tot cu un Leu de Argint și cu încă patru
premii, câștigător și al altor importante distincții, propus de
Rusia la Oscar și intrat pe lista scurtă (motiv pentru care a putut
fi văzut și în România), filmul este, cum apreciază la unison
specialiștii, o operă grandioasă, foarte profundă și elegantă,
cu un mesaj foarte important pentru omenire, adică „tot ce își
poate dori un regizor”.
„Raiul” readuce în actualitate tema celui de-al treilea Reich,
a colaboraționismului francez și a Holocaustului, dar perspectiva
din care este privit acest cataclism istoric este cu totul
neașteptată.
Originalitatea fundamentală a filmului rezidă, în primul rând, în
structura scenariului (scris de regizor împreună cu Elena Kiseleva,
coscenarista sa și la Nopțile albe ale poștașului...”),
alcătuit din numeroase
monologuri retrospective și introspective, alternate cu
flash-back-uri de acțiune reală. Sinceritatea
actorilor, care nu interpretau, ci trăiau
totul pe viu în fața camerei (inclusiv în timpul lungilor
interviuri în gros-plan) - cum mărturisea Iulia Vîsoțkaia,
protagonista peliculei -, rafinamentul simplu al imaginii în
alb/negru, cu profunzimi de penumbre și compoziții neașteptate, au
adăugat substanță acestei osaturi.
Trei
personaje își povestesc viața în fața camerei, ca în fața unui
tribunal: Olga, o rusoaică aristocrată de la Paris, director de
modă la revista Vogue, intrată în Mișcarea de Rezistență,
francezul Jules (alias Philippe Duquesne), un burghez așezat,
familist, șef al Poliției colaboraționiste, și ofițerul SS de
rang înalt Helmudt (alias Christian Clauss), specialist în
slavistică, îndrăgostit de Cehov, dar și de Hitler, care își
abandonează doctoratul în favoarea carierei militare, în care
crede cu toată convingerea.
Olga
este arestată pentru că ascunsese copii evrei de naziști. Dosarul
ei este investigat de Jules. Ingrozită de iminența torturii, Olga i
se oferă în schimbul unui tratament preferențial. Trocul urmează
să aibă loc a doua zi, dar nu se mai produce, pentru că Jules este
împușcat de Mișcarea de Rezistență chiar în fața fiului său.
Olga ajunge în lagăr, unde marea ei durere este că îi întâlnește
pe cei doi puști pe care crezuse că îi salvase. Femeia mondenă
învață regulile luptei pentru supraviețuire și conduita socială
a junglei. Aici este descoperită de Helmudt, odinioară îndrăgostit
de ea în urma unui flirt de vacanță. Sentimentele lui renasc. Olga
devine camerista și ibovnica lui oficială. Misiunea tânărului
ofițer, vestit pentru probitatea sa, este investigarea cazurilor de
corupție în lagărele germane, ceea ce îl face antipatic, dar și
temut, în ochii colegilor săi. Concluzia acestora e că aici „totul
se fură” (nimeni nebăgând în seamă viețile deținuților).
Războiul e pe sfârșite, naziștii își presimt înfrângerea și
Helmudt hotărăște să o salveze pe Olga și să fugă cu ea în
America de Sud. Olga acceptă surprinsă, cu toate că nu îl iubește
pe Helmudt, cu condiția de a-i lua cu sine pe cei doi copii, ceea ce
el refuză categoric.
Strângându-și
lucrurile de plecare, Olga asistă cum un nou grup de deținuți
dintre cei mai bolnavi sunt selectați pentru camera de gazare.
Dintre aceștia, șefa pavilionului, o ucrainiancă, o roagă cu
disperare ca, după eliberare, să-i transmită vestea morții ei
fetiței sale. În câteva clipe, sub presiunea baionetelor
soldaților nemți, Olga își rescrie destinul, schimbându-l cu
acela al colegei. Motivația sa, rostită în fața camerei: „ea
avea pentru cine trăi!”
În
acest moment înțelegem cine este personajul absent, în fața
căruia au loc lungile interviuri. Ințelegem și degajarea
povestitorilor, atipică pentru un tribunal ca cel de la Nurenberg. O
voce rostește din off
„Poți intra!”, iar toate reticențele de odinioară ale
regizorului împotriva metafizicii pe ecran capitulează.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu