Apărut (într-o variantă ușor modificată) în Ziarul Lumina de sâmbătă 16 mai 2015
Tulburător de simplu, parcă
atemporal, filmul ”Trois coeurs” (Franța, 2014) al lui
Benoît Jacquot, selecționat la Veneția și Toronto, a putut fi
văzut în cadrul Festivalului Internațional de Film București
(BIFF).
Autor a peste 20 de lung-metraje
(multe având în centru femei), a aproape la fel de multe filme TV
(adesea ecranizări, adesea pe teme istorice, la care se adaugă și
un documentar despre Jacques Lacan), Benoît Jacquot este descris de
Cahiers du cinéma ca ”un
cineast fundamental insesizabil, care crede foarte tare în real,
foarte tare în literatură și foarte tare în inconștient”. În
echilibrul acestora trei (care tind de obicei în ficțiunea
cinematografică, să-și impună fiecare propria stăpânire), stă
secretul perfecțiunii mici sale capodopere.
Filmul
este o dramă psihologică ce investighează geometria unui triunghi
amoros. Ce poate fi mai banal? Mai melodramatic? Mai susceptibil
picanteriei, frivolității, crizelor de nervi, argumentației în
favoarea imoralității? Nimic din toate acestea.
Cu toate
că se desfășoară în Franța contemporană, filmul respiră o
atmosferă de Rusie de secol XIX, citită prin prisma clasicilor săi
literari. A celor fără apetit pentru senzațional, ci pentru
urmărirea și înțelegerea împletirii și despletirii destinelor.
Acest firesc al curgerii vieții, fără trasee dinainte impuse
scenaristic, impresionează și în filmul, a cărui poveste este
semnată de regizor, împreună cu Julien Boivent.
Filmul
beneficiază de prestațiile a trei mari actrițe - Charlotte
Gainsbourg, Chiara Mastroianni, Catherine Deneuve - care evoluează
alături de actorul și umoristul belgian Benoît Poelvoorde, iar
ansamblul celor patru funcționează ca un adevărat organism.
Într-un orășel în care
niciodată nu se întâmplă nimic eșuează Marc, un anodin și
destul de antipatic inspector fiscal. Fusese în delegație și,
ratând ultimul tren, este obligat să petreacă noaptea acolo.
Rătăcind deprimat și anxios pe străzile pustii, o întâlnește
pe Sylvie (Charlotte Gainsbourg), care pare la fel de pierdută;
probabil, în urma unui conflict de rutină cu iubitul, un tip
violent, cu care nu se înțelege, dar pe care nu se îndură să îl
părăsească. Ea îl orientează pe Marc, ajutându-l să găsească
un hotel; defel înclinată să intre în vorbă cu necunoscutul, se
trezește cu un șuvoi de confesiuni, izbucnit cu o virulență
nevrotică: Marc e nemulțumit de viață și e fericit că și-a
găsit un interlocutor. Sylvie simte că ar avea la fel de multe să-i
spună, dar nu este timp și cei doi hotărăsc să se întâlnească
peste o săptămână la Paris. Simțind parcă nevoia să lase mână
liberă destinului, Sylvie nu își dezvăluie numele și refuză să
facă schimb de numere de telefon cu Marc.
În ziua întâlnirii, în urma
unei crize de inimă, Marc întârzie cu mai bine de o oră. Sylvie
îl așteaptă degeaba în Grădinile Tuileries și, întoarsă
acasă, se hotărăște brusc să plece cu iubitul ei în America.
Dar în micul orășel trăiește
întreaga familie a Sylviei: sora ei, Sophie, împreună cu mama
acestora (Chiara Mastroianni, respectiv Catherine Deneuve). Cele două
locuiesc într-o vilă superbă și țin împreună un magazin de
antichități. Deși sunt net diferite fizic și temperamental, între
”rebela” Sylvie și raționala Sophie e o caldă prietenie, iar
Sophie suferă pentru neîmplinirea conjugală a surorii mai mari.
În calitate de controlor fiscal al
firmelor din oraș, Marc este abordat de Sophie, care îi cere
consultanță pentru contabilitatea magazinului de antichități.
Astfel Marc ajunge să petreacă multe ore în comun cu Sophie și...
cei doi se îndrăgostesc, fără ca vreunul să bănuiască de
legătura celuilalt cu Sylvie. Marc se mută în casa Sophiei, este
acceptat de mama acesteia și în curând se stabilește nunta, la
care Sophie își invită sora din America, cu care discută frecvent
pe skype. Nimic nu pare să stea în calea fericirii generale, până
când întâmplător, Marc observă stupefiat pe monitorul
calculatorului chipul misterioasei necunoscute, a cărei întâlnire
o ratase în Tuileries. Din monitor îi răspunde privirea la fel de
stupefiată a Sylviei, rămasă și ea fără cuvinte...
Din acest moment, cei doi
”proto-îndrăgostiți” (Marc și Sylvie) nu fac tot posibilul să
se întâlnească, ba se resping multă vreme și după sosirea
Sylviei din America: frica de propriile reacții, frica de reacțiile
celuilalt, frica amândurora de a nu o răni pe Sophie, frica de a nu răni căminul fericit tocmai constituit... tot atâtea tensiuni, care, până la urmă, trebuie să-și găsească eliberarea...
Amestecul de ambiguitate, rebeliune ascunsă și seriozitate extremă de pe chipul Charlottei Gainsbourg lasă să se întrevadă tot acest spectru de sentimente, dintre care cele mai multe rămân în penumbra stării latente. În aceeași penumbră se află și trăirile lui Marc - birocrat conservator, fericit alături de strălucitoarea Sophie (Chiara Mastroiani): facies-ul actorului (Benoît Poelvoorde), și așa ambiguu, se contorsionează treptat sub povara unui destin, pe care nu și l-ar fi dorit niciodată. Un singur schimb de replici se conturează limpede între cei doi: ”Cum de ai ales-o pe ea?”, întreabă Sylvie. Marc răspunde simplu: ”Nu am ales”.
Și totuși, viața îi va obliga să aleagă, în timp ce ei vor lupta din răsputeri ca să nu aleagă, intuind că a alege, în cazul lor, înseamnă a ucide un sentiment care avusese tot dreptul la împlinire; dar a nu alege înseamnă același lucru. În sondarea acestei zbateri tăcute (sortite, evident, eșecului), în care fiecare personaj își păstrează până la capăt misterul și o doză de frumusețe, cu toate că fiecare va fi rănit sau va răni, stă toată virtuozitatea regizorală a filmului...
Amestecul de ambiguitate, rebeliune ascunsă și seriozitate extremă de pe chipul Charlottei Gainsbourg lasă să se întrevadă tot acest spectru de sentimente, dintre care cele mai multe rămân în penumbra stării latente. În aceeași penumbră se află și trăirile lui Marc - birocrat conservator, fericit alături de strălucitoarea Sophie (Chiara Mastroiani): facies-ul actorului (Benoît Poelvoorde), și așa ambiguu, se contorsionează treptat sub povara unui destin, pe care nu și l-ar fi dorit niciodată. Un singur schimb de replici se conturează limpede între cei doi: ”Cum de ai ales-o pe ea?”, întreabă Sylvie. Marc răspunde simplu: ”Nu am ales”.
Și totuși, viața îi va obliga să aleagă, în timp ce ei vor lupta din răsputeri ca să nu aleagă, intuind că a alege, în cazul lor, înseamnă a ucide un sentiment care avusese tot dreptul la împlinire; dar a nu alege înseamnă același lucru. În sondarea acestei zbateri tăcute (sortite, evident, eșecului), în care fiecare personaj își păstrează până la capăt misterul și o doză de frumusețe, cu toate că fiecare va fi rănit sau va răni, stă toată virtuozitatea regizorală a filmului...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu