Apărut (ușor prescurtat) în Ziarul Lumina de luni 11 mai 2015
Cel mai important film prezentat în ediția de anul acesta, a XI-a,
a Festivalului Internațional de Film București (BIFF), coordonat,
ca de obicei, de Dana Dimitriu-Chelba, a fost ultima producție a lui
Jafar Panahi, Taxi, laureată la Berlin cu Ursul de Aur și cu
premiul FIPRESCI.
Jafar Panahi, condamnat în 2010 la şase ani de închisoare pentru
"conspiraţie şi propagandă împotriva regimului" din
ţara sa, a fost arestat pentru prima dată în 2009 după
participarea la comemorarea unor protestatari. A fost eliberat, dar i
s-a interzis să părăsească ţara. În curând a fost iar arestat,
pentru a fi eliberat după plata unei cauţiuni şi o grevă a
foamei. De atunci și până acum, marile festivaluri, asociaţii de
cinema şi personalități ale ecranului solicită constant repunerea
în drepturi a cineastului. Totuși, se pare că nimic nu-l poate
opri pe marele om și cineast să filmeze: el continuă să-și facă
filmele pe ascuns și să le trimită pe căi ocolite în festivaluri
unde, în ciuda bugetului extrem de restrâns cu care sunt făcute,
acestea continuă să cucerească importante premii. Două
pelicule, This
Is Not a Film
(2011) și Closed
Curtain
(2013), realizate în aceste condiții, au surprins festivalurile
internaționale, primul fiind prezentat la Cannes, cel de-al doilea
cucerind Premiul pentru scenariu la Berlin.
Dar nu despre dizidența lui Jafar Panahi și clandestinitatea
realizării filmului Taxi doresc să vorbesc aici - o face
destul presa internațională -, cât despre dragostea profundă de
oameni, de patrie, de libertate și de adevăr pe care le
mărturisește. Și despre sensibilitatea vibrantă și înțeleaptă,
tot mai rară în cinema-ul contemporan, cu care o face.
Realizat în întregime într-un taxi și în proximitatea imediată
a acestuia - deci în condiții scenografice, de regie și de filmare
cu totul improprii -, filmul este un road-movie care se bazează, în
primul rând, pe un scenariu de o structură și o limpezime
exemplară. Nici una din limitările tehnice nu își spune cuvântul
asupra produsului finit, nici una nu torturează ochii spectatorului.
Filmul descrie traseul de câteva ore al regizorului, devenit
taximetrist (aluzie la șomajul impus) prin Teheran, orașul său de
rezidență forțată, traseu în care acesta transportă oameni
diferiți, care își spun și își trăiesc fiecare povestea. Cinci
istorioare aparent fără legătură între ele, tragi-comice,
anodine, eroice sau duioase, redate cu obiectivitate jurnalistică și
parțial împletite, conturează un adevăr autobiografic și în
același timp universal, de dincolo de ele. Aproape fiecare pasager
îl recunoaște în taximetrist pe notoriul regizor, moment tratat cu
discretă autoironie, care lasă loc unei multitudini de conotații.
Prima poveste este dialogul dintre o profesoară și un misterios
”free-lancer”, vehement susținător al pedepsei cu moartea
pentru hoție, care la sfârșit își mărturisește identitatea:
este hoț profesionist, dar îi disprețuiește pe ”găinarii”
mărunți, care fură de la săraci. Sensul povestioarei în
conxtextul peliculei va fi elucidat de ultima secvență, cu care
aceasta fuzionează perfect, spre a produce morala filmului.
A doua este întâlnirea cu gestionarul unui centru de închiriat
casete video, care descrie cenzura practicată în țara sa asupra
cinematografului internațional și a celui intern - prilej de
discuții și reverențe față de repere importante ale filmului
mondial, de la Nuri Ceylan la Woody Allen, discuții în care
intervine ulterior un alt pasager, student la cinema, care îi va
cere regizorului sfaturi pentru realizarea unui scurt-metraj.
A treia, debutată dramatic, este o fabulă despre profitorism:
taximetrisul culege victima unui accident stradal, un bărbat
însângerat aproape mort, însoțit de soția sa înlăcrimată,
care cere să fie duși la un spital pentru săraci. Pe drum ”mortul”
își revine și, grijuliu, își dictează testamentul, care îi
favorizează soția în fața celorlalte rude și pe care aceasta îi
cere șoferului să-l filmeze cu telefonul său mobil. La spital
bărbatul își revine, dar soția insistă să primească
testamentul din telefonul regizorului, ”pentru orice
eventualitate”.
A patra poveste, cea mai bizară, pentru că nu conține elemente de
critică socială - dar care va pune în lumină sensul de profunzime
al filmului -, este a două cumetre cu un acvariu cu pești, care țin
să fie duse urgent la un lac din oraș, pentru a împlini o ciudată
superstiție care, spun ele, le-ar condiționa viața: ele trebuie să
elibereze peștii în lac la o dată și oră precisă, pentru a lua
alții pentru exact un an, ritual care, cred ele, le asigură viața.
Pe drum acvariul se sparge, prilej de momente comice între cumetrele
guralive, speriate de moarte, și șoferul, care le ajută în tot ce
poate.
Cea de-a cincea poveste, cea mai lungă, desfășurată într-un mic
evantai de povești în povești, deschide dimensiunea intimistă a
filmului: este întâlnirea regizorului cu nepoata sa, o puștioaică
isteață care este luată de la școală. Dintr-o dată imaginea,
care până acum avea neutralitate de film neorealist, capătă
vibrație: mașina trece agale pe o alee cu copaci, al căror frunziș
bogat creează jocuri de lumini pe obrazul fetiței, realizând în
jurul ei o aură paradisiacă. Este uimitor câtă dragoste de
cinema și de oameni dovedește Jafar Panahi (scenarist, regizor,
operator și șofer), obținând atâta virtuozitate în cele mai
restrictive condiții și cu cele mai modeste mijloace, într-un film
care te-ai fi așteptat să fie cât se poate de auster!
Fetița, de vreo 12 ani, este pasionată de cinema, materie care,
aflăm astfel, este cuprinsă în Iran în programa gimnazială, și
trebuie să filmeze și regizeze singură un scurt-metraj pentru
școală. Cu un aparat de amatori, fetița filmează dezinvolt ceea
ce vede pe stradă, fără să iasă din mașină, și întâlnim
astfel reluate temele recurente ale peliculei: hoția pentru a
supraviețui, sărăcia, demnitatea, corectitudinea politică din
industria filmului național. Tot de la fetiță aflăm lista lungă
de interdicții pe care trebuie să le respecte un film, pentru a
intra în rețeaua de distribuție națională. Două istorioare
incluse, relatate fetiței și unchiului său de doi vechi cunoscuți,
dezbat teme importante ale filmului: una, tema hoției pentru
supraviețuire și a posibilei benignități a jefuitorului, a doua,
relatată de o frumoasă și curajoasă avocată, tema deținuților
politici și a solidarității în lupta pentru drepturile omului.
Scenariul se rotunjește neașteptat în jurul peștișorilor din
acvariu, ai căror stăpâne și-au uitat în mașină portofelul, pe
care regizorul vrea să li-l înapoieze, cu toate că nu le luase
bani pentru drum. Astfel ajungem la o rezervație naturală - discret
simbol al libertății. Regizorul și nepoata ies pentru prima dată
amândoi din mașină, pentru a împlini generoasa restituire.
Spațiul din jur e pustiu, agitația umană se chicește ceva mai
departe, lângă lacul, pe care nu îl vedem. În acest moment
imaginea se întunecă și zgomote neprietenoase sugerează o
spargere, operată de indivizi răsăriți ca din pământ - semn că
taxiul fusese urmărit - și auzim cum intrușii caută, caută,
caută și nu găsesc... probabil, memory-stick-ul care urma să ducă
filmul la Berlin... Dar asta nu-i decât o speculație a mea, căci
regizorul nu își demască jefuitorii.
Avem în față un film autobiografic, ori o parabolă asupra
”stării națiunii”? Micile ironii sunt autoreferențiale sau
”național-referențiale”? Care e rostul alegerii și înșiruirii
fabulelor - amuzante sau impresionante în particularitatea lor, dar
trimițătoare în același timp către stări de fapt generale,
despre care înțelegem că nu este permis a se poate vorbi la modul
direct?
Tema hoției și nelegiuirii, ca metonimie a supravegherii politice,
se juxtapune cu aceea a libertății, generozității și puterii de
a ierta, într-un film de o senitătate extraordinară.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu