Apărut (prescurtat) în Lumina Literară și Artistică / aprilie 2015
Cu
toate că este plină de calități rare pentru filmul contemporan,
coproducția franco-germano-elvețiană ”Nori
peste Sils Maria”,
nominalizată la șase premii César (2015) și selectată în
competiția oficială la Cannes în 2014, are șanse să treacă
destul de neobservată, și pe nedrept... la fel cum, programată în
ultima zi a concursului, a trecut oarecum neobservată și pe riviera
franceză.
Marele
atu artistic al dramei psihologice semnate de regizorul, scenaristul
și criticul francez de cinema Olivier Assayas
este
curajul de a vorbi pe teme eterne - ca îmbătrânirea, realizarea și
declinul profesional, dragostea, trădarea și sinuciderea,
confruntarea dintre generații, confruntarea (de sorginte
bergmaniană) a două femei, tema alter-ego-ului -, fără a face
apel la ingrediente picante (chiar dacă tema lesbianismului plutește
în aer). Acestea vor constitui, probabil, și handicapurile
promovării pe piața cinematografică (inclusiv pe piața filmului
de artă) a peliculei, susținută doar de numele ”iconic” al
Juliettei Binoche și al starului în devenire Kristen
Stewart (Twilight)
și - pentru iubitorii filmului francofon - de cel al lui Olivier
Assayas, cineast cu o carieră importantă de aproape trei decenii,
aflat la primul său film vorbit în engleză.
Dar
abstinența în privința codurilor tari în favoarea modelării
arhitecturii de adâncime și a exploatării raporturilor dintre
planurile dramaturgice, dă și măsura inteligenței și măiestriei
scenaristice a regizorului și fostului cronicar, format în anii '80
la Cahiers du Cinéma.
Filmul
(în care Assayas semnează regia și scenariul) este construit ca o
dramă de două personaje - o actriță la apogeul carierei, Maria
Enders (Juliette
Binoche într-o demonstrație de mare versatilitate scenică) și
secretara sa personală, Valentine (Kristen
Stewart, într-un rol ce îi descoperă capacitatea de a nuanța)
- și pe pendularea dintre trecut și prezent, un trecut glorios al
protagonistei, la provocarea căruia aceasta trebuie să facă față.
Invitată
să joace
în remake-ul piesei care a lansat-o în urmă cu peste douăzeci de
ani, ”Maloja Snake”,
pentru a interpreta rolul adversarei sale scenice, care se sinucide
în urma relației tumultuoase cu eroina mult mai tânără (pe care
o interpretase odinioară), Maria Enders este obligată să se
confrunte cu propria ei imagine de sine. Încă încorsetată în
imaginea triumfătoare a protagonistei din ”Maloja
Snake”,
cu care a ajuns să se identifice, Maria refuză inițial rolul
eroinei perdante, a cărei identitate nu avusese niciodată curajul
să și-o asume. Rolul îi pare depresiv și i se pare că nu ar
ajuta-o să depășească încercările din viața reală cărora
trebuie să le facă față: un divorț în plină desfășurare și
moartea subită a autorului piesei, un dramaturg de succes, cu care
întreținuse o strânsă prietenie și pe care tocmai se pregătea
să-l viziteze, moarte care se dovedește a fi... sinucidere.
Acțiunea
se petrece în localitatea Sils Maria din Alpii Elvețieni, în jurul
vilei dramaturgului, pusă la dispoziție Mariei Enders de văduva
acestuia pentru a învăța rolul, pe care, la insistența secretarei
sale și a regizorului, îl acceptă.
Unul
din paradoxurile ce contribuie la valoarea adăugată a filmului este
ritmul nonconflictual și neutru al axului dramatic principal,
constituit din relația dialogală a Mariei Enders cu secretara sa,
care scoate, însă, la iveală conflictul mai adânc al actriței cu
umbrele ei din trecut, intrate în scenă în persoana partenerei
mult mai tinere și de altă factură (hollywoodiană și ”agresivă”,
iar nu europeană și ”rafinată”), căreia Maria urmează să-i
dea replica. Conflictul cu aceasta debutează abia în ultima parte,
la apariția tinerei starlete americane, sosită în Alpi spre a-și
cunoaște ilustra parteneră, dar plutește în aer pe tot parcursul
filmului și îi dă tonul, repercutându-se indirect și asupra
relației Mariei cu secretara sa.
Din
geografia locului se inspiră și titlul filmului, și acela al
piesei din film (repetat invocată, dar pe care practic nu o vedem):
este vorba de fenomenului norilor vălătuci curgând prin
Trecătoarea Maloja, asimilat de imaginația localnicilor unui șarpe
fantastic, ”Maloja Snake”. Fenomenul este exploatat metaforic de
Assayas, care introduce un scurt fragment din documentarul geografic
german Das
Wolkenphänomen in Maloja (r.
Arnold Fanck, 1924)
- un film din trecut privit din prezent, care pare să sugereze, din
perspectiva celor două femei care îl privesc (Maria și Valerie),
criza trecerii de la tinerețe la vârsta matură.
Surprinzătoare
este virtuozitatea cu care Assayas reușește să surprindă foarte
multe fațete și adevăruri umane, reflectate în oglinzile paralele
ale unui unic conflict, ce modelează însă întregul film într-o
structură cristalină de planuri lăuntrice ținând aproape de
inefabil.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu