Publicat în Ziarul Lumina de sâmbătă 31 octombrie 2015 și preluat de Ararat on-line din 10 noiembrie 2015
La mănăstirea Tatev |
Marile mănăstiri și biserici din primul mileniu creștin (bisericile Sfintelor Ripsime și Gaiane din Echmiadzin, templul parțial ruinat al Puterilor Cerești din Zvarnoț), ori cele din perioada Renașterii Armene (Sanahin, Haghpat, Gegard, Keciaris, Noravank, Tatev) străjuiesc ca niște fortărețe platourile și vârfurile montane ale țării. Multe dintre ele au rămas în ”Armenia de Vest”, teritoriu turcesc, pe care localnicii îl deplâng și astăzi, cu același sentiment al nedreptății istorice. Mai toate sunt ocrotite de UNESCO și în ciuda vechimii, sunt destul de bine conservate, grației profesionalismului cu care au fost construite, calității materialelor (granit, bazalt, tuf vulcanic) și concepției arhitectonice, care le-a conferit o îmbinare de robustețe, sobrietate și armonie unice în lume. Chiar dacă din cele mai multe ansambluri a rămas o singură biserică sau un complex de două-trei biserici, impresionante prin severă frumusețe, dispunerea lor strategică pe vârfuri de munte îmi dă senzația (trăită și în Georgia) că întreaga țară se află de două mii de ani în stare de apărare activă, transformată pentru veacuri în stare de asediu - al limbii, al teritoriului, al credinței.
Mănăstirea Tatev - vedere generală |
Dar icoanele și fresca sunt rare în bisericile armenești: predomină volumetriile iscusite ale arhitecturilor boltite, în care sunt maeștri neîntrecuți, decorațiunile în piatră - basoreliefuri de o rară și elevată frumusețe, și celebrele hachkaruri, crucile masive de piatră dantelată, rarefiate ca aerul și grele ca toată istoria lor.
Tatev-coloana oscilanta Gavazan Siun | (904 d.Hr) |
Mi-a rămas întipărit chipul unui călugăr, părintele Mihail de la mănăstirea Tatev, și cântarea lui de o emoție spiritualizată, cum numai la ortodocși credeam că pot întâlni. Un chip voios și o privire blândă, jovială și caldă, care m-a făcut să mă simt ca acasă. O privire cum nu mă așteptam să găsesc într-o mănăstire promovată pentru spectaculozitatea peisajului montan, dominat de o prăpastie amețitoare, deasupra căreia este amplasată, ca o cetate inexpugnabilă.
Părintele Mihail |
În puținele lor producții iconografice, armenii au știut să confere canonului, pe lângă desăvârșirea vizuală, libertatea lăuntrică a trăirii frumoase în Dumnezeu, bazată pe interiorizare mistică, dar și deschidere spre aproapele, rar întâlnită în școlile bizantină și slavă, dar prezentă la georgieni. O iconografie rafinată și spontană, uneori ludică, dezinvoltă și esențialmente filocalică. Această libertate și deschidere, ancorate mereu în Spirit, știința de a fi simultan copil și bătrân, băștinaș și străin, înfrânt și biruitor, ludic și hieratic, pe care le întâlnim în icoane, par a fi marca identitară și cheia de rezistență a Caucazului.
Fotografii de Elena Dulgheru.
Mai multe imagini în Ziarul Lumina
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu