Kitty, Olena, Tamara, Donatella, Dmitri, Charles, Neide, Evgeni, Elena, Ivan, Ruxandra, Layla, and so on |
Jubileul de trei decenii de la trecerea la veșnicie a lui Andrei Tarkovski risca să treacă
aproape neobservat, dacă Universitatea „Pompeu Fabra” din
Barcelona nu ar fi avut inițiativa să organizeze, pe 18-19
noiembrie 2016, Simpozionul internațional “Andrei
Tarkovski în contextul culturii universale”.
Evenimentul, realizat cu concursul Filmotecii din Catalonia (care a
prezentat cu această ocazie câteva filme restaurate ale maestrului
rus), a întrunit o bună parte din cei mai reprezentativi
cercetători și istorici din Europa și America de Sud ai vieței și
operei marelui cineast. Ca întotdeauna, organizarea a depins de
inițiativa unui entuziast și de o idee lansată la un moment
oportun. De data asta, e vorba de inimoasa Tamara
Djermanovic, coordonatoarea Seminarului de
limbi slave al Facultății de Științe Umaniste a Universității
„Pompeu Fabra”.
Iar ideea a apărut în timpul
unui simpozion dedicat lui Dostoevski, desfășurat în iunie la
Universitatea din Granada – povestește Igor Evlampiev, profesor de
filosofie din Sankt-Petersburg, participant la ambele manifestări.
„Sunt 30 de ani de la moartea lui Tarkovski; ce-ar fi să
faci ceva pe tema asta?” - i-a sugerat acesta
mai tinerei cercetătoare, care tocmai prezentase o comunicare despre
estetica și viziunea eshatologică a lui Tarkovski și Dostoevski.
Ideea a prins, iar lucrurile au început să se miște. Așa se
întâmplă mereu: un om inspirat (sau un înger) aprinde la un
moment dat o idee; apoi e nevoie de o inimă mare, ceva pârghii
administrative și multă transpirație, ca lucrurile
să fie duse la capăt.
Stand cu cărțile participanților |
Simpozionul a reunit o serie de
specialiști consacrați, precum venerabilele doamne Kitty Hunter
Blair (Londra),
traducătoarea unor texte fundamentale ale lui Andrei și Arseni
Tarkovski, Donatella
Baglivo (Roma),
realizatoarea unor documentare legendare despre marele cineast,
prof. Neide
Jallageas
(Sao Paolo), editoarea prestigioasei reviste multilingve „Kinoruss”
și pasionată cercetătoare a operei cineastului, Layla
Alexander-Garret
(Londra), traducătoarea de platou pentru filmul „Sacrificiul” și
autoarea unor volume memorialistice despre Andrei Tarkovski.
Nu au lipsit autorii unor monografii redutabile despre cineast, ca
prof. Dmitri Salînski (Moscova) și Igor Evlampiev, regizorul
documentarist Evgheni Țîmbal (Londra), fost asistent de regie la
filmul „Călăuza” și
Charles
Henri de Brantes,
directorul
Institutului “Andrei Tarkovski” din Paris. Evident, au fost
prezenți și localnicii - profesori la universitatea gazdă, la
alte universități spaniole, ori cercetători independenți:
Rafael
Argullol, Carlos Losilla, Carlos Muguiro, Iván Ródenas Latchikov,
José Manuel Moriño.
Neide Jallageas, Dmitri Salînski, Evgeni Țîmbal, Igor Evlampiev, Layla Alexander, Kitty Hunter Blair |
Nu
mică mi-a fost mirarea - dar mare, bucuria -, când printre foarte
tinerii cercetători (ca Olena Velykodna și Roger Vilanova Jou) am
descoperit o veche cunoștință din România, Ruxandra Berinde,
aflată acum la studii în Anglia, pe care o știam de la Seminarul
“Trei
seri de film duhovnicesc”,
ținut de mine la Cluj în 2007; aceasta, devenită între timp
doctor în arhitectură, a prezentat un interesant text despre
„Biografia
lui Andrei Tarkovski, văzută prin case și locuri”,
însoțit de un atent lucrat film documentar, încă în lucru,
realizat tot de ea, cu materiale inedite pe acest subiect.
Casa Milà |
Citadelă
tipic mediteranean-medievală, dar păstrând urmele antichității
romane, când a fost, de fapt, întemeiată, Barcelona este un oraș
al splendorii, armoniei și voiei bune, punând în valoare cele mai
luminoase trăsături ale Spaniei. Refăcută după vicisitudinile
cuceririlor arabe, războaiele civile medievale și, mai târziu,
cele napoleoniene, supraviețuită cu bine Războiului Civil Spaniol,
de pe urma bombardamentelor căruia nu a suferit foarte mult,
Barcelona este astăzi un oraș înfloritor, al doilea ca mărime din
Spania, și una din cele mai căutate destinații turistice ale
lumii.
Datorită
straturilor istorice diverse, conservate de arhitectură în tot
atâtea monumente de valoare, care se îmbină armonios unele cu
altele, urbea amintește mult de pitoreștile orașe italiene, care
la fel de bine știu să marieze tradiția și modernitatea, iubirea
pentru trecut, cu efervescența creatoare a prezentului. Acest
neostenit spirit creativ, mereu deschis noului, dominat de forță și
de armonie, este atu-ul principal al orașului. Nu degeaba acesta a
fost gazda atâtor genii ale artei europene (de la Picasso și Juan
Miro la Gaudi), dar mai ales a Modernismului Catalan. Acest curent
arhitectonic, formulat de Lluis Domenech i Montaner, director al
Școlii de Arhitectură din Barcelona la sfârșitul secolului al
XXI-lea (unde i-a fost profesor și lui Gaudi), de Puig i Cadalfach,
Gaudi și de alți proeminenți arhitecți, și-a propus să creeze o
arhitectură națională care să reflecte sufletul catalan,
integrând influențele arabe, tradiția gotică și clasicismul,
gustul pentru spectaculos și ornamental. Au reușit cu brio acest
lucru, iar înfățișarea inconfundabilă și atât de atrăgătoare
a orașului, pe care o putem gusta la tot pasul, li se datorează în
special lor. Stilul definit de aceștia urmează principiile generale
ale Art Nouveau: folosirea abundentă a liniilor curbe în locul
dreptelor și a unghiurilor, motivele organice și vegetale,
decorativismul abundent, culorile strălucitoare atipice pentru
arhitectură, gustul pentru asimetrii, dar și uzul simbolurilor de
extracție tradițională. Integrarea genială a tuturor acestor
elemente eteroclite a creat o arhitectură vie, dinamică și umană,
adesea luxuriantă în decorativism, extrem de fotogenică în
ansambluri și în detalii, uneori înclinată spre kitch, dar
niciodată apăsătoare, distructivă ca spirit sau arogantă.
Sagrada Familia - detaliu |
Acest spirit creativ efervescent, nedemolator și lipsit de complexe se păstrează până azi, inclusiv în efemera cultură a grafitti-urilor, cu care tinerii decorează pereții micilor magazine, barurile și garajele Cartierului Gotic, cel mai vechi centru de interes al orașului. Atâta risipă de talent nu am mai întâlnit nici în veșnic creativa Italie.
Tot
Cartierul Gotic atrage atenția prin genialitatea proiectării
stradale, organice și raționale totodată, căci nu te poți pierde
în aparentul păienjeniș al străzilor înguste, proiectate, de
fapt, după geometrii atente, astfel ca să comunice eficient între
ele. Acest principiu al urbanismului medieval mediteranean, întâlnit
și în Italia și în orășelele insulare din sudul Greciei,
valorifică la maxim spațiile înguste, reușind să confere
fiecărei întâlniri de străzi sentimentul surprizei, valorificat
în arhitectura irepetabilă a piațetelor, care descoperă în
unghiuri largi sau înguste, mereu, alte drumuri, alte fațade de
clădiri, fiecare cu unicitatea ei (și niciodată spatele acestora,
care parcă n-ar exista, de ca și cum întregul oraș ar fi deschis
tot timpul spectacolului). Această rețea stradală parcă te
privește, intră în dialog și se joacă cu tine, iar edilii
ulteriori ai orașului au reușit să asimileze acest spirit,
conferindu-l și arhitecturii stradale a epocilor mai noi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu