Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 11 februarie 2017; preluat de platforma Cultura vieții / 18 februarie 2017
Foarte rar se întâmplă să întâlnești, în ultimii ani, un
lung-metraj de animație necomercial adresat adulților, care să nu
fie amprentat ideologic. Ai senzația că dacă ajungi să te răsfeți
cu această specie rară, trebuie să înghiți neapărat agenda
luptei pentru emancipare a nu știu cărei clase, ori măcar să
înghiți cultura populară a romanelor desenate, revenite la modă
în Occident, într-o formă ceva mai rafinată vizual decât
comics-urile de la începutul secolului XX.
Mare mi-a fost bucuria să constat că nimic din aceste accente
tabloidale nu zace în subtextul producției belgiano-franco-japoneze
Țestoasa roșie (La Tortue Rouge), câștigătoare a
Premiului special al juriului la Cannes la secțiunea Un certain
regard în 2016 și nominalizată la Oscar pentru cel mai bun
film de animație în 2017, la premiile Cesar și la alte
prestigioase premii.
Filmul, debutul în lung-metraj al regizorului olandez de animație
Michael Dudok de Wit, a putut fi văzut în România la Festivalul
Animest, la retrospectiva Les Films de Cannes a Bucarest, ori
la cea a filmelor nominalizate la Oscar.
Cunoscut și apreciat pentru
scurt-metrajele sale
Le
Moine et le poisson (1994)
și Father
and Daughter
(2000), unanim considerate
capodopere, Michael Dudok de Wit se remarcă printr-un limbaj
audiovizual epurat, eleganță și rafinament, dublate de știința
exprimării fără cuvinte, în povești simple, dezvoltate nu
dramaturgic (ca în filmele cu actori sau în animațiile influențate
de benzi desenate), ci pe baza raporturilor plastice de forme,
ritmuri și volume, specifice animației pure.
Nu întâmplător, talentatul
olandez a fost remarcat de animatorii japonezi Toshio Suzuki și Isao
Takahata de la studiourile Ghibli – nume de referință pentru
animația asiatică (producătoare, printre altele, ale filmelor de
referință Prințesa Mononoke și
Povestea prințesei Kaguya),
care îi propun să se implice împreună în realizarea unui
lung-metraj animat, o coproducție nipono-europeană, ceea ce însemna
o premieră și pentru Ghibli. Titanicul proiect, bazat pe un
scenariu scris de regizor împreună cu Pascale Ferran, a durat în
jur de 9 ani.
Țestoasa
roșie impresionează
prin simplitate, prin invitația la contemplație și prin cultivarea
marilor valori, ca familia, cuplul, compasiunea, respectul profund
față de natură, empatia mitică om-animal; cu atât mai uimitoare
este puterea de seducție față de contemporani a acestui film
epurat de orice teribilism, cinism și violență, ingrediente
considerate de unii obligatorii pentru atingerea unor cote de
calitate în arta ecranului.
Filmul povestește viața unui
naufragiat eșuat singur pe o insulă tropicală pustie. Încercările
acestuia de a evada cu o plută artizanală sunt blocate de o
superbă broască țestoasă, care îi sfărâmă în mod repetat
ambarcațiunea, dar îl cruță pe navigator.
Infuriat pe misterioasa creatură, al cărei gest nu poate să îl
înțeleagă, acesta o ucide cu lovituri.
După câteva zile din carapacea arsă de soare, abandonată pe malul
mării și vegheată de nefericitul naufragiat, iese o femeie, care
îi va deveni parteneră de viață... Și vor trăi mulți ani
fericiți pe edenica insulă, vor avea și un copil, care la
adolescență va pleca pe mare, până la moartea „lui”, când
„ea” redevine broască țestoasă și redispare în mare. Prea
simplu? Naiv?!...
Filmul este o robinsoniadă,
însă nu una „progresistă” (ca cea a întemeietorului genului,
Daniel Defoe), bazată pe superioritatea omului european, nici o
satiră a acestuia (ca în Omul vineri),
ci o robinsoniadă cu accente mitic-totemice, invitând la
redescoperirea relației fundamentale a omului cu natura, ca paradis
primordial, și cu sinele interior.
Cele trei visuri ale eroului
principal – înotul prin talazul translucid, încremenit vertical;
podul nesfârșit de bambus, traversând eliberator marea; și
carapacea țestoasei moarte, levitând lent către cer, în visul de
pocăință al eroului pentru crima făcută - conturează universul
poetic de o grație desăvârșită al filmului. Fantasticul nu
sugrumă prin supraabundență, ca în producțiile disneyene (seria
The Little Mermaid
și altele), ci dă prioritate ascezei vizuale, exprimate în
compoziții pe cât de simple, pe atât de grăitoare.
Desenul simplu și aerat evită
naturalismul și idealizarea umanului,
dând prioritate studiului naturii tropicale, cu fascinația lumii
subacvatice, și contemplației peisajului, făcute cu un rafinament
ce amintește de un Hokusai și de tradiția stampei și a animației
de gen japoneze. Nici urmă de patetism sau frivolitate în
redescoperirea cuplului primordial și a poeziei acestuia, exaltate
în natura edenică. Inocența cu care sunt grafiate personajele
umane lasă ca toate accentele senzualiste să cadă asupra naturii,
a jocurilor mării, a ritmurilor de mișcare a crabilor, păsărilor
și vietăților pământului, studiate cu o sensibilitate
extrem-orientală. Redescoperim în acestea, mai ales în magia
hipnotică a pădurii de bambus, dar și în atenția pentru detalii,
conceptul artistic din Povestea prințesei Kaguya,
film care le-a sugerat scenariștilor,
se pare, și ecuația circulară a narațiunii, bazată pe paradigma
avatarului (în filmul lui Isao Takahata, inspirat după o legendă
japoneză, prințesa Kaguya,
venită
din Lună, își caută iubirea pe pământ și se reîntoarce în
Lună).
Substanța
filmului nu se epuizează în virtuozitatea vizuală, ci lasă loc
meditației existențiale pe subiectul
relației „totemice” dintre regnuri, fundamental
inițiatică, amendată inevitabil de o trecere prin moarte. Prezența
îndelungă în cadru a trupului neînsuflețit al țestoasei
deschide această
temă (pe lângă tema culpabilității funciare a omului), provocând
întrebarea asupra morții aparent gratuite a țestoasei,
moarte necesară – potrivit dialecticii filmului - comunicării
dintre nivelele ontice și redescoperirii sinelui interior al omului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu