Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 19 octombrie 2013
Rareori tânărul
cinema românesc dă dovadă de apetit pentru cultivarea memoriei pe
termen mediu și lung. Chiar și pentru atât, un film care evocă
problematici din istoria României de dinainte de 1989
merită interesul. Și cu atât mai mult, când o face nuanțat, fără
aplatizări și fără maniheisme, ca ”Roxanne”,
filmul de debut în lung-metraj al tânărului regizor Valentin
Hotea, cunoscut până acum ca realizator de documentare și seriale
pentru TVR. Un debut ambițios – având în vedere complexitatea
scenariului (comparativ cu linearitatea cvasiabsolută a celor mai
multe filme românești actuale) - și promițător, ca rezolvare
regizorală.
Ca
mod de abordare a trecutului comunist – empatică, matură și fără
tezisme -, povestea, scrisă de scenarista Ileana Muntean în
colaborare cu regizorul, amintește cumva de ”Examen”-ul lui
Titus Muntean (asocierea de nume e întâmplătoare), chiar dacă
subiectul propriu-zis și structura narațiunii sunt diferite.
Tot o investigație asupra unor afaceri tulburi cu implicarea
Securității, ale căror consecințe planează asupra prezentului.
Doar că destinele din ”Examen” fuseseră frânte mult mai
dramatic și iremediabil (eroul principal petrecând mulți ani de
închisoare pentru o crimă pe care nu a comis-o), pe când în
”Roxanne” lucrurile sunt mult mai benigne și remediabile, dar la
fel de credibile, chiar dacă epoca de dinainte de 1989 este evocată
doar prin dialoguri.
Titlul filmului este
inspirat de melodia trupei The Police, ”Roxanne”, pe care cândva,
înainte de 1989, chiar Vali Hotea o dedicase, prin intermediul
postului de radio Europa Liberă, unei colege de liceu – motiv
suficient pentru declașarea unei anchete a Securității asupra
întregii clase. Acest fapt autobiografic – susține regizorul -
constituie pretextul filmului.
După 20 de ani de la
Revoluție, consultându-și dosarul de la CNSAS pentru a descoperi
cine l-a turnat la Securitate, pe vremea liceului, pentru o dedicație
muzicală, personajul principal (Tavi, magistral interpretat de
Șerban Pavlu) descoperă că, în urma unei relații ocazionale cu o
prietenă, este posibil să aibă un fiu adult. Fosta prietenă
(alias Diana Dumbravă, nuanțată și convingătoare în rolul de
soție arivistă), măritată cu cel mai bun prieten al său
(interpretat de Mihai Călin, căruia rolul i se potrivește mănușă),
neagă inițial acest lucru. Demarând o anchetă pe cont propriu
printre foștii colegi, Tavi află adevăruri dureroase, care îi pun
la încercare sentimentul prieteniei, delicatețea psihologică (în
relația pe care o construiește cu posibilul fiu, interpretat de
studentul la actorie Anghel Damian – debut promițător în
lung-metraj) și puterea de a ierta.
Excelent alesa echipă
a actorilor de prim-plan conferă intrigii destulă consistență și
motivație, pentru a o feri de telenovelism. Filmul câștigă în
gravitate grație unei linii narative secundare, susținute de
Valeria Seciu (dramatică și expresivă, ca întotdeauna) -
personajul mamei lui Tavi, bolnave de Alzheimer, de care concubina
acestuia refuză să se ocupe și căreia, în consecință, fiul
trebuie să îi caute un loc la un cămin de bătrâni.
Chiar dacă nu va
capta, probabil, atenția mediatică la fel de mult ca filmele foarte
promovate ale regizorilor impuși, ”Roxanne” merită din plin
atenția publicului, atât datorită substanței dramatice, cât și
pentru că suplinește o lipsă importantă (și, oarecum, inerentă)
a ofertei regizorilor foarte tineri: atenția acordată trecutului
recent.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu