Apărut (prescurtat) în Ziarul Lumina de sâmbătă 10 octombrie 2015
Câte
minuni s-au petrecut aici, din momentul aflării icoanei, în 1822,
prin descoperire dumnezeiască, și până astăzi! Minuni care atrag
mulțimi nenumărate de pelerini, ortodocși, dar nu numai, căci
dărnicia Maicii lui Dumnezeu depășește granițele confesionale.
Însăși aflarea icoanei aproape nevătămate de flăcări și
umezeală, printre ruinele unei vechi biserici creștine (sec. X),
ridicate peste un templu elin și ulterior nimicite de un incendiu,
este pusă în relație cu începutul luptei pentru dezrobirea
Greciei de sub jugul otoman. Multe momente din lupta grecilor pentru
independență, din secolele XIX și XX, sunt legate în tradiția
populară de puterea ocrotitoare a acestei icoane, cinstite atât de
oamenii simpli, cât și de conducătorii țării, care veneau nu o
dată aici să ceară binecuvântare sau să aprindă o lumânare de
mulțumire pentru izbăvirea țării de vrăjmași. De altfel - spun
localnicii - insula Tinos este teritoriul grecesc cu cea mai lungă
perioadă de independență din istorie, de aceea grecii o numesc
”pământ sfânt”.
Congresul,
mai degrabă un colocviu literar
rusofono-elin, a reunit comunicări științifice, lecturi literare,
proiectii de filme, două vernisaje expoziționale, șezători de
poezie și muzică, ceremonii laice și bisericești, voiaje de
neuitat în inima insulei și pe învecinata insulă Mykonos
(formată, potrivit legendei, din trupurile pietrificate ale
giganților uciși de Hercule), dar și multă mare și multă
prietenie.
Nu
întâmplător, 17 septembrie, ziua deschiderii oficiale a
simpozionului, a coincis (după calendarele grec și românesc) cu
prăznuirea Sfintelor Mucenițe Elpis, Pistis și Agapis și a mamei
lor, Sofia (sfinte foarte îndrăgite și de ruși), ocazie cu care
am fost invitați la o liturghie săvârșită într-o intimă
bisericuță particulară, urmat de o agapă pregătită special
pentru noi. (În Grecia, fiecare cetățean - considerat implicit
ortodox - are voie să-și construiască pe terenul său o biserică,
în care, de câte ori dorește, să invite preotul să oficieze
sfintele slujbe). Sub semnul credinței, speranței, dragostei și
înțelepciunii, care le patronează, a fost astfel așezat (spre a
rezista tuturor vicisitudinilor) și acest simpozion.
Evenimentul
a fost inaugurat în sala de festivități a Primăriei Tinosului, cu
cuvântul de bun venit al Mitropolitului de Syros, Dorotei al II-lea,
citit de părintele arhid. Iacob, de la biserica Evanghelistria (a
Bunei Vestiri) și a fost continuat cu o sesiune de comunicări pe
teme de literatură, istorie, cinema.
Comunicările
unor specialiști greci au stârnit îndeosebi interesul
auditoriului. Este vorba despre cea a Elenei Xalkoutsaki, despre
corespondența de război a tatălui ei, ofițer important în armata
grecească, și a arheologului Haris Kutelakis, intitulată ”Ce
făceau lebedele în Delos?”, dedicată unor pagini puțin
cunoscute din mitologia locală. Alekos Florakis, un important
etnolog și poet, a vorbit despre ”Tinos în timpul celui de-al
doilea război mondial”, evidențiind cultul deosebit al Maicii
Domnului din Tinos în timpul războiului, când celebra icoană
atrăgea nu doar pelerini civili, ci și militari, veniți pentru
binecuvântare cu tot cu navele lor de război, icoana devenind un
simbol al luptei împotriva fascismului. Între documentele de epocă
prezentate de Dr. Florakis, impresiona un afiș patriotico-religios
de îndemn la luptă împotriva fasciștilor, în care un soldat grec
era îmbrățișat de o gigantică Maică a Domnului ocrotitoare, cu
aer de mamă luptătoare. Afișul era însoțit de sloganul ”Panaghia
nu ne va lăsa!” și semăna izbitor cu afișele antihitleriste
sovietice din aceeași perioadă; difereau doar lozincile. O mamă
cerească și o mamă proletară: câtă asemănare și câtă
diferență!
Tot
despre specificul locului, de data asta cel edilitar tradițional, a
vorbit arhitectul american Ron Walkey, care
a explicat amplasarea locuințelor sătești în configurație
compactă de fagure tridimensional, dictată de relieful deluros și
de clima vântoasă din Tinos; mulțimea de trasee ascunse, stabilite
între casele conexe, asigura retragerea rapidă a populației în
momentul invaziilor turcești sau ale piraților, frecvente
odinioară.
Câteva
comunicări au evidențiat legăturile dintre cultura greacă și cea
rusă. Sunt cea a istoricului Larisa Cerkașina, despre reflectarea
moștenirii spirituale a lui Homer în opera lui Pușkin, a
teoreticianului de film Dmitri Salînski, ”Secțiunea de aur și
moartea dublurii”, și a mea, ”Lumina taborică în cultura
vizuală rusă”, despre influența învățăturii palamite asupra
iconografiei ruse.
Tânăra
regizoare de film Ekaterina Țvetkova a adus în prim-plan, cu
documentarul Trei
cântece despre perlă,
rolul de mediator al Cuviosului Serghie de Radonej între Ortodoxia
rusă și cea occidentală.
Recitalurile
de poezie originală și muzică susținute de participanții
colocviului (Grigori Pevțov, Aleksei Hazar, Albert Tussein, Janna
Jarmin, Ekaterina Țvetkova și eu) au întreținut farmecul de
întrunire literară al evenimentului.
Acest
duh multicultural m-a provocat să îi ofer mai mult și astfel, pe
19 septembrie, în sala hotelului Tinion din centrul stațiunii, am
vernisat o expoziție de grafică dedicată scrierii, intitulată ”O
erotică a cărții”, care constituie debutul meu expozițional. A
fost prezentată de prof. Dmitri Salînski și a fost deschisă pe
toată durata colocviului.
Ceremonia
cea mai mediatizată a constat în acordarea medaliei memoriale
”Vladimir Vîsoțki”, realizate de cunoscutul sculptor medalier
leton Ianis Strupulis, oficialităților orașului, ca semn al
prieteniei istorice dintre Rusia și Tinos, prietenie începută la
mijlocul sec. XVIII, când cu ajutorul Rusiei, Arhipelagul Cicladelor
s-a scuturat de sub jugul turcesc, eveniment căruia insularii i-au
dedicat un impozant monument. Exact alături de acest monument a fost
așezată medalia ”Vîsoțki”.
Din
păcate, mulțimea de evenimente cu care organizatoarea a încercat
să îmbogățească simpozionul i-a depășit nu o dată capacitatea
managerială: tururi ale insulei, cu vizitarea Muzeului Marmurei din
Pirgos, a satului Tarambados, cu originalele sale hulubării, a
bisericilor, a fabricii de dulciuri... toate, amestecate cu
întâlnirile oficiale și cu sesiunile de comunicări, au produs o
”degringoladă artistică”, prezentată oaspeților drept
”libertate de opțiune în orice moment”, în care nu e de mirare
că și-a băgat coada sa lungă și... ”vântul Eol”!
Punctualitatea, a trebuit să-mi reamintesc, nu este atu-ul cel mai
tare al grecilor, mai ales al insularilor. Adepți ai ”relativității
creative a timpului” (ca hindușii și alți orientali), grecii nu
prea dau doi bani pe punctualitate, considerând-o o chestiune de
birocrație occidentală, aproape o erezie, care le știrbește
libertatea și spiritul. Conservatori până la rigiditate în
privința propriilor canoane, ei devin foarte lacși și inventivi
când vine vorba să-și justifice întârzierile datorate unor
hatâruri și fițe, pe care te obligă să le accepți ca atare, ca
mersul lunii pe cer. Punctualitatea elvețiană este, în ochii lor,
o chestiune ”papistășească”, dacă nu chiar ”protestantă”,
așadar cât se poate de suspectă și condamnabilă! Dacă
protestezi că ai ratat o conferință unică, petrecută la cu totul
altă oră decât era scris în program, din pricina unor sieste cu
degustări de scovergi, raki
și
taclale, ți se
răspunde vesel și răspicat: ”You are in Greece!” Argumentele
nu contează. Dictonul Carpe diem! este aici la el acasă. Dacă nu-ți place, probabil că nu ești ortodox sau
nu ești grec, sau nu-i iubești pe greci, oricum, e de rău și e
mai bine să te supui, că nu ai de ales și ei știu asta... Noroc
că pelerinul are tot timpul cu el, în pelerina lui, olimpianul simț
al umorului și al relativității traseelor lumii... De fapt, ce are
toată lumea cu grecii?!...
(Mai multe poze, în curând, pe feisbuk).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu