O pildă despre iubirea de vrăjmași și puterea vindecătoare a acesteia... Apărută (prescurtat) în Lumina Literară și Artistică din septembrie 2015, preluată de platforma Araratonline din 5 octombrie 2015 și de culturavietii.ro din 10.10.2015
Cum era de
așteptat, Festivalul Internațional de Film ”Golden Apricot” de
la Erevan (12-19 iulie 2015) s-a deschis cu un film despre istoria
Armeniei. Pelicula, intitulată Une
histoire de fou
(Povestea
unui nebun;
titlu internațional: Don't
Tell Me The Boy Was Mad,
Franța, 2015) de Robert Guédiguian, este unul dintre puținele
lung-metraje de ficțiune din festival care tratează direct
chestiunea genocidului din 1915 și consecințele lui - o rană încă
deschisă a poporului armean. Astfel încât ovațiile cu care a fost
primită de public recompensau nu atât calitatea artistică a
filmului, cât curajul de a ridica probleme istorice și politice,
care până astăzi sunt pronunțate cu jumătate de gură.
Cetățean
francez, armean după mamă, Robert Guédiguian s-a impus ca regizor
și producător independent prin filme cu tematică socială; Marius
et Jeannette (1997),
laureat cu Premiul Jean Delluc și alte câteva importante
distincții, l-a propulsat pe arena internațională, moment din care
devine o prezență constantă și apreciată în festivaluri ca
San-Sebastian, Valladolid, Berlin. Filmele sale sunt selectate la
Cannes și Toronto. În 2006 realizează drama cu accente documentare
Le Voyage en Arménie, care
cucerește ”Caisa de Argint” la Erevan, festival din al cărui
juriu principal a făcut parte în acest an.
Une
histoire de fou, realizat
după un scenariu scris de regizor în colaborare cu Guilles Taurand,
urmărește trei generații de istorie zbuciumată a armenilor din
secolul XX. Cu toate că cea mai mare parte a acțiunii se desfășoară
în anii '70 și urmărește trezirea conștiinței naționale
într-un tânăr armean aflat la a treia generație în Franța,
centrul de greutate al filmului e plasat pe două mari repere din
trecut: asasinarea la Berlin a lui Talât Pasha, fost Mare Vizir al
Imperiului Otoman, refugiat incognito în Germania ca să scape de
condamnarea la moarte pentru genocidul din 1915, al cărui principal
inițiator fusese. Cel de-al doilea moment este procesul de achitare
a asasinului fostului pașă, armeanul Soghomon Tehlirian, care acuză
Germania de refuzul extrădării și tăinuirea criminalului de
război. Achitarea lui Tehlirian, eveniment de notorietate în epocă,
reprezenta un prim triumf în lunga luptă de recunoaștere oficială
a deportărilor în masă și masacrelor armenilor din 1915.
Aceste
două momente, prezentate ca o reconstituire, constituie prologul
filmului. Dar Guédiguian nu se concentrează pe problema culpei
istorice și pe stabilirea vinovaților, ci pe problematica
răzbunării și a iertării, chestionând legitimitatea morală a
acțiunilor de tip terorist pentru cucerirea unei cauze istorice
drepte (temă dezbătută și de filmul său L’Armée
du crime).
Răspunsul este clar și negativ, ceea ce conferă un anumit ton
moralizator peliculei.
Acțiunea
propriu-zisă urmărește transformarea unui tânăr dintr-o familie
așezată de armeni din Marsilia anilor '70, urmași ai lui Soghomon
Tehlirian, într-un aprig luptător pentru recunoașterea genocidului
strămoșilor săi, gest pe care îl consideră un act de recuperare
identitară. Împreună cu un grup de militanți pentru această
cauză și în secret față de familia sa, Aram (alias Syrus
Shahidi) comite un atentat mortal împotriva ambasadorului Turciei la
Paris, după ce acesta refuzase public să discute problema
genocidului. În timpul atentatului, un tânăr biciclist, Gilles
(interpretat de Grégoire Leprince-Ringuet) este grav rănit de
explozie, accident care îl lasă paralizat.
Încurajat
de ”succesul” acțiunii sale, Aram pleacă în Liban fără
știrea părinților săi, pentru a se alătura Armatei Secrete de
Eliberare a Armeniei. Mama acestuia, Anouch (Ariane Ascaride), aflând
din presă de atentat și intuind implicarea fiului său, merge la
spital să-i ceară iertare, în numele acestuia, tânărului
accidentat. Însă Gilles, care tocmai urma să se căsătorească,
dorește să-l cunoască pe cel care i-a distrus viața și, după o
perioadă de recuperare locomotorie, pleacă la Beirut împreună cu
mama lui Aram.
Relația
dintre Anouch și Gilles constituie partea cea mai interesantă a
filmului. Vrând să-și salveze fiul din mrejele sinucigașe ale
terorismului, curajoasa Anouch îl salvează, implicit, și pe
Gilles, aproape integrându-l în propria ei familie, atunci când
acesta, din disperare, rupe logodna și se închide în sine. Anouch
își transferă cumva dragostea maternă de pe propriul fiu (pe
care, în urma opțiunii pentru terorism și a părăsirii căminului,
în consideră pierdut) asupra lui Gilles, a victimei sale,
ajutându-l pe acesta să-și depășească ura, deznădejdea și
dorința de răzbunare. Cu mare greutate, Anouch și Gilles reușesc
să străpungă barierele de protecție ale teroriștilor de la
Beirut, pentru a se întâlni cu rebelul fugar Aram. Cei doi tineri
bărbați își strâng mâna, dar calea lui Aram este fără
întoarcere. Iubita lui face parte din aceeași organizație,
trăiește aceeași dramă a ruperii de părinți, pe care nu vrea
să-i implice în actele sale sinucigașe; cei doi tineri știu că
nu au viitor și că soarta le este pecetluită. Fiecare atentat
reușit și nedemascat deschide premisele altuia, de mai mare
anvergură, într-un haos al terorismului internaționalist fără
strategie și fără frontiere; dar
certurile intestine dintre teroriști și lupta pentru putere
desființează unitatea grupului. Acestor certuri le cade victimă și
intransigentul Aram, asasinat pentru nesupunere de superiorul său,
când acesta începe să-și piardă autoritatea.
Dar
pentru Anouch, Aram, într-un fel, murise de mult, astfel că din
acest moment Gilles este adoptat
de facto
de părinții lui Aram și, grație influenței lui Anouch, devine,
treptat, un fidel apărător al cauzei armene. Secvența finală îl
surprinde peste ani pe acesta alături de îmbătrânita Anouch în
Armenia, depunând un buchet de flori la monumentul strămoșilor
asasinați ai acesteia.
Dacă
latura politică a filmului e ușor didacticistă, cea psihologică,
dezvoltată de cuplul Ariane
Ascaride și Grégoire Leprince-Ringuet, îi dă adevărata valoare
artistică. Iar italianca Ariane Ascaride (actrița-fetiș și soția
regizorului) duce pe umerii săi fragili întreaga și complicata
încărcătură emoțională a filmului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu