Corespondență de la Festivalul Internațional de Film de la Erevan, publicată în Revista FILM a Uniunii Cineaștilor din România, nr. 3/ 2015 (29 august 2015)
Cel mai important eveniment cinematografic din
Transcaucazia, Festivalul Internațional de Film ”Golden Apricot”
de la Erevan a devenit, din 2004 încoace, nu doar un nucleu al
filmului armean din țară și din diaspora, ci și un centru al
cinematografiilor Orientului Mijlociu, Europei de Est și țărilor
fostei Uniuni Sovietice, deschis și spre alte cinematografii sau
voci singulare care împărtășesc idealuri comune. State cu o
istorie recentă asemănătoare în multe aspecte, aceste
cinematografii, chiar dacă au identități diferite, par să
manifeste abordări comune atât în privința artei filmului, cât
și a înțelegerii valorilor majore ale umanității. Anumite
tipologii umane și idealuri comune rezidă în spatele lor.
Ediția a XII-a a Festivalului desfășurat între
12-19 iulie 2015, ai cărui inițiatori și coordonatori constanți
sunt cineastul documentarist Harutyun Khachatrian (director general
al festivalului), criticul de film Susanna Harutyunyan (director
artistic) și scenaristul Mikayel Stambolstyan (director de
programe), a cuprins, pe lângă competițiile internaționale de
scurt și de lung metraj, competiția intitulată Armenian
Panorama, cuprinzând filme
scurte, documentare și de ficțiune, precum și secțiuni
necompetitive, cu filme recente și retrospective, dintre care cea
dedicată crimelor împotriva umanității, prilejuită de
comemorarea a 100 de ani de la Genocidul Armean și intitulată Never
Again și cea dedicată culturii armene (We Exist) au fost
dintre cele mai căutate de public. Unele filme aveau deja premii sau
participări la festivaluri importante, precum cele de la Berlin,
Veneția, Toulouse, Rotterdam, altele erau în premieră absolută.
Un interes deosebit au stârnit două pelicule pe tema
Genocidului armean, una, de dată foarte recentă, prezentată
în cadrul ceremoniei de deschidere, cealaltă, o peliculă de
arhivă, mai precis cele 24 de minute păstrate și restaurate din
filmul mut Ravished Armenia
(difuzat
și cu titlul Auction
of Souls, SUA,
1919). Primul, Don't Tell Me the Boy Was Mad / Une histoire de fou
(Franța, 2015),
semnat de francezul de origine
armeană Robert Guédiguian (președintele juriului
competiției principale din acest an, căruia Festivalul i-a decernat
premiul Bisericii Apostolice a Armeniei Let There Be Light), spune
povestea unor tineri armeni din Occident de la începutul anilor '80,
care încearcă, prin acte de terorism împotriva diplomaților
turci, să convingă opinia publică internațională de realitatea
istorică a Genocidului din 1915, nerecunoscut până azi de Turcia
și de alte țări aliate acesteia. Cel de-al doilea este
bazat pe cartea autobiografică Ravished
Armenia a Aurorei Mardiganian, supraviețuitoare a
Genocidului, care joacă în film, și are o pronunțată valoare
documentară; scenele cu femei armene crucificate în timpul
măcelului din 1915 au impresionat publicul atât la premiera de acum
un veac, cât și azi.
Premiile acordate
anual de festival sunt Caisa de aur,
Caisa de argint și
eventual o mențiune pentru fiecare din secțiunile competitive, un
premiu Fipresci și unul ecumenic. Caisa de aur pentru competiția principală i-a
revenit filmului Embrace of the Serpent / El abrazo de la
serpiente (r. Ciro Guerra, Columbia, 2015), o poveste
impresionantă despre confruntarea dintre civilizațiile șamanică
precolumbiană și cea raționalist-științifică, a omului alb.
Drama psihologică de familie End of Winter a regizorului
sud-coreean Kim Dae-hwan (2014) a obținut Caisa de argint, o
mențiune specială revenind filmului Ixcanul / Ixcanul Volcano
(r. Jayro Bustamante, Guatemala-Franța, 2015), o dramă socială ce
radiografiază mentalități și cutume ale civilizațiilor indigene
ale Guatemalei.
Secțiunea
documentară a acordat Caisa
de aur
meditației existențiale cu aer borgesian The
Creation of Meaning / La creazione di significato (r.
Simone Rapisarda Casanova, Canada-Italia, 2015) și o Caisă
de argint
multiproducției franco-germano-elvețiene A
German Youth / Une
jeunesse allemande,
debutul
în lung-metraj al apreciatului regizor Jean-Gabriel
Periot (2015), un
film de montaj despre generația tinerilor furioși de la sfârșitul
anilor 60, realizat aproape exclusiv din materiale de epocă, fără
comentarii.
Competiția de scurt-metraj a recompensat filmele
Everything Will Be Okay / Alles wird gut (r. Patrick Vollrath,
Germania-Austria, 2015), Chelleh de
Davood Khayyam (unul din cele șapte filme iraniene prezente în
festival) și Family For Sale de
Sébastien Petretti (Belgia, 2015), cu premiile Golden Apricot,
Silver Apricot, respectiv cu o Mențiune Specială.
Secțiunea
Armenian
Panorama
nu a acordat premiul cel mare, întrucât, conform explicației
juriului, oferite în timpul ceremoniei de premiere și la conferința
de presă de după aceasta, ”calitatea filmelor din selecție nu a
făcut față așteptărilor”. Totuși, atât situl web al
festivalului, cât și cotidianul acestuia, Golden
Apricot Daily,
menționează un palmares complet al secțiunii, constituit din Caisa
de Aur
pentru scurt-metrajul The
Doctor
de Anna Goroyan (Rusia, 2014), Caisa
de Argint
pentru documentarul de lung-metraj One,
Two, Three... de
Arman Yeritsyan (Armenia-Germania-Norvegia, 2015), respectiv o
Mențiune Specială pentru documentarul de lung-metraj Back
To Gürün de
Adrineh Gregorian (Armenia, 2015). Și chiar dacă juriul Panoramei
Armene a
fost dezamăgit de selecția oferită, exact această secțiune a
furnizat favoritul juriilor Fipresci și Ecumenic, și anume comedia
dramatică Moskvich,
My Love (r.
Aram Shahbazian, Armenia-Franța-Rusia, 2014). Aceeași secțiune a
furnizat și favoritul premiului Fundației Hrant Matevosyan, oferit
pentru cel mai bun scenariu și decernat scurt-metrajului The
Road,
debutul în regie de film al actorului Gagik Madoyan (Armenia, 2014).
Ediția
2015 a festivalului a acordat și un Premiu al Publicului. Acesta a
revenit filmului din competiția internațională Freistatt
/ Sanctuary de Marc Brummund
(Germania, 2015), încă un film despre maturizarea forțată a
adolescenților furioși din mai 1968.
Favoritul juriului Fipresci, din care am făcut parte,
alături de criticii de film Stephen Locke, selecționer pentru
Berlinale, și Siranuysh Galstyan, profesor la Institutul de Teatru
și Film de la Erevan, a fost Moskvich, My Love. Filmul
- cel mai complex și mai subtil dintre filmele despre nostalgia după
fosta Uniune Sovietică prezentate în Festival - este o frescă
socială polifonică, de rezonanță shakespeariană, care urmărește
lamento-ul dezolant-tragi-comic al cetățenilor unei foste republici
caucaziene a URSS, imperiu dispărut, în care și-au investit toată
energia tinereții, purtați de avatarurile istoriei pe pământuri
odinioară prietene, care astăzi nu îi mai recunosc. Aceeași temă
complexă - firească și generoasă pentru arealul geografic al
festivalului - le este comună și filmelor (ambele
produse în Rusia în 2015) Pioneers Heroes / Pionery-Geroi
de Natalya Kudryashova, despre
maturizarea derutantă a ultimei generații de pionieri ai URSS și,
într-o oarecare măsură, The Clinch,
o fantezie despre conflictul dintre generația cinică a ”noilor
ruși” și cea sovietică și cuminte a părinților acestora -
debutul în regie de film al
cunoscutului actor Serghei Puskepalis.
În festival au
participat și câteva filme românești, dintre care Aferim!-ul
lui Radu Jude în competiția principală, scurt-metrajul Excursie
de Adrian Sitaru, documentarul
Toto și surorile lui de
Alexander Nanau, Armenopolis
- Armenian Soul
și Recognise
1915
- două documentare
de Izabela Bostan Kevorkian și Florin Kevorkian.
[Fotografii de Elena Dulgheru]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu