Apărut în Ziarul Lumina de vineri 9 octombrie 2015
Un
film care nu ar trebui ratat de iubitorii cinema-ului religios sau de
spiritualitate este Words
with Gods / Vorbind cu zeii.
Prezentat în afara competiției la Festivalul Internațional de la
Veneția din 2014, a putut fi văzut în aprilie 2015 la București,
în cadrul Festivalului de Film ”Cinepolitica”. Este ceea ce se
cheamă un ”film-omnibus” sau ”film-antologie”, o colecție
de 9 scurt-metraje de ficțiune, realizate de regizori diferiți,
având ca temă comună fenomenul religios în lumea contemporană.
Filmul este o coproducție
SUA-Mexic, coordonată de romancierul, scenaristul și regizorul
mexican Guillermo Arriaga (scenaristul unor pelicule de mare calibru,
ca Amores Perros,
21 Grams,
Babel; tot
el semnează
ca regizor și unul dintre episoade) și este realizat la inițiativa
scriitorului Mario Vargas Llosa, ca primă parte a tetralogiei
cinematografice intitulate Heartbeat
of the World / Bătăile de inimă ale lumii.
Filmul
nu este un caleidoscop de antropologie, psihologie sau sociologie a
religiilor, ci o colecție de povești de viață care urmăresc
interacțiunea individului cu mediul religios sau cu un mediu
impregnat de o anumită religiozitate. Religia, la rândul său, este
înțeleasă în sens globalist-postmodern, cel întâlnit în
universitățile sud- și nord-americane, sens în care ateismul și
agnosticismul sunt considerate religii cu drepturi egale pe lângă
marile monoteisme și politeisme, iar unele așa-zise religii
sincretiste recente își găsesc loc printre cele istorice.
Totuși,
marele merit al filmului constă în evitarea tezismului, a
apologiei, dar și a spiritului polemic, prin menținerea unei
echidistanțe greu de obținut: o realizează poveștile, care nu
explică, ci doar urmăresc și constată destine de viață în
medii sociale foarte diferite, în care religiozitatea își spune,
într-o măsură mai mică sau mai mare, cuvântul.
Un
astfel de film nu ar fi fost posibil la mijlocul secolului XX, când
discursul antireligios acaparase pentru multe decenii toată presa și
mediile occidentale și când puținele filme cu tematică religioasă
produse în ”lumea liberă” erau obligatoriu și vitriolant
polemice (ca producțiile lui Bunuel), ori (foarte rar)
apăsat-auctoriale (mă gândesc la Evanghelia
după Matei al
lui Pasolini) sau comercialist-devoționale (ca Iisus
din Nazaret
al lui Zeffirelli).
Vrând-nevrând,
secolul XXI este nevoit să accepte religiozitatea (pe care nu prea o
înțelege) nu ca pe un fenomen patologic, ci inerent și definitoriu
al condiției umane. Acestea sunt cadrele mari, dezvoltate de
Guillermo Arriaga împreună cu Vargas Llosa, în care este clădit
Words with Gods.
Iată cum definește deținătorul Premiului Nobel pentru literatură
conceptul curatorial al peliculei: ”Religia a fost întotdeauna
prezentă într-un mod sau în altul. Religia a fost foarte
exclusivistă și separatoare. Religia exclude și respinge”.
Îngustimea ideologică a celebrului scriitor-jurnalist și
politician, prezent (din fericire) mai mult cu numele pe afișul
filmului, este nuanțată de Guillermo Arriaga, care precizează în
același caiet de presă: ”Este important să vorbim despre religie
în contextul conflictelor umane din acest secol... Pentru artiști
este esențială stabilirea unui dialog critic și respectuos, în
același timp, despre religie și Dumnezeu sau zeități. Acest film
încearcă să prezinte câteva puncte de vedere despre importanța
religiei în lumea contemporană, ... în care conceptul de Dumnezeu
sau de zeități este central”.
Asistăm,
așadar, la nouă scurte povestiri care au ca fundal, anunțat
textual printr-un carton. animismul, Catolicismul, Ortodoxia
creștină, Islamul, Mozaismul, Budismul, Hinduismul, mixtura
braziliană totemico-spiritisto-catolică numită ”Umbada” și
ateismul căutător de Dumnezeu. Fiecare filmuleț este prefațat de
un intermezzo de grafică animată alb/negru, semnat de artista
mexicană Maribel Martinez, inspirat din motivele plastice ale
”religiei” (cu sau fără ghilimele) respective și comentat
sonor de cunoscutul compozitor Peter Gabriel.
Cei
nouă regizori-autori sunt:
Guillermo Arriaga, Hector Babenco, Bahman Ghobadi, Amos Gitai, Emir
Kusturica, Mira Nair, Hideo Nakata, Warwick Thornton și Alex de la
Iglesia. Desigur, nu sunt cu toții la fel de cunoscuți, nici la
aceiași înălțime:
dacă Guillermo Arriaga și Amos Gitai (care semnează filmulețele
God's Blood
și The Book of
Amos,
ilustrând capitolele ”ateism”, respectiv ”Iudaism”) nu se
dezmint, impresionându-ne prin povești încărcate de dramatism,
marcantă viziune plastică și emoție, Kusturica (care semnează
episodul Our
Life,
dedicat Ortodoxiei) dezamăgește din nou, printr-o asumare
superficială și demonstrativă a situației de viață (ascensiunea
ascetică monahală, în tonuri de Pateric) pe care se încumetă,
pripit, să o ilustreze. Impresionantă (nu prin deschiderea spre
spiritualitate, ci prin gimnastica răsturnărilor de situații) este
și povestirea The
Confession,
despre duplicitate și pocăință, semnată de spaniolul Alex de la
Iglesia, care acoperă, într-un mini-thriller
criminalistico-dostoievskian, capitolul ”Catolicism”.
Un
reușit scheci de critică socială, prin finețea observației și
umor, este God
Room
al regizoarei hinduse Mira Nair, despre amenajarea tradițională a
camerei dedicate zeului protector al familiei într-un apartament
luxos din Mumbai, și altercațiile familiale foarte lumești
provocate cu această ocazie.
Poetice
și pitorești, dar confuze din punct de vedere al reflectării
religiosului sunt filmulețele: The
Man Who Stole a Duck,
de brazilianul Héctor Babenco (despre periplurile unui cerșetor,
culminate cu o criză de epilepsie declanșată de o ceremonie
Umbada); True
Gods de
Warwick Thornton, despre miracolul cosmic al nașterii, dar care
ignoră religiosul, chiar și în varianta sa animistă australiană
(în care filmulețul este plasat); și Sometimes
Look Up
de iranianul Bahman Ghobadi, despre periplurile a doi frați
musulmani, unul credincios, altul ba, într-un sat patriarhal.
Impresionant
prin gravitate și eleganța demonstrației este Sufferings
de japonezul Hideo Nakata,
care
prezintă încercarea unui preot budist de a consola un tânăr
pescar disperat în urma pierderii întregii familii în
catastrofalul tsunami din 2011. Paradoxal, tânărul Hideo Nakata,
specializat în filme horror
(și
de a cărui opțiune religioasă nu știu nimic), reușește ceea ce
ortodoxul Kusturica ratează: să-și convingă auditoriul de
realitatea pronierii iubitoare a lui Dumnezeu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu