Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 11 iunie 2016; Preluat de Cultura Vieții din
Pe măsură ce
tehnicile de animație avansează, devansând cele mai demiurgice
ambiții ale naturalismului și forțând înspre maladiv senzorialul
spectatorului, este firesc să apară și tendința inversă: a
simplității.
Întoarcerea la
simplitate începe să se manifeste, discret dar continuu, în
animația actuală (desenată, cu păpuși etc.), dovedind eficiența
emoțională a lucrurilor simple, în care omul este creator
nemijlocit. De la supertehnologii la manualitate sau la minimalizarea
aportului tehnologic: această tendință de recâștigare de partea
omului a inteligenței artistice și talentului, acaparate de mașină,
se observă în filmul animat, atât în realizarea personajelor și
fundalurilor, cât și a sintezei mișcării, adică a ritmului și
montajului. Aș numi-o o tendință de dealgoritmizare, ori mai
precis de smulgere a algoritmurilor creative de sub apanajul mașinii.
Căci algorimul, în realizarea unui artefact ca desenul animat -
repetarea ciclică a unor proceduri potrivit unei formule date,
oricât de complexe - va avea o altă vibrație dacă va fi executat
de mâna omului, iar nu de mașină.
Un caz extrem, în
care artistul renunță cu totul la instrumentele de desen,
folosindu-și în acest scop doar degetele, am văzut la pictorul și
realizatorul de film animat Alexandr Petrov. Un alt instrument
important la care a renunțat Petrov este suprafața separată pentru
decoruri, peste care în animația clasică (manuală sau
computerizată) se proiectează personajele și obiectele în
mișcare. Aceste două renunțări fundamentale, operate de genialul
artist, alături de mesajul poveștilor sale, au condus la o poetică
a desenelor (mai precis, picturilor) sale animate, sintetizabilă
prin cuvintele-cheie: ”empatie”, ”căldură”, ”vibrație”,
”umanism”.
O altă tehnică
simplă și foarte plastică, în care instrumentul nemijlocit de
desen este mâna, este animația cu nisip. Nisipul (sau o pulbere
oarecare) este aplicat pe o suprafață transparentă, iluminată de
dedesupt, și modelat (în timp real sau în afara cadrului) de
mâinile animatorului. Și în acest caz, anularea distincției
dintre personaje și fundal (desenate pe aceeași suprafață plană),
alături de blândețea impresionistă a tușelor fără contururi
precise, specifice tehnicii nisipului, conduc la senzația fascinantă
a continuei transformări și osmoze, sentimente prezente și la
Petrov.
Animația cu nisip e
consemnată de prin anii 60, printre pionierii săi fiind Caroline
Leaf, studentă la Harvard, care a realizat în 1968 filmulețul
”Nisipul sau Petrică și lupul”. Alți animatori solitari,
precum elvețianul Nag Ansonge, alte nume din Ungaria, Israel, China,
Belarus, Polonia i s-au alăturat. Dar tehnica nu a luat amploare,
rămânând multă vreme una din nu puținele nișe experimentale ale
domeniului. Notorietatea și-a câștigat-o în ultimii ani, datorită
atât versatilității internetului, dar mai ales a găselniței
spectacolului multimedia, a sand-art-show-ului, lansat de
televiziuni, în galele de deschidere ale unor festivaluri,
campionate sportive sau alte evenimente ultramediatizate. Astfel s-au
lansat mai mulți ”artiști ai
nisipului”, ca Cedric Casimo, Nadia Amlou, Tetiana
Galitsyna, David Myriam, Ilana Yahav.
Printre
aceștia se află și tânăra ucrainiancă Xenia Simonova, lansată
în 2009 de concursul-tele-show de franciză ”Ucraina are talent”.
Temele de mare rezonanță socială abordate, propria fotogenie
(artistul fiind, în acest caz, o parte a spectacolului) și talentul
(nu doar artistic, ci și managerial) i-au asigurat numeroase
invitații la spectacole de mare popularitate și un prestigiu
internațional în domeniu.
Simple
vizual, pline de căldură și accesibilitate, animațiile cu nisip
ale Xeniei Simonova stârnesc ropote de aplauze, lacrimi și emoții
pure în întreaga lume. Faptul că filmulețele ei nu prea se
deosebesc ca stil și tematică de cele ale concurenților ei nu pare
să deranjeze. În fond, tehnica, foarte restrictivă, aproape că
dictează stilul, iar temele angajate, politic-corecte și
mobilizatoare, propuse de organizatorii mega-spectacolelor,
configurează și ele un spectru artistic destul de uniform. Dar
astfel de comandamente au existat mai totdeauna și ele nu constituie
neapărat un impediment pentru artă, ba sunt chiar uitate de public
și de istorie, dacă produsul artistic rezultat reușește să
creeze emoție. Și acesta este cazul Xeniei Simonova.
_______
Pagina oficială: http://simonova.tv/en/
Canal
youtube propriu: https://www.youtube.com/user/SimonovaTV/playlists
Un comentariu:
M-am gandit ca v-ar putea interesa un blog spaniol de film peste care am dat intamplator,de fapt tot datorita dvs,cautand in disperare Sokurov.
E absolut impresionant.Arhiva de 16Tb cu TOATE linkurile active. Nu mai putin de 16500 !!! (am scris bine si ati citit bine !)de filme speciale si raritati de la 1900 la 2012.Sokurov,Tarr,Kaurismaki,Wong Kar Wai,Wenders,etc,etc. si multi,multi altii.Daca la inceput,in 2012,posta chiar si peste 200 ! pe zi,acum s-a stabilizat la un ritm de 10 zilnic.
Check it out !
hawkmenblues.blogspot.ro
Trimiteți un comentariu