Este
(dacă nu mă înșel) singura vindecare făcută de Hristos, în
care Evanghelia consemnează că subiectul tămăduirii nu suferea
pentru păcatele sale, ci ”pentru ca să se arate prin aceasta
slava lui Dumnezeu”. Și este, în același timp, singurul moment
consemnat în Evanghelii, în care Fiul lui Dumnezeu folosește spre
tămăduire pământ, mai precis lut umed, adică pământ amestecat
cu saliva Sa.
Materia
pământului, ca și saliva dumnezeiască, ne trimit cu gândul la
Facerea omului. De ca și cum Fiul lui Dumnezeu ar continua, în
acest fiu nedesăvârșit al lui Adam, orb din naștere, plămădirea
omului din pământ și din Duh (saliva fiind purtătoare a duhului
lui Hristos), de la începutul lumii. Pentru ca astfel, lipsa
ochiului fizic, vindecată de Dumnezeu, să provoace trezirea
duhovnicească a leviților și a altor orbi spiritual, martori la această minune (ceea ce pe
moment nu s-a întâmplat).
Dar
ce nevoie mai era atunci de scăldătoarea Siloamului, la care orbul este trimis de Cel ce l-a vindecat? Nu era
completă vindecarea prin gestul lui Hristos? Ba da, dar Dumnezeu
vrea ca și omul, cu voința sa, alături de apele
lumii, să participe la actul vindecării. Căci scăldătoarea cu
apa vindecătoare, un vechi bazin de abluțiune rituală folosit de
evreii sosiți spre închinare la Ierusalim (cf. Biblical Pool of Siloam uncovered in Jerusalem, August 09, 2005, Los Angeles Times),
conține în însuși numele său
o aluzie la Mesia (cum observă Sf. Teofilact al Bulgariei*), Siloam însemnând ”Trimisul”. Nu întâmplător, în multe icoane acest bazin este figurat în formă de cruce. Apa în
care orbul va să își plece capul este apa lui Hristos. Și chiar
dacă acesta este orb ”din naștere”, adică într-o primă
instanță ”nevinovat” de beteșugul său (cum se spune în Evanghelia lui Ioan),
păcatul strămoșesc, alături de propria sa zestre genetică, reclamă
scăldarea în apa curățitoare a Siloamului!
Această
conlucrare dintre om, Dumnezeu și materie este grăitoare în pilda vindecării orbului. Este adevărat că au existat minuni făcute
de Hristos numai prin cuvânt, ori prin simplul contact cu sfântul
Său trup, ori prin intermediul ucenicilor Săi, ori prin contact cu
umbra sau cu veșmintele ucenicilor ș.a.m.d. Dar pilda vindecării
orbului din naștere conține tabloul generic complet al vindecării
omului. Hristos ne amintește astfel că procesul mântuirii este
sinergic: el e declanșat de cererea omului (”vindecă-mă, Fiul
lui David!”), cerere care, prin insistență, probează un prim nivel al credinței, primește răspuns vindecător de la Dumnezeu (”fie
ție după credința ta!”); această vindecare, ca să fie
durabilă, trebuie să antreneze și puterile lăuntrice ale omului,
manifestate în ascultare și acțiune (”du-te și te spală!”,
”ia-ți patul tău și umblă!”, cum se spune în altă parte), dar manifestate ulterior și în mărturisirea vindecării (cum se întâmplă și în această pildă). Dar vindecarea poate reclama și conlucrarea purificatoare a creației materiale (apele și
pământul), cu care viața terestră a omului se află în
indisolubilă legătură. E adevărat că acest ultim aspect mai rar apare în minunile Domnului, fapt pentru care unii comentatori îl neglijează, ignorându-i valoarea etică. Totuși, tocmai această sinergie deplină dintre Hristos, om și creație (univers), arată lucrarea restauratoare a lui Dumnezeu asupra omului căzut și a întregii făpturi.
Orbul
din naștere se adaugă, astfel, cetei nevinovaților pătimitori, a
drepților mărturisitori de Dumnezeu, iar minunea vindecării sale
trupești, menită să redea vederea duhovnicească necredincioșilor,
arată puterea vindecătoare a suferinței purtate ”spre slava lui Dumnezeu”, repetând modelul soteriologic din tulburătoarea
rugăciune a Sf. Isaac Sirul: ”Capul Tău, pe care L-ai aplecat pe
cruce, sa înalțe capul meu pălmuit de potrivnici. Preasfintele
Tale mâini, pironite pe cruce, să mă tragă spre Tine din
prăpastia pierzării..., fața Ta, batjocorită cu pălmuiri și
scuipări, să umple de strălucire fața mea cea întinată în
fărădelegi...”
Cred
că puterea de iradiere a pildei vindecării orbului din naștere provine din reiterarea acestui moment primordial din actului facerii lui Adam - facerea ochiului omenesc, spre re-facerea vederii duhovnicești -, moment în care Dumnezeu, preaiubitor, invită spre conlucrare toate puterile firii și supra-firii.
______
*http://www.ierusalim.ru/siloam.php
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu