Apărut în Ziarul Lumina de vineri 7 octombrie 2016
Cei mai
mulți artiști de animație sunt oameni interiorizați, neimplicați
civic și politic, care-și descoperă emoțiile doar în studiou. Nu
acesta este cazul lui Yuri Norstein. În interviurile pe care le
acordă presei, acesta vorbește nu doar despre cultură și artă,
ci critică actuala guvernare din Rusia, dar și starea de fapt
planetară, invocând citate evanghelice (“Nu vă adunați comori
pe pământ, ci în cer! Acolo unde este averea voastră, acolo e și
inima voastră”).
Asociațiile
dintre opera și biografia sa – foarte fecunde pentru un creator -
se numără cu miile, mărturisește cineastul. Această
versatilitate imagistică și stilistică este unul din deliciile
operei sale.
E
convins că filme pentru copii trebuie să aibă un fond pozitiv, să
afirme biruința binelui, “însă numai cele pentru copii!” -
precizează -, pentru ca mesajul să nu degenereze în ipocrizie.
Iata un
fragment din interviul luat regizorului de Kristina Hudenko pentru cotidianul biling ruso-lituanian rus.delphi.lv / 10 februarie 2016.
Despre starea animației actuale
Rep:
- Este
trist, dar trebuie să recunoaștem: azi mulți copii nu sunt în
stare să aprecieze filmele
dumneavoastră, ca Ariciul
în ceață
sau Povestea
poveștilor.
Ei preferă lucruri mai stridente, mai concrete, mai rapide, ca
Shreck, Madagascar și altele asemenea, care-ți vâră degetele în
ochi.
Y.N.
-
Ce
să-i faci, au venit alte vremuri. Dar când mi se spune că azi
vitezele sunt altele, eu răspund: au început copacii să crească
mai repede? Sau trebuie să-l accelerăm pe Beethoven de 5-6 ori? …
Din
păcate, de la vârste fragede copiii sunt otrăviți de filme cu
efecte speciale, destul de false. Celuloidul strident sare mai repede
în ochi și acaparează mai ușor. Puneți-i
față în față pe Shreck cu un Rembrandt, și Rembrand va părea
spălăcit! Dar
chiar și după ce a fost otrăvit cu celuloid, copilul, dacă va
întâlni cărți bune sau va auzi o armonie muzicală, care îl va
atrage și îi va răspunde la întrebări (căci celuloidul nu dă
răspunsuri, el doar înrobește și hipnotizează), un astfel de
copil va începe treptat să citească lucruri autentice, să
asculte, să vadă, să iubească și să privească natura nu ca pe
proprietatea sa.
Yuri
Norstein e un bun fiziognom, nu se lasă înșelat de măștile
oamenilor. “Cu chipurile este așa.
Omul tânăr arată întotdeauna bine, dacă nu are defecte
fiziologice serioase. Este ceea ce a primit de la natură. Cu vârsta
începe transformarea. Ceea ce omul a acumulat, ce a citit, relațiile
cu prietenii, cu rudele, cu iubita - toate astea se contopesc
într-un singur amestec, care din interior îi amprentează toată
fața, privirea, zâmbetul, vocea, gesturile. După toate astea se
vede perfect din ce valori s-a hrănit omul. Este fotografia finală
a vieții lui de până atunci. Și dacă la un moment dat acela își
dă seama în ce hal a ajuns, fața n-o poți schimba de la o zi la
alta, citindu-l pe Dostoevski sau Evanghelia. Ea nu se va lumina
peste noapte. Este o cale lungă și anevoioasă pentru asta”.
Inclusiv
domeniul spectacolului muzical și-a pierdut azi autenticitatea,
observă cineastul, transformându-se într-o simplă industrie
dominată de efecte, nu de esență, în care “toți vor să pară,
nu și să fie”, evocând o epocă mai nobilă a artei cântului
popular urban, când cantautori ca Mark Bernes aveau curajul să urce
pe scenă îmbrăcați firesc și să fie, în muzică și atitudine,
ei înșiși.
Despre "Codul lui da Vinci"
Este
critic în privința literaturii de consum ieftine, cu pretenții
academice.
“La
un moment dat am observat într-o librărie o invazie de exemplare
din Codul
lui da Vinci. Am răsfoit
cartea și am înțeles că e maculatură ordinară. Când am sunat-o
pe fiica mea de la San-Francisco, am întrebat-o de cartea asta. Ea
mi-a spus că fiica ei, răsfoind-o, a conchis că nici la WC nu poți
citi așa ceva”.
Cineastul
de origine evreiască și-a manifestat, nu o dată, atașamentul față
de Dumnezeu și de marile valori evanghelice, în special
compasiunea, smerenia și iubirea. Consideră că “intelectual
e acela care încearcă să ocupe cât mai puțin loc”,
afirmație pe care o confirmă atitudinea sa publică și care ar
putea pune la colț cu ușurință o mulțime de intelectuali care
și-au făcut o carieră din afirmarea creștinismului de fațadă.
Iubirea
o consideră atributul divin prin excelență: “Iubirea
poate deveni la un moment dat invizibilă, dar atunci îmbrățișează
totul și se produce transfigurarea”.
În
privința așteptărilor viitorului, cineastul se definește ca un
pesimist din fire. “Dar, câtă
vreme există
Patimile după Matei de
Bach, Război
și pace, Pe Donul liniștit, Crimă și pedeapsă,
câtă vreme citim Insula
Sahalin a lui Cehov1,
cred că există speranța că omenirea va supraviețui”.
___________________________
1
Singurul text de non-fictiune al lui Anton P. Cehov, scris în urma unei documentări în sanatoriul de pe insula Sahalin. Vezi
http://www.cehov-audio.com/2013/12/sahalin-sau-sarutul-dat-leprosului.html,
http://yorick.ro/calatorie-teatrala-in-insula-sahalin/,
www.zvj.ro/articole-30293-Cehov++ndash++C++l++toria+in+infern++bdquo+Am+fost+++i+in+iad++adic+++in+Sahalin++++i+in+paradis++ad.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu