Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 24 septembrie 2016
Preluat de platformele Culturavietii.ro / 27 septembrie 2016 și Roate mare / 30 martie 2018
Preluat de platformele Culturavietii.ro / 27 septembrie 2016 și Roate mare / 30 martie 2018
Unul din
cei mai frumoși și mai vii prin operă și personalitate -
filocalici și calofili în același timp - învățători ai omeniei
din desenul animat este regizorul, scenaristul și animatorul rus
Yuri Norstein, care pe 15 septembrie a împlinit 75 de ani. Este
considerat de americani și de japonezi “nu doar cel mai bun artist
de animație al epocii sale, ci al tuturor timpurilor” (cum
titrează Washington
Post), unul din
filmele sale (Ariciul
în ceață / Ёжик
в тумане) fiind
numit la Tokyo în 2003 “filmul de animație nr. 1 al
tuturor timpurilor” (locul 2 în același top fiind atribuit unui
alt film al regizorului, Povestea poveștilor / Сказка
сказок, care a fost
numit la Los Angeles “cel mai bun film al tuturor timpurilor și
popoarelor”).
Ca și Alexandr Petrov, de care am vorbit cu altă ocazie, Yuri Norstein refuză categoric animația
computerizată (atât în privința realizării personajelor, cât și
a fundalurilor și efectelor de mișcare), simțind că numai
improvizația directă, manuală poate transmite emoția integrală,
adică “duh de viață” desenului animat. Materialul de lucru
preia imediat fiecare emoție a artistului, o traduce în
plasticitatea sa, care e surprinsă de cameră. De aceea, tehnica
realizării personajelor, implicit alegerea materialelor din care
acestea sunt confecționate, precum și cea a descrierii cât mai
specifice a gesturilor sunt, pentru Norstein, esențiale.
Cineastul moscovit are marele noroc de a lucra
de 55 de ani împreună cu partenera sa de viață, Francesca
Yabrusova, o excelentă pictoriță, artistă de decoruri și
regizoare de animație, originară din Kazahstan, cu care și-a
realizat multe din filmele sale cele mai cunoscute și mai premiate.
Lista acestor premii (printre care Premiul de stat al URSS pentru
trei filme, Premiul Andrei Tarkovski, Premiul Vladimir Vîsoțki,
Ordinul Artelor și Literelor din Franța, Ordinul Soarelui Răsare
al Japoniei, distincții pe la toate festivalurile din lume) este mai
lungă decât filmografia cineastului (care numără peste 50 de
scurt-metraje).
Tot ce înseamnă desen și compoziție
plastică în animațiile sale constituie tablouri de sine stătătoare
de cea mai bună calitate, modernitate și rafinament.
Yuri Norstein a fost invitat pentru mai mulți
ani în Japonia, pentru a-și împărtăși experiența colegilor de
breaslă din Tara Soarelui-Răsare, unul din liderii mondiali ai
animației comerciale și de artă. Aici a creat o adevărată
școală, doi dintre marii cineaști de animație japonezi (veteranul
Hayao Miyazaki și mai tănărul Kunio Katō) recunoscându-și-l
drept maestru.
Cu toate că
grafica are adesea tandrețea pastelului, totuși, stilul celor doi
nu este dulceag-sentimentalist, căci elemente expresioniste, cu
linii dinamic-contorsionate, știu să dea surpriză, umor și
dinamism atmosferei. Cineastul consideră că pentru a evita
stereotipiile (una din hibele desenului animat comercial) este
esențială buna cunoaștere și exploatare a istoriei artelor –
capitol la care și el și soția sa excelează. Ecouri din Picasso,
Jean Cocteau, Chagall, Paul Klee rezonează în plastica filmelor
celor doi
(cel mai evident, în Povestea poveștilor).
Multe din acestea sunt considerate capodopere.
Dar cel mai mai pregnant din punct de vedere al mesajului umanist și
creștin este Mantaua / Шенель, o adaptare după
povestirea ononimă a lui Gogol. Filmul a fost început în 1981 și
întrerupt de mai multe ori pentru lungi perioade, din diverse
motive, dintre care cea mai lungă a fost de 8 ani, imediat după
inaugurarea “epocii capitalismului barbar” în Rusia, cum se
exprimă regizorul, când animația nu a mai primit finanțare, iar
studiul am fost închis. Totuși, fragmentul de câteva minute
realizat a fost văzut de multă lume și circulă liber pe internet.
Nicăieri în desenul animat – spun specialiștii – chipul uman
nu a fost redat cu o mai mare sensibilitate și adâncime. “Akaki
Akakievici trăiește din niște detalii pe care nimeni nu le
observă. Am fost interesat să știu ce simte, clipă de clipă,
acest om, era o cerință absolută a sufletului meu”, mărturisește
cineastul cu ochi de copil, aidoma celor ai personajelor sale.
Un moment de excepție din cariera sa este
Bătălia din Kerjeneț / Сеча при Керженце,
film coregizat împreună cu Ivan Ivanov-Vano în 1971, o altă
capodoperă (premiat la Zagreb, Karlovy-Vary, Tbilisi, Bombay),
ilustrare a legendei orașului Kitej-Grad, scufundat prin minune
pentru a nu fi cucerit de tătari, realizat din elemente de icoană
și miniatură rusă medievală – postmodernism creștin avvant
la lettre – un gest de curaj pentru acele vremuri, atât din
punct de vedere artistic, dar mai ales politic.
_____________________________
Mai multe date despre carțile, filmele și alte proiecte ale cineastului și soției sale: http://www.norsteinstudio.com/
Mai multe date despre carțile, filmele și alte proiecte ale cineastului și soției sale: http://www.norsteinstudio.com/
Toate
filmele importante ale cineastului pot fi găsite pe internet. Dialogul este, în genere, minimal și mai degrabă de atmosferă (nu prea e definitoriu pentru acțiune), așa că, dacă le puteți gusta aproape la fel de bine și fără subtitrare.
Astea-s doar câteva:
Astea-s doar câteva:
Bătălia din Kerjeneț: https://www.youtube.com/watch?v=7xwsYWzM4pM
Mantaua: https://www.youtube.com/watch?v=1a2PLJcRmYI
Colecție de filme animate ale lui Y.N. (începând cu Ariciul în ceață): https://www.youtube.com/watch?v=eZElW88LadY
Povestea poveștilor (cu subtitrari in engleza): https://www.youtube.com/watch?v=dFSc7aaj2JM
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu