Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 26 august 2017
Semnul
îngerului
Geamia de la Piatra Înălțării (Eleon) |
ai înger
într-o țară străină când, flămând și obosit fiind, oameni
străini te invită la masa lor;
ai înger
într-o țară străină când, în fața unui automat de bilete
exotic cu indicații în limbi necunoscute, găsești mereu câte un
localnic care te ajută să-ți cumperi biletul de călătorie; și
care, la nevoie, îți și completează cu mărunțiș din buzunarul
lui suma care-ți lipsește; cine ți-a zis că localnicii sunt
zgârciți?!...
ai înger
într-o țară străină când, descurajat de încâlceala traseelor
spre locuri îndepărtate, întâlnești un vechi prieten, ajuns
conducător de grup, care te ia în autocarul său, spre a te purta
timp de câteva zile pe cele mai importante trasee;
ai un
arhanghel într-o țară străină când în autocarul în care ai
fost primit se vorbește românește, iar ghidul, tobă de carte și
experiență, povestește taine ale locurilor, pe care nu le găsești
pe net sau în broșurile turistice!
ai un
arhanghel într-o țară străină când îți dai seama că toți
acești îngeri au lucrat, parcă, mână în mână, să-ți poarte
pașii!
Pe toate
acestea ni le-a dăruit Dumnezeu într-o țară străină, pe care am
simțit-o mai acasă decât acasă! Și atunci am înțeles, și în
fiecare zi înțelegeam tot mai bine: Ierusalimul
e casa! Casa
creștinilor, casa omenirii. Abia acum afli cum este să dormi acasă!
Cum este să-ți porți sandalele pe colbul pietrelor Ierusalimului!
Cum este să respiri aerul Ierusalimului,
plin de literele trecutului, prezentului și viitorului! Ce minune-i
s-o simți, vorbitoare, fiecare piatră pe care calci! Să o simți
plină de viață și mult mai ușoară aici, ca oriunde! Căci orice
piatră aici, la Ierusalim,
pe
cât e de trasă în jos de trecut, pe atât e de înălțată spre
viitor, căruia, de asemeni, îi aparține! Ce minune-i să simți că
fiece gest capătă aici, la Ierusalim,
mai
multă greutate și sens, potențat fiind de marile gesturi înscrise
odinioară în piatră, în arbori, în apă, pe frunțile și
rărunchii oamenilor de aici! Ce minune să descoperi în câte un
gest pe care îl faci, fragmente din gesturile fundamentale,
pecetluite de Scripturi! Și ce responsabilitate!
De ca și
cum sufletul tău, lepădat de ego, devine atât de evanescent, încât
e atras gravitațional, ca un fulg, de greutatea covârșitoare a
fiecărui gest sacru!
Memoria
lumii se reactivează aici, mai mult ca oriunde, în fiece gest, în
fiece slovă! Ești un fulg în Arborele vieții! Un fulg și
Ierusalimul!
O schiță
de geografie spirituală
Vechea
Cetate gravitează în jurul Golgotei și al Mormântului Domnului –
marele ax al lumii văzute și nevăzute. Iar vis-a-vis de Vechea
Cetate e „pepiniera îngerilor, a puterilor Domnului”: Muntele
Măslinilor, scena desfășurătoare a marilor fapte ale istoriei
biblice vechi- și nou-testamentare. Muntele Măslinilor, la poale cu
Grădina Ghetsemani, cea îmbibată de înfriguratele rugăciuni ale
Domnului, mai jos cu verdea Vale a Chedronului (sau Valea lui
Iosafat), și cu vârful său înverzit, Eleonul sau Muntele
Inălțării. Tăcerile, mai grave ca orice rostire, ale Vechii
Cetăți, iradiate de Templul vechi și de Mormântul Domnului, în
dialog cu simfoniile de verde și alb ale Muntelui Măslinilor, în
care litera istoriei sfinte se desfășoară dramatic înafară.
Muntele rugăciunilor și însingurărilor Domnului, al rugăciunii
„Tatăl nostru” dăruite nouă, al plânsului pentru Ierusalim și
al rugăciunii cu lacrimi de sânge dinaintea trădării lui Iuda,
acest munte al marilor frământări și propovăduiri ale lui
Hristos este același cu Muntele Inălțării. Tot aici se zice că a
plâns și regele David, fugit de armatele trădătoare ale fiului
său Abesalom. Prin Valea lui Iosafat, amintește părintele
Ioanichie Bălan1,
a trecut Hristos cu cei unsprezece ucenici „în
noaptea cea mai de pe urmă de la Cina cea de Taină”, noaptea
cea mai lungă a umanității.
Trebuie
să ajungi aici ca să simți cât de interconectate sunt toate
aceste locuri; nu doar faptic, ci și spiritual. Actele
fundamentale ale istoriei mântuirii s-au scris aici.
Viață, moarte și înviere pe Eleon si în Vechea Cetate |
Un
conglomerat de piatră arhaică albă – așa se vede din exterior
Vechea Cetate – , față în față cu pâlcurile de verdeață
răzleață, brăzdate de formațiunile de piatră albă ale
bisericilor, zidurilor de mănăstire, mormintelor: Muntele
Măslinilor. În vechime a fost numit și „Muntele Ungerii”, căci
cu uleiul măslinilor de aici erau unși regii și marii preoți ai
vechiului Israel. În Evul Mediu, arabii l-au supranumit „Muntele
munților” sau, pur și simplu, „Muntele sfânt”.
Acest
„Munte al Ungerii” găzduiește și vechiul cimitir evreiesc,
vechi de vreo 5000 de ani – o coamă largă de deal acoperită, cât
vezi cu ochii, cu pietre albe tombale, crescute în jurul mormintelor
profeților, așteptând și ei Învierea. Dar vocația Muntelui
Ungerii nu e doar sacerdotală și funerară, ci și eshatologică.
Profeții Vechiului Testament (ca Zaharia, Ioil) spun că aici va fi
locul celei de-a doua veniri a lui Hristos, când toate popoarele se
vor aduna în Valea lui Iosafat în Ziua cea mare a Judecății, spre
a-și primi destinul postapocaliptic. La scurtă vreme după
înființarea noului stat Israel, evreii și-au recăpătat dreptul
de a-și îngropa aici morții. Și, cum mulți și-au păstrat
credința în profețiile vechi, personalități de seamă ale vieții
publice și culturale israeliene, dar și evrei cu stare, sunt
îngropați aici. Se zice că un loc de veci pe Muntele Măslinilor
costă azi un milion de dolari.
Pe cât de
înțesată de istorie sacră, dar și mundană e Vechea Cetate,
aproape pe atât e și Muntele Măslinilor. O istorie scrisă dens,
cu mult sânge și multă ardoare, scrisă de seminții și religii
diferite, desfășurată pe o nesfârșit de lungă albie temporală.
O istorie care are, potrivit profețiilor, semnificații extrem de
importante pentru prezentul și viitorul popoarelor. Biserici, capele
și mănăstiri, ortodoxe, catolice, copte, armenești, împânzesc
Muntele Ungerii la fel cum împânzesc și Vechea Cetate.
La fel ca
în Vechea Cetate, și pe Muntele Măslinilor e o adevărată
concurență între confesiunile creștine de a recupera de la turci,
arabi și evrei vechile locuri de închinare; dar și proprietarii
terenurilor le intuiesc importanța și nu se lasă mai prejos.
Astfel, lupta pentru pământul sfințit de pașii lui Hristos și de
sângele creștinilor se dă, până azi, pe viață și pe moarte,
în Ierusalim și în toată Țara Sfântă. Pacea măslinilor și
zgomotul armelor. Până azi, povestește un preot din partea
locului, cultele creștine plătesc un tribut substanțial pentru
arendarea lăcașurilor de rugăciune din biserica Sfântului
Mormânt. Până azi, pentru vizitarea unor locuri de închinare (ca
Piatra Inălțării, de pe același Eleon), creștinii trebuie să
plătească o taxă de intrare musulmanilor. Asta, dacă nu preferă
să se certe cu ei, cum face, chiar în fața mea, o minusculă
monahie georgiană, în brațe cu o icoană care-i acoperă tot
trupul, conducătoare a unui minuscul grup de pelerini; măicuța se
ia la sfântă gâlceavă cu un vlăjgan arab de trei ori cât ea,
amintindu-i că e zi de praznic (tocmai Înălțarea!) și
acuzându-l, într-un fel, de simonie. Arabul, bun musulman, simte
ofensa. Ne alăturăm și noi gruzinilor curajoși și vlăjganul
uită de bilete, să nu se pună rău cu mulțimea. Sfânta
îndrăzneală face parte din legile nescrise ale locului. Raiul se
ia cu asalt, dar până la el te mănâncă... cine oare?!
(Va
urma)
1
În
cartea sa, Pelerinaj
la Mormântul Domnului, Editura
Mănăstirea Sihăstria, 2010.
Vedeți și:
Ierusalimul sau Zona - note de pelerinaj (1)
Ierusalimul sau Zona - note de pelerinaj (2)
Vedeți și:
Ierusalimul sau Zona - note de pelerinaj (1)
Ierusalimul sau Zona - note de pelerinaj (2)
2 comentarii:
foarte frumos!Felicitari. Impresionant sa calci pe acolo - CASA!
Multumesc mult!
Trimiteți un comentariu