Călăuza
Și nu mai
ai acoperiș de înnoptat, nici călăuză! Decât pe bunul Dumnezeu.
Și marea aceasta de oameni din jur, o mare de necunoscuți
cu vorba aspră, imposibil de priceput, prin care aștepți ca
Dumnezeu să-ți vorbească! Amintirile răsar ca niște colace de
salvare care nu mai salvează. Amintirile vechilor drumuri și
repere, cu refugiile și călăuzele lor, care nu-ți folosesc. La
Ierusalim drumurile se schimbă tot timpul. Și călăuzele. Și
locurile de înnoptat, căci „vulpile au vizuini, iar păsările
cuiburi”! Nu privi înapoi! Prin cine-ți va vorbi Dumnezeu?
Călugărul
rătăcitor
„Andronic,
salvează-ne!”
Nu mă așteptam să răspundă atât repede. E de ajuns un strigăt
și Andronic răspunde. „Veniți,
fraților! Lăsați bagajele în spatele plăcuței cu „Trecerea
oprită”. Nu vi le ia nimeni! Diseară vin și eu”.
Nu știi niciodată ce-i în spatele plăcuțelor cu „Trecerea
oprită”: iată o primă rețetă de supraviețuire. Andronic
ne-a adus la cel mai regesc adăpost pe care și l-ar putea dori un
pelerin venit la Ierusalim.
Dincolo de intrarea modestă, o scară urcă la două nivele: o
minusculă biserică, o grădină suspendată cu palmieri, lămâi și
portocali – asemenea grădini sunt frecvente aici -, iar mai sus,
casa de oaspeți. Ferestrele noastre se deschid chiar către Sfânta
Sfintelor: cupola bisericii Sfântului Mormânt o vedem în fiecare
dimineață, în fiecare seară și noaptea. În sunetul de clopote
ale Sfântului Mormânt ne culcăm, dormim, ne rugăm, ne trezim.
Chemările clopotului îmi străbat somnul ca o pânză de borangic,
făcându-l transparent, purtat între cer și pământ, printre
apele cerului. Clopotul Sfintei Sfintelor mi se imprimă în minte,
răsunând de acum dinăuntru, dând un alt ritm și o altă
densitate vieții lăuntrice. Și asta, pentru multă vreme! Cât de
aproape de inima Sa te poate primi Dumnezeu!
Călăuza
Mixtură
de hippiot și „rasofor fără rasă”, Andronic e un ascet,
aproape un înțelept; te citește din priviri și îți spune în
față ce gândește despre tine, cu citate din Biblie și fără
menajamente. Nu te mira dacă, pe tonul cel mai egal, te amenință
cu flăcările iadului; ori te ironizează tandru: are un pic de
dreptate în tot ce spune. Andronic găsește soluții acolo unde
nimeni nu are. Știe
toate traseele, autobuzele și maxi-taxi-urile
(numite aici șeruturi)
la
locurile sfinte. Cunoaște chioșcurile cu hărți gratuite și
magazinele care lasă seara marfa mai ieftin sau gratis. Ne aduce
seara acasă saci cu chifle gratuite și mere. Știe orarele
slujbelor la toate bisericile din regiune. Este călăuza perfectă,
dacă ai puterea să mergi în ritmul lui, răbdarea să nu întrebi
încotro te duce și stoicismul să-i suporți ocările. Nu disperă
niciodată și nu se enervează. Dar
libertatea excesivă, apucăturile ciudate și rebeliunea ascunsă
sub haine semi-călugărești îl vor face să fie dat afară din
raiul în care chiar el ne-a adus. Cunoscând legile nescrise ale
locului, Andronic a încălcat altele, tot nescrise, dar mai
importante. Sosirea noastră a făcut ca gazđa să-i observe
excentricitățile, pe care până atunci nu le băgase în seamă.
Ne simțim vinovați fără vină. Andronic primește și dă
milostenie într-un ritm care depășește posibilitățile și
nevoile celor din jur. Binele făcut fără măsură se transformă
în rău, riscând să pericliteze buna așezare a lăcașului de
pelerini; milostenia cu de-a sila degenerează în haos. Incercăm o
reconciliere, dar excentricul pelerin nu cedează, convins fiind că
împlinește porunca evanghelică. Andronic dă, dar nu primește
sfaturi. Va pleca din acest rai și va dormi unde numai el știe. Ne
întâlnim din când în când ba la Sfântul Mormânt, ba pe Via
Dolorosa, ba pe Muntele Măslinilor, la hramul mănăstirii din vârf,
Eleon, unde tot el ne dă curaj să intrăm la masa de praznic. „Să
cunoașteți și voi cum e un hram rusesc!” Într-adevăr, nu am fi
avut curaj să intrăm fără el. Vorbește de ca și cum nimic nu
s-ar fi întâmplat. Are haine noi, tot cu aspect monahal, și o
încălțăminte culeasă de nu se știe unde. Își oferă gratuit
telefonul cu număr de Israel. Răspunde la orice întrebare, mai
puțin la fatidica „Unde dormi?”. Dumnezeu știe! Descins, parcă,
dintr-un incert Ev Mediu, Andronic își are înțelegerile sale cu
Dumnezeu, cu Care pare să poarte un troc original, mai intens decât
cel al credincioșilor de rând. Autentic, neautentic? Cine poate să
judece?! Am învățat de acum: la Ierusalim nimic nu este ceea ce
pare!
Pierderea
călăuzei
Și ai
rămas și fără a doua călăuză! Falsele călăuze dispar după
ce-și lasă mai întâi amprenta pe drumul tău de lumină. Și pe
nesimțite te conduc către inima Domnului. Aceasta ți-e odaia de
înnoptat! La orice oră din zi și din noapte te poți închina la
Sfântul Mormânt. Cine și-ar fi putut închipui? Acum bat clopotele
pentru liturghia de noapte, dar ești prea obosit pentru a priveghia
câteva ore în biserică; dar te vor priveghia ele pe tine! Orele!
O rumoare
de șoapte tot mai dense se adună în curtea bisericii, apoi se
sting în câteva clipe. Ca la un flash-mob
duhovnicesc, pelerini de toate națiile, adunați ca la o chemare, au
intrat în biserică. Pe câțiva ai să ajungi să-i recunoști,
fără a-i cunoaște de fapt, în toate aceste zile: călugărițe
rusoaice și românce solitare, uscate femei evlavioase și bărboși
pelerini: îi privești în ochi și ei te privesc, pe unii îi
saluți cu „Hristos a înviat” în orice limbă îți vine și
vezi că-ți răspund în aceeași limbă: limbajul Ortodoxiei e
universal, iar la Ierusalim asta se simte cu atât mai mult. Ii
descoperi prin aceleași locuri pe unde mergi și tu. Când îi
zărești în furnicarul de străduțe acoperite, care încă te
amețește, știi că nu ești pierdut. Sunt oamenii-leitmotiv ai
închinării tale.
Ai să
ajungi să recunoști și șoaptele din jurul Mormântului, care au
ceva din zgomotul mării: ba se amplifică polifonic, ba se domolesc,
mereu altele și mereu aceleași: șoapte poliglote și dense,
semirostite, expresie a acelei stări de așteptare luminoasă și
nădăjduită, pe care numai aici o întâlnești. Se sting ușor,
absorbite de fluxul de pelerini care intră înăuntru. Incantațiile
slujbei încep înainte să adormi. Fragmente de ectenii în
grecește, în rusă, în română. Nu apuci să le distingi până
la capăt, căci le absoarbe imediat Cerul
de sus,
într-o sete incantatorie pe care numai aici o găsești. Le preiei
hipnotic, ca să fii legănat de ele pe toată durata nopții, în
somn. Un somn vertical, purtat de mișcări ascendent-descendente de
aer, încât nu știi dacă-i vis sau stare de veghe. Ești absorbit
și tu, fără să faci nimic pentru asta, ca un cuvânt al
rugăciunii altora, de setea incantatorie a Cerului.
Vedeți și:
(Va urma)
Vedeți și:
Un comentariu:
Extraordinar text! E insuflat de Mângâietor. Mulțumim cu felicitări, dragă Doamnă Elena Dulgheru!
Trimiteți un comentariu