Să ne rugăm pentru prietenia și buna înțelegere a popoarelor ortodoxe, pentru unitatea creștinilor și pentru deschiderea lumii către Hristos-Logosul dumnezeiesc!

vineri, 8 ianuarie 2021

Prof. Ioana Nancu despre Cursul de cultură cinematografică de la Dalles și despre filmul ”Concurs”

Mulțumesc inimoasei profesoare și publiciste Dr. Ioana Nancu pentru sensibilul portret pe care mi-l creionează cu ocazia amplei analize a filmului ”Concurs” de Dan Pița, vizionat în noiembrie 2019 în cadrul cursului de cinematografie pe care îl țineam pe atunci - fără mască - la Universitatea Ioan I. Dalles. 

”Am urcat emoționată scările în formă de melc ale bătrânei săli Dalles, într-o seară încruntată de joi.

Simțeam că mă îndrept spre (o) Cunoaștere rară, mediată de un artist. Că mă voi desprinde binefăcător, pentru cîteva zeci de minute, dintr-un sfârșit de noiembrie cam depresiv, cu alegeri prezidențiale ratate și cu lideri politici meschini. Dar și că voi reveni obligatoriu, în același loc, în fiecare joi seara. Citisem întâmplător anunțul despre un curs de cinematografie și am îndepărtat, în zilele premergătoare, toate piedicile inerente, problemele, obligațiile care se cereau a fi rezolvate, pentru a fi acolo. Nu reținusem subiectul anunțat pentru seara respectivă, ci doar că vom viziona săptămânal, sub o baghetă specială, filme de marcă. Nu o cunoscusem înainte pe Elena Dulgheru, cea care-l citise cândva într-un mod unic pe Tarkovski și care descifrase taine și cărări neștiute până la ea, dar așteptam demult această întâlnire.

Ca o gazdă desăvârșită, ne-a creat cu delicatețe cadrul pentru a intra în Povestea aleasă pentru prima seară a cursului. A stat cumva, de la început, în semi-umbra subiectului: Concurs nu este un film care merge povestit sau poate fi pregătit în culise, Concurs este un film care se privește, care te trage de mânecă și care, în mod obligatoriu, se trăiește.  Doamna Dulgheru ne-a vorbit despre regizor, despre afinitățile cu filmografia lui Tarkovski a peliculei din seara aceea și ne-a avertizat că vom întâlni o pleiadă impresionantă de simboluri. A zâmbit apoi, și ne-a lăsat singuri în pădurea din film pentru a participa, fiecare, conform propriei conștiințe spirituale, artistice și emoționale, la traseu.” 

În continuare, entuziasta profesoară de istorie dezvoltă o paralelă simbolică inedită între filmul lui Pița și schimbările istorice ale epocii din blocul politic răsăritean-european - Glastnost - , despre care la noi pe atunci se vorbea doar în șoaptă. 

Articolul domniei sale îl puteți citi integral pe R3media/3 ianuarie 2021: https://r3media.ro/misterele-unui-concurs-din-1982/?fbclid=IwAR3pLq52VlQYvAI_FdiR3c2y9SStkaPrfO0jKFlLEVT1KftKyo001ujV6DE

Niciun comentariu: