Publicat în Ziarul Lumina de sâmbătă 9 aprilie 2016
Având
ca pretext o apologie a celui mai important muzeu al Franței, adică
o apologie a Franței, ca inimă a Europei, și a clasicismului
european, ”Francofonia” lui Sokurov chestionează prezentul
nostru european și planetar, asupra capacității sale de
supraviețuire, în confruntarea cu cele mai grave amenințări din
istoria sa, acelea ale disoluției identitare. Chiar dacă nu erau
atât de evidente ca azi, simtomele disoluției Europei erau
resimțite din plin de regizor în 2013, anul producerii filmului.
Aceeași fusese și macro-tema filmului ”Faust” (2011), o
adaptare liberă după drama lui Goethe, emergentă cultural, așadar,
din cel de-al doilea nucleu al ”ideii europene”, Germania,
peliculă cu care ”Francofonia” împarte o anumită
complementaritate. Cu diferența că ”Faust”-ul lui Sokurov
vorbea despre moartea omului european ca individ, o moarte
spirituală, care în ”Francofonia” își manifestă, polifonic
și catastrofal, dimensiunea continentală.
Concentrator
al vectorilor vieții și morții, ”orașul luminilor” adună, ca
un magnet, marile aspirații și realizări europene, depozitându-le
la Luvru, Muzeul prin excelență. Priviri atente, aruncate parcă
pentru prima dată asupra exponatelor sale, clasice sau puțin
cunoscute, ne fac să vedem autenticitatea umană înscrisă pe
pânzele vechi. Chipuri din trecut ne privesc și parcă respiră, cu
o vivacitate mai prezentă decât cea a contemporanilor. Măiestria
lui Sokurov de a face un tablou să vorbească prin racursuri
neașteptate și abia perceptibile efecte optice este inegalabilă.
”Ce ne-am face fără muzee?” - se întreabă maestrul, a cărui
voce răsună direct în coloana sonoră. ”Ce aș fi devenit eu
dacă nu aș fi cunoscut chipurile strămoșilor mei?” Și ”cum
se face că tocmai cultura europeană este cea care a inventat
portretul?” Nevoia aceasta de a comunica între generații, întru
conștientizarea istoriei, a artei portretului
este considerată de regizorul-filosof o coordonată specifică a
ideii europene. Triumful și decăderea acestei idei definesc
perimetrul semantic al acestui film, așa cum nimeni n-ar fi crezut
(sau poate doar Eisenstein!) că arta cinematografică poate s-o
facă.
Dar
soarta Luvrului este pusă în joc în 1940, odată cu ocuparea
Franței de armata germană. Pornind de la acest moment istoric,
filmul urmează filonul dramaturgic al dialogului dintre cei doi
decidenți ai sorții muzeului, Jacques
Jaujard, directorul Luvrului și contele Metternich, șeful comisiei
germane pentru protecția operelor de artă din teritoriile ocupate,
care are indicații să rechiziționeze colecțiile Luvrului. Sokurov
evită pista bătătorită a urmăririi relației alunecoase dintre
cei doi, ajutându-ne să le înțelegem relația din priviri,
cadrate și iluminate la fel ca privirile personajelor din vechile
tablouri. Incursiuni bine documentate, susținute de fotografii de
epocă, în biografia celor doi opozanți îi arată că, cu toate că
aveau convingeri politice diferite, ambii erau veritabili patrioți,
gata să-și jertfească viața pentru țările lor. Judecarea
atitudinii potentaților politici actuali față de patrimoniile
țărilor lor, dar și ale țărilor inamice, cade în sarcina
spectatorului. Regizorul doar livrează discret datele acestei
ecuații.
Sokurov
se întreabă asupra motivației ascunse a înființării în
Reichstag a comisiei Kunstschutz, atipice unui guvern de război, și
dacă nu cumva cauza intimă a războaielor sunt tocmai marile opere
de artă. Admirația lui Hitler pentru arta franceză era
binecunoscută, amintește regizorul. Defilează prin fața noastră
sfincși și alte monumente ale antichității, sechestrate de Luvru
- comentează pelicula - ca ”prizoniere” din războaiele pierdute
de Lumea Veche în fața modernității. Tonul nu e vindicativ,
dimpotrivă, regizorul omagiindu-l pe Hubert Robert, unul din
arhitecții Luvrului, personaj căruia Sokurov i-a dedicat un întreg
film (”Robert. O
viață fericită”,
1996). Un alt argument al tezei înaintate este Napoleon Bonaparte.
Acesta, în ipostază de stafie locatară a muzeului, își admiră
portretele din tablourile glorificatoare în care e imortalizat,
decretând că ”Statul nu poate funcționa fără muzee” și
afirmând legitatea istorică dintre imperialism și cultul
personalității în artă, fără care - sugerează regizorul cu o
ironie abia sesizabilă - victoria cuceritorului n-ar fi deplină.
Figura
ușor hilară a împăratului francez este secondată, cu aceeași
ironie discretă, de a doua stafie, a Revoluției franceze, întrupată
de o actriță cu trup emaciat, care la
orice întrebare a împăratului
repetă mecanic Liberté,
égalité,
fraternité, dicton
ce își pierde în rostirea ei orice substanță. Democrație fără
acoperire și imperialism autosuficient, acest oximoron al gloriei
Franței, cum sugerează regizorul, eșuează pe ”Pluta Meduzei”,
coșmarescul tablou al romanticului Gericault, prevestind naufragiul
întregii Europe. Nu poți să nu te înfiori decoperind că tabloul
evocă profetic avatarurile în Mediterană ale refugiaților din
2015, eșuați în cavalcada de asaltare a Europei, într-o
degringoladă a istoriei în care binele și răul nu se mai pot
discerne.
Naufragiul
real este și punctul final al filonului narativ din prezent,
dialogul pe internet dintre regizor, aflat în cabinetul său, și
căpitanul vaporului care transportă colecțiile Luvrului, surprins
într-o furtună pe mare.
Ceea
ce s-a salvat în 1940, grație înțelegerii a doi oameni de onoare,
pentru care arta și omenia au fost mai presus de dușmănia
politică, riscăm să pierdem acum, datorită pierderii generale a
nobleței și omeniei, sugerează regizorul...
Chiar
dacă axa narativă a prezentului nu atinge tensiunea de thriller,
tensiunea ideatică și planul meditativ sunt atât de original
dezvoltate și juxtapuse cu cel estetic, relația dintre vocea
tablourilor și istoria Europei e atât de viu pusă în valoare,
surprinzând fără să obosească, încât filmul se urmărește cu
sufletul la gură.
___________________
Prima parte a cronicii filmului: ”Francofonia” (1) - o elegie pentru Europa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu