Apărut în Lumina Literară și Artistică / aprilie 2016
Foamea
rece a fragmentarismului postmodern aglutinează felii tot mai masive
de realitate, fără să le metabolizeze în nimic. Foame pătimașă
și rece, pe care o vedem în cinema și în artele vizuale, inclusiv
în fotografie. Obiective ultraperformante inspectează epiderme și
depărtări, desfoliază interstiții altădată necunoscute
privirii, dar nu mai știu să facă materia să vorbească. Ipostaze
ale corporalității, captate la rezoluții astronomice, își
clamează invariabil prezența, dar nu mai știu să își afirme
identitatea. Digitalizarea imaginii și fragmentarismul par să fi
privat arta fotografică de expresivitatea umană, înlocuind-o cu
expresivitatea monotonă a mașinii sau a mulajului. Arta fotografică
recentă, contaminată de duhul reclamei, nu mai surprinde suflete,
ci figuri, șarade, iluzionisme și măști, țipete, dar nu și
problematici existențiale, orice, numai nu esența umanului. Dar
aceasta abunda pe clișeele primelor decenii ale artei fotografiei.
Ce s-a întâmplat?
Aceste
întrebări mi le-am pus în urma vizionării documentarului lui Wim
Wenders și Juliano Ribeiro Salgado, ”Sarea pământului”, despre
viața și opera fotografului brazilian Sebastião Salgado (n. 1944).
Căci arta fotografiei nu necesită doar tehnică și simț estetic,
ci și caracter, ba chiar eroism. Pentru că, dintre toți artiștii
vizuali, fotograful este cel care se aruncă cel mai mult în focul
realității imediate, iar talentul lui se măsoară prin capacitatea
de surprindere a acestui foc. Dar asta e valabil la fotografia de
reportaj, mi se va spune, nu și în peisagistică sau în portret.
Ba da, demonstrează Sebastião Salgado, care știe să surprindă la
fel de bine ”focul” unui chip sau al unui peisaj, pentru că are
puterea și temeritatea să empatizeze la fel de bine cu un muncitor
din furnicarul infernal al unei mine de aur, cu un copil african
extenuat de vântul deșertului, dar și cu o morsă răsfățându-se
între ghețurile arctice. ”Am adormit odată lângă doi lei de
mare în Galapagos”, își povestește Salgado aventurile cu camera
în mână, care l-au învățat să se împrietenească cu o balenă,
ce ar fi putut oricând să-i spulbere cu coada mica ambarcațiune,
dar nu a făcut-o, și să fie politicos cu triburile de gorile,
pentru a fi acceptat în intimitatea lor.
Prima parte a cronicii: Fotografie reîntoarsă în spirit: ”Sarea pământului”, o biografie de Wim Wenders a lui Sebastião Salgado
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu