Apărut în Lumina Literară și Artistică / mai 2017
Peliculele lor După-amiaza unui torţionar (scenariul: L. Pintilie, 2002),
respectiv Binecuvântată fii, închisoare! (scenariul:
N. Mărgineanu, Cătălin Cocriş, Tudor Voican, 2002) și Poarta albă
(scenariul: N. Mărgineanu, 2014), sunt repere importante ale filmului românesc
și singurele ficțiuni de lung-metraj care se tratează pe larg tema închisorilor
comuniste.
Chiar dacă Binecuvântată fii, închisoare! a avut o primire mult mai entuziastă
decât Poarta albă, ambele pelicule au aceeași anvergură și valoare
artistică. Diferența lor de popularitate ține de fenomenologia ideologică a
mediilor noastre de presă și cinema, iar nu de valoarea intrinsec
cinematografică, chiar mai rafinată în Poarta albă.
Dar ceea ce ne interesează aici este
complementaritatea viziunii celor doi cineaști, pe care peliculele apărute în
2002 o evidențiază foarte bine.
Ambii sunt preocupaţi de “fenomenul
românesc”. Ambii chestionează istoria relativ recentă, pentru a căuta răspuns
la probleme de conştiinţă ale neamului românesc. Ambii sunt, în felul lor,
niște revoltați față de nedreptatea politică și socială. Dar perspectivele lor
se deosebesc în privința poziţionării în raport cu subiectul, al atașamentului
autorului față de cazuistica evocată.
Nicolae Mărgineanu privește trecutul de pe poziţia
realismului clasic: el alege “modele de învăţătură”, momente eroice şi
personalităţi exemplare din cronica românească (Luchian, Creangă, Eminescu…), spre
a înţelege epoci şi mentalităţi, ca omagiu adus înaintașilor. Prezentul se
descoperă ca o continuare a moştenirii trecutului – fundament etic esenţial
pentru contemporaneitate. Incursiunea în istorie pentru înnobilarea spirituală
a prezentului – iată o perspectivă clasică în esenţă, dar dificilă şi singulară
în cinematograful românesc actual.
La antipodul clasicităţii, pentru a repune în discuţie
orice fundament, se situează Lucian Pintilie. Spirit prin excelenţă polemic,
deconstructiv, el emite, de undeva de deasupra istoriei, sentinţe necruţătoare
asupra unei lumi monstruoase, un theatrum
mundi la care nu se simte părtaş. Alege situaţii istorice dureroase și
incomode (O vară de neuitat, Prea târziu…),
pe care le “demontează”, pentru a demonstra o teză formulată fără drept de
apel. Poetica impecabilă, cu deconcertante accente suprarealiste, dă prioritate
subiectivităţii în faţa realităţii istorice.
Adaptarea lui Pintilie după nuvela Capul de zimbru de Vasile Voiculescu,
survenită la un deceniu de la abordarea de către N. Mărgineanu a aceluiaşi text
(în 1996), confirmă interesele comune ale celor doi, dar şi complementaritatea
viziunii lor.
După-amiaza
unui torţionar și Binecuvântată fii, închisoare! sunt ambele
inspirate de câte o operă literară: romanul Drumul
Damascului (de fapt, un lung interviu cu un fost torționar, realizat de
Doina Jela), respectiv volumul omonim al româncei Nicole-Valery Grossu. Textele
inspiratoare sunt ele însele nu doar diferite ca gen, ci şi poziţionate opus
faţă de realitatea închisorii: cartea Doinei Jela se concentează pe torţionarul
aproape anonim, caricatural şi grotesc, care nu își regretă faptele. Pe când
autobiografia Nicoletei Grossu urmăreşte o militantă a Partidului Ţărănesc,
condamnată de regimul comunist pentru convingerile sale. Primul text este un
monoton interogatoriu acuzator, cu răspunsuri frizând absurdul. Cel de-al
doilea, o confesiune despre dârzenie, suferinţă şi depăşirea acesteia prin
credinţă.
Fiecare cineast adoptă cheia potrivită temei,
ideaticii şi temperamentului său: primul descinde în Infern, în registrul
teatrului cruzimii şi absurdului; al doilea, pornind din acelaşi Infern, urcă,
prin taina martiriului, spre Paradis. Primul forţează spectatorul, creând un
univers a absurdului şi violenţei; al doilea, aparent neutru și discret, deschide
calea metanoiei creştine. Primul fascinează prin deriziune sarcastică, al
doilea valorifică realitatea transfiguratoare a experienţei istorice. Primul
“cotrobăie” în mintea spectatorului (“electrocutându-și publicul”, cum îi
plăcea să declare), al doilea invită la reconciliere și la iertare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu