Apărut (ușor prescurtat) în Ziarul Lumina de sâmbătă 8 iulie 2017
M-a
fascinat întotdeauna vivacitatea hagiografiilor rusești,
întrepătrunderea lor strânsă cu legenda și basmul. Legendele din
jurul cuvioșilor Petru și Fevronia, Serghie de Radonej, ori recenta
povestire „Ințepenirea Zoiei” oferă o bogăție de detalii, din
care nu lipsesc spontaneitatea și atenta observație a vieții,
astfel că nici scepticii nu pot rămâne indiferenți.
Filmul
lui Nikolai
Dostal, Călugărulși dracul are
la bază
o povestire hagiografică cel puțin la fel de fabuloasă și plină
de tâlc: Călătoria
arhiepiscopului Ioan de Novgorod pe drac la Ierusalim.
Textul este consemnat în Letopisețul Novgorodului (sec. XIV) și a
avut o largă circulație în Rusia, influențând și literatura
cultă.
Dar
cine a fost arhiepiscopul Ioan? A fost primul arhipăstor al
Novgorodului, ales independent (până atunci ierarhii cetății
fiind numiți de Kiev); a păstorit timp de 21 de ani (1165-1186).
Peste 150 de povestiri și legende circulă despre acest sfânt mult
iubit. Este cinstit ca ocrotitor al Marelui Nogvorod, căci la
rugăciunile sale, în 1170 orașul a fost salvat de sub asediul lui
Mstislav, fiul cneazului Suzdalului, Sfântul Andrei Bogoliubski,
care cu câțiva ani înainte trecuse Kievul prin foc și sabie.
Suntem în toiul luptelor feudale, când sfinții se mai și luptau
între ei!
Născut
la Novgorod din părinți binecredincioși, Sfântul Ioan încă de
copil a dorit să-și dedice viața lui Dumnezeu. De tânăr a fost
hirotonit preot, iar la moartea părinților trupești, împreună cu
fratele său Gavril și-a dăruit averea construirii unei mănăstiri.
Inițial au zidit o biserică de lemn, iar peste câțiva ani au
început una de piatră, dar terminarea banilor i-a făcut să
întrerupă lucrarea. Frații au început să se roage și într-o
noapte le-a apărut Maica Domnului, care i-a încurajat să nu
abandoneze și să nu-și slăbească credința. A doua zi, la poarta
mănăstirii poposi un cal fără stăpân, cu harnașamentul de aur
și încărcat cu doi saci cu aur și cu argint. Frații așteptară
sosirea stăpânului, dar cum acesta nu apărea, au înțeles că
este darul lui Dumnezeu pentru terminarea construcției. După ce
descărcară sacii și îi duseră în mănăstire, calul dispăru
fără urmă. Biserica fu terminată, iar frații Ioan și Gavril se
călugăriră aici.
Când
trecu la Domnul arhiepiscopul Novgorodului, Arkadie, poporul îl
propuse într-un glas pe cuviosul Ioan. Acesta refuză din smerenie,
dar până la urmă fu nevoit să accepte.
Episodul
asedierii Novgorodului de către temutul Mstislav este unul din cele
mai importante din biografia sfântului. Timp de trei zile, cât a
durat asediul, vlădica s-a rugat încontinuu împreună cu
novgorodenii. Atunci Dumnezeu îi descoperi să ia o icoană a Maicii
Domnului dintr-o anumită biserică și s-o așeze pe zidul cetății.
Acolo icoana începu să plângă. Minunea îi îmbărbătă pe
novgorodeni, dar aduse groază în tabăra asediatorilor, căci peste
aceștia s-a lăsat întunericul și s-au omorât între ei. Atunci
novgorodenii porniră contraatacul și respinseră asediul.
Cel
mai fabulos episod din viața vlădicăi Ioan rămâne, însă,
călătoria
sa pe drac la Ierusalim. Într-o noapte,
pe când se ruga, vlădica a auzit un clipocit în vasul
cu apă pentru spălat, de ca și cum cineva s-ar fi bălăcit.
Presimțind că nu-i lucru curat, dar fără să se tulbure, acesta a
însemnat apa cu semnul crucii. Atunci din apă s-a auzit un vaiet:
„Vai
mie, mă arde focul și nu pot suferi, slobozește-mă repede de
aici, omul lui Dumnezeu!”.
Sfântul întrebă: „Cine
ești și cum ai ajuns aici?”.
Vocea răspunse: „Sunt
un diavol viclean și am venit să te tulbur. Speram să te sperii,
la fel ca pe alții, și să-ți întrerupi rugăciunea. Dar tu, vai
mie, m-ai închis în vasul ăsta cu apă! Și mă arde ca focul,
vai, nenorocitul de mine! Dă-mi drumul, robule al lui Dumnezeu, și
n-o să mai vin niciodată la tine!”
Atunci
Ioan îi porunci să îl ducă la Ierusalim la biserica Sfântului
Mormânt și în aceeași noapte să-l aducă înapoi la chilia sa.
Dracul se transformă în cal negru, sfântul își făcu cruce și îl
încălecă, ajungând în aceeași noapte la biserica Sfântului
Mormânt, iar pe drac îl legă să nu plece. Vlădica îngenunche în
fața ușilor bisericii, care se deschiseră de la sine, și tot de
la sine se aprinseră candelabrul și lumânările. Vlădica se
închină cu cutremur la Mormântul Domnului și la celelalte locuri sfinte din
biserică, iar când ieși, ușile se închiseră singure, iar dracul stătea cum îl
lăsase. Îl încălecă și în aceeași noapte reveni la Novgorod,
eliberându-l pe drac.
De
atunci se urziră zvonuri de desfrânare despre vlădica. Oamenii
vedeau adesea o curtezană ieșind din chilia lui, ori îi găseau
haine femeiești în chilie. Astfel că până la urmă, hotărâră
să îl izgonească. Mulțimea furioasă îl scoase din cetate și îl
legă de o plută, căreia îi dădu drumul pe un râu. Dar spre
mirarea orășenilor, pluta pluti contra curentului și se întoarse
la mănăstirea Iuriev, reședință vlădicăi. În acest timp,
acesta se ruga ca Dumnezeu să nu le socotească păcatul acesta.
Văzând minunea, novgorodenii își înțeleseră greșeala și se
căiră, rupându-și hainele și implorându-l pe sfânt să îi
ierte. Întregul oraș, cu mic cu mare, alergă spre malul râului
să-și primească înapoi arhipăstorul. Poporul, preoții și
monahii strigau, plângând în genunchi: „Intoarce-te,
părinte, nu îi lăsa orfani pe copiii tăi și iartă-ne păcatul
acesta!”.
Sfântul le primi pocăința, fiind readus cu procesiune mare în
scaun. Letopisețul spune că era așa un plâns, că însuși
diavolul „lăcrimă, rușinat”. În locul unde pluta a revenit la
mal a fost înălțată o cruce de piatră, ca mărturie a marii
minuni.
Minunea
aceasta a impresionat atât de mult poporul, încât a fost
consemnată, alături de minunea izbăvirii Novgorodului de sub
asediu, într-o icoană a sfântului arhiepiscop Ioan. Ea a cunoscut
o largă circulație timp de multe secole în
Rusia,
stând la baza poemului lui Pușkin, Monahul
(prima sa operă, scrisă
în perioada liceului, la 14 ani, în 1813).
Motivul
călătoriei pe drac apare și în basmul lui Gogol, Noaptea
dinainte de Crăciun (1832);
iar cel al demonului încătușat pus în slujba eliberatorului său,
îl găsim în basme, precum Lampa
lui Aladin din
ciclul 1001
de nopți.
Surse:
В Иерусалим на бесе. Парадоксы и исторические факты жития святого архиепископа Иоанна Новгородского.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu