Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 28 mai 2016
Una
din constantele de interes ale Festivalului Filmului European este
filmul istoric. Este adevărat că greu să găsești lucruri
novatoare sau cu adevărat incitante în cel mai politic-corect
festival de cinema de pe bătrânul continent. Și totuși,
turnurile de perspectivă asupra momentelor istorice celor mai
ecranizate și mitizate ale secolului XX ajung să descopere file
puțin cunoscute, despre care până mai ieri se vorbea în șoaptă.
Suntem
în Estonia începutului anilor '50, tocmai eliberată de sub
Germania nazistă și intrată sub ocupația sovietică.
Dezorientarea soldaților, dintre care unii își depuseseră
jurământul în fața unui Führer, pentru ca apoi să aibă de ales
între dezertare și intrarea în slujba unui Generalissim, a fost
tema a două impresionante drame istorice din cadrul ediției a XX-a
Festivalului: 1944 de Elmo Nuganen (Estonia-Finlanda, 2015) și
Scrimerul/The Fencer al clasicului finlandez Klaus Härö
(Finlanda-Estonia-Germania, 2015). Ambele filme - primul, o frescă
socio-istorică, al doilea, o dramă de o rară limpezime cristalină
- au deja o bogată carieră festivalieră și premii importante.
Voi
vorbi în cele ce urmează de Scrimerul lui Klaus Härö, care
a reprezentat Finlanda la competiția Oscarurilor pentru film străin.
Este, de altfel, al patrulea film al talentatului regizor, ales de
Finlanda să candideze la cea mai importantă competiție
cinematografică a lumii.
Maestru
al filmului istoric și rafinat portretist, Klaus Härö își
construiește subiectele alegând felii de istorie practic
neexploatate cinematografic și reușind, grație puterii sale de
sinteză, să ajungă întotdeauna la inima spectatorului și pe
podiumurile festivalurilor.
Tema
care îl preocupă cel mai tare pe regizor de la primul său film
(Elina:
As If I Wasn't There) este
starea peninsulei scandinave în timpul Celui de-al
doilea război mondial și în anii imediat următori, când aceasta
avea de suportat sechelele confruntării celor doi monști ai terorii
- zvastica și secera și ciocanul - pe teritoriul său, ori când
același teritoriu își năștea proprii săi monștri (ca în
filmul The New Man, care
tratează politica Suediei de sterilizare forțată din anii '50).
Din
aceste tablouri sumbre Klaus Härö, apelând sau nu la literatură,
alege fapte puține și aparent anodine, din mediul provincial, însă
toată galeria sa de personaje reflectă, într-un clar-obscur
psihologic și vizual de mare finețe, umbrele tragediilor colective.
Härö este interesat nu de fiziologia compromisului (ca Fassbinder),
nici de jocurile de culise ale puterii (ca multe filme occidentale)
ori de melodramele complicate ale oamenilor simpli (temă recurentă
a cineaștilor sovietici), ci de puterea de a rezista răului prin
puritate. De aceea, eroii săi favoriți sunt copiii (ca și în
Mother of Mine),
uneori, adolescenții (în Omul nou) și
foarte rar, bătrânii (în Scrisori către părintele
Jacob). Este incredibilă tăria
speranței micilor personaje din filmele sale! Poveștile sale,
simple și firești, se concentrează pe investigarea atmosferei și
a chipurilor, exploatând cu o sensibilitate rară imaginea și
scenografia. Dictonul său în această privință, preluat de la
Hitchcock, este: ”Nu vorbi, ci arată!”
Din toate aceste puncte de vedere, Scrimerul,
după un scenariu de Anna
Heinämaa, este paradigmatic pentru opera regizorului. Filmul are în prim-plan
un personaj real, tânărul scrimer Endel Nelis care, fiind urmărit
de NKVD, se refugiază din Leningrad în orășelul estonian
Haapsalu, unde se angajează profesor de sport la o școală. Fumul
războiului plutește încă în aer: mulți copii sunt orfani ca
urmare a războiului, dar și a deportărilor staliniste. Personajul
misterios devine suspect în ochii directorului școlii, care e
obligat, potrivit protocoalelor sovietice ale vremii, să raporteze
orice mișcare ”reacționară”. Negăsind echipament pentru
sporturile obișnuite (schiurile fiind partajate cu baza militară
din zonă), Endel Nelis deschide în cadrul școlii sărăcăcioase
un cerc de scrimă, de mare succes la elevi. Sportul cu origini
feudale pare exotic, deci subversiv prin aristocratism în ochii
conducerii școlii și nepotrivit pentru ”clasa muncitoare”, însă
comitetul de părinți îl aprobă. În timp ce Nelis e tot mai iubit
de elevi, care simt în el un adevărat părinte, directorul
declanșează o anchetă asupra enigmaticului personaj și află că
acesta luptase în război de partea Germaniei fasciste, fiind așadar
pasibil oricând de deportare.
Punctul
culminant e declanșat de vestea unui campionat național de scrimă
la Leningrad, la care copiii ar vrea foarte mult să participe.
Nelis, avertizat insistent de prietenul și antrenorul său să se
ferească de Leningrad, are de ales între a-și proteja libertatea
și a împlini visul arzător al elevilor săi. Privirea grea și
plină de reproș a celei mai temerare dintre elevele sale, o fetiță
de vreo 9 ani, îl determină să aleagă varianta eroică. În fața
privirilor a zeci de politruci, care urmăresc concursul din tribune,
echipa orășelului cu nume greu de pronunțat câștigă, dar soarta
lui Nelis pare de acum pecetluită. În gara provincială în care
totuși se întoarce triumfător, Nelis este îmbrățișat de elevii
strânși ciorchine în jurul său și de iubita sa, profesoară la
școala din Haapsalu, dar negura deportării plutește în aer.
Rămâne
pe retină frumusețea paradisiacă a cadrelor irizate (semnate de
Tuomo Hutri), care găsesc lumină și puritate chiar în mediile
cele mai umile, dar mai ales pe chipurile actorilor, trimițându-ne
la demnitatea eroilor filmului interbelic: fragilul și nobilul
protagonist Märt Avandi, actor de notorietate în Estonia, partenera
sa Ursula Ratasepp, o frumusețe delicată, caldă și încrezătoare,
desprinsă parcă din iconografia rusă, și micuța Liisa
Koppel, la fel de iconică și tulburătoare, pe care nu o vom uita
prea ușor.
Silueta
demnă a subțiratecului spadasin, înconjurat de ceata sa de
prichindei, inițial clătinându-se cu săbiile în mână, dar
perseverenți în a învăța să le mânuiască, acest tablou de
grup cu personaje în alb, profilat pe peisajul provincial dezolant
de după război, arată ca o imagine emblematică a rezistenței
obstinate și calme a unui popor mic, dar nobil în fața
tăvălugurilor nesățioase ale oricărei dictaturi.
Dacă
în Dueliștii lui Ridley Scott arta spadei încarcera
obsesional, în Scrimerul ea devine eliberatoare.
___________________-
Despre filmele aceluiași regizor:
Ceea ce la oameni e imposibil la Dumnezeu este posibil: "Scrisori către părintele Jacob"
(tradusă în suedeză de doamna Monica Lassaren)
Despre ”Mother of Mine”, în articolul PROBA MEDEEI.
___________________-
Despre filmele aceluiași regizor:
Ceea ce la oameni e imposibil la Dumnezeu este posibil: "Scrisori către părintele Jacob"
(tradusă în suedeză de doamna Monica Lassaren)
Despre ”Mother of Mine”, în articolul PROBA MEDEEI.
Un comentariu:
Excepțională atenție la cele mai umile structuri ale ființei umane! Se vede pînă la urmă că structura de bază e țesută din fire puternice orizontale și verticale, care construiesc pânza cea bună și în acealași timp imaculată. Iata că totusi valoarea - esența - existența, chiar a materialului subteran, merge mai departe, asa și cu noi sau la noi. E imposibil sa nu existe o robustețe subtilă care sa nu poata fi salvată, nemaculată, nepangarită pe veci. Sunt sigură de acest lucru. Eu văd oameni îngeri chiar pe stradă uneori si îi ghicesc după ochi. Și stiu ca fac parte din cei puri, și nu asa cum suntem mereu intoxicati, ca tot, tot, tot e doar conspirație și mizerie. NU și NU. Există încă FIBRĂ vie și luminoasă a adevăratei structuri umane, care încă respiră .....
Cu tot dragul din lume,
Roxana Cristian
Trimiteți un comentariu