Mănăstirea
Sfintei Maria Magdalena de pe Eleon ți-a đăruit exact ce aveai
nevoie acum: o călăuză adevărată. Este Bogdan, pelegrin de multă
vreme prin Occident; l-ai cunoscut cu mulți ani în urmă într-un
pelerinaj în Serbia, când ați discutat lucruri interesante despre
problemele Ortodoxiei. Intre timp, Bogdan s-a stabilit în Franța și
a ajuns diacon; este tobă de carte, agil, bine organizat și un ghid
foarte apreciat. N-ați mai vorbit de un car de ani; cine și-ar fi
închipuit că îl vei întâlni ca din întâmplare tocmai la
Ierusalim și tocmai când ai mai multă nevoie de un ghid priceput?!
Și
iată cum pelerinii novici își găsesc o nouă călăuză (a câta,
oare?...), care îi va conduce spre locuri greu de atins pe cont
propriu, pentru cine nu știe legile și limbile Țării Sfinte.
Pelerinajul - fermoar sau amor
Este
greu să cunoști voia lui Dumnezeu în pelerinajele organizate, când
traseul curge după grafic, asemeni unui fermoar nou pe o haină bine
croită: șansele de poticneală sunt minime, la fel ca și
surprizele. Întâlnești ceea ce știi că urmează să întâlnești;
singurele ispite vin, de obicei, de la mofturile tovarășilor de
grup ori de la micile elipse tehnice sau organizatorice; cel mult o
pană de motor sau un leșin să crească gradul de adrenalină.
Cu
totul altfel te primește Dumnezeu când te arunci pe cont propriu în
apele adânci, când limpezi, când tulburi, ale unui traseu practic
necunoscut. Când tu însuți alegi ca singurul colac de salvare să
îți fie voia lui Dumnezeu, a prietenilor și a sfinților care-ți
amprentează călătoria. Abia atunci ai șansa să cunoști
nemijlocit dragostea lui Dumnezeu și bunăvoința iubiților Săi.
Căci, oricât de mult te-ai pregăti în bibliotecile de acasă și
oricât de bine acordat ți-ar fi GPS-ul, la fața locului tot te
simți mic și cu lecțiile nefăcute. Dar în asta-i tot farmecul!
Căci, de la un punct încolo, simți limpede că nu tu ești cel
ce-ți croiești traseul, ci Dumnezeu îți conduce pașii pe o mare
tablă de șah, a cărei perspectivă doar El o poate cuprinde.
Aceasta e sursa de adrenalină, dar și de har sau eter spiritual a
marilor călătorii spre meleaguri de mult râvnite. Meleaguri
necunoscute, dar păzite de îngeri și sfinți, cu care de multă
vreme ai intrat în dialogul așteptării, cunoașterii și dorinței!
Ce mult se aseamănă toate astea cu experiențele dragostei!
„Cu
brațele deschise cuprinde-mă!”
Cu
„submarinul galben” spre biserica din Nablus
Prima
destinație la care ne poartă confortabilul autocar al părintelui
Bogdan (acest yellow
submarine salvator
pentru noi, cu aer condiționat, binecuvântări, grisine la
discreție și voie bună) este biserica din Nablus, ridicată
deasupra Fântânii lui Iacov și a Samarinencii, din Samaria
palestiniană. Este prima noastră ieșire în afara Ierusalimului.
Traversăm peisaje aride și neprietenoase, presărate cu mărăcini.
Autocarul șerpuiește multă vreme pe lângă impunătorul zid de
beton, interminabilul West Bank Wall, un fel de Zid Chinezesc al
Orientului Apropiat, lung de vreo 700 de kilometri, ce separă
Israelul de Palestina și de Iordania. A fost construit în anii
2000, în timpul celei de-a doua Intifade, pentru asanarea
terorismului palestinian; dar palestinienii îl consideră un mod al
Israelului de a înainta tacit în teritoriile lor. La graniță,
tinerii militari înarmați, oarecum relaxați, dar agili, se
mulțumesc să examineze autocarul doar din priviri, fără să
pătrundă înăuntru. Cetățenii israelieni nu au voie să intre în
teritoriu. Deși este pace, tensiunea mocnește în aer. Autocarul
bine pus la punct și prezența părintelui-ghid îți conferă un
grad de siguranță de care ai mare nevoie.
După
frontieră, peisajul e și mai dezolant: maldărele de gunoaie,
aruncate lângă șosea, le întâlnești și în câmp deschis, și
la marginea puținelor așezări omenești care îți ies în cale.
Copiii se joacă dezinvolți printre cutii ruginite de conserve,
pungi aruncate și mobilă putrezită, pe lângă adulții care-și
fac siesta pe câte o piatră, fără ca gunoiul să-i deranjeze.
Încerci să le suprinzi privirile șăgalnice, mândre și
impenetrabile. Un alt firesc, pe care nu ești pregătit să-l
cunoști, își instituie legea... Dar ești novice și ai dreptul să
fii apărat: autocarul și ghidul sunt un bun scut într-un teritoriu
în care prea multe săgeți par îndreptate spre tine... Ori poate
doar ți se pare?... Europenismele astea! E cazul, sau nu să le
lepădăm?
Apă,
foc și martiriu
La
Nablus, atmosfera se schimbă pe nesimțite: coborâm din autocar la
biserica Fântânii lui Iacov, într-o oază de civilizație și
ortodoxie. Primul semn e curățenia de pe străzi, armonia
clădirilor de piatră albă, bine îngrijite, și aerul de bună
rânduială, pentru prima dată întâlnite într-o așezare
palestiniană. Din fântâna săpată acum aproape 3000 de ani de
patriarhul Iacov, unde apoi Hristos a discutat cu femeia
Samarineancă, se poate bea apă și azi. Noi, pelerinii, ne bucurăm
de toate acestea ca de ceva firesc, dar cu cât sânge și suferință
au fost ele păstrate?...
Străzile
sunt pustii. Totuși, zidul înalt și solid, ce înconjoară ca un
scut compact teritoriul trainicei și armonioasei biserici de piatră,
ne pune în gardă. Adulmecăm tensiunea latentă din această
precară oază de creștinism într-o masă de musulmani. Totuși, nu
musulmanii au primejduit de moarte lăcașul cu origini din secolul
al IV-lea, când primii creștini oficiau aici botezuri! În 1979,
după
ocuparea Cisiordaniei de Israel, evreii au făcut presiuni pentru
îndepărtarea ortodocșilor din străvechea biserică. Pentru că a
refuzat să-și abandoneze locul de slujire, aici
a fost martirizat cu sadism părintele cipriot Filumen de niște
fanatici sioniști, rămași neidentificați până azi. „Mă
omoară! Mă omoară! Dar nu te răzbuna, că mor pentru Hristos!”
- sunt celebrele vorbe rostite în vedenie de sfântul mucenic către
fratele său, călugăr la Athos, chiar în momentul înfricoșatului
martiriu. Moaștele sale se află aici și sunt foarte căutate de
credincioși. Fragilul părinte
Iustin, egumenul de acum al mănăstirii, la fel de singur și
curajos într-o masă de păgâni, ca și, odinioară, părintele
Filumen, parcă îi poartă chipul și duhul. Credința
iradiată de acest loc este foarte puternică.
Un
supliciu și mai înfricoșător a suferit acum aproape două mii de
ani femeia Samarineancă (intrată în sinaxar ca Sfânta Fotini),
împreună cu fiii și surorile ei, din furia dezlănțuită a
împăratului Nero, pentru că propovăduiseră Evanghelia în
Cartagina. Focul nebuniei, în luptă cu apa Vieții... Și apa
Vieții, cununându-se, la rândul ei, cu focul credinței, întru
biruința dumnezeiască asupra firii. Iată profunda punere în
lucrare a apei Vieții, descoperite de Hristos! Cum altfel să se
explice curajul neclintit de care au dat dovadă atât femeia
Samarineancă cu toți ai ei, cât și Sfântul Mucenic Filumen,
decât printr-o adăpare abundentă din apa Vieții, experiată
plenar în vecinătatea fântânii lui Iacov, sub îndrumarea focului
Logosului divin?
Fotini
– focul Duhului - și apa Vieții: iată-le conlucrând împreună,
pentru a naște o credință de o nestăvilită durabilitate și
anvergură mărturisitoare.
(Va
urma)
Vedeți și:
Ierusalimul sau Zona - note de pelerinaj (1)
Ierusalimul sau Zona - note de pelerinaj (2)
Ierusalimul sau Zona - note de pelerinaj (1)
Ierusalimul sau Zona - note de pelerinaj (2)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu