Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 7 octombrie 2017
Nicolae: un sfânt pentru
Cisiordania
Același
„galben submarin al salvării” pelerinilor rătăcitori ne
duce la biserica Sfântului Nicolae din străvechiul orășel Beit
Jala, tot din Palestina. Ca și Nablusul, Beit Jala este o oază de
creștinism într-un ocean musulman. Pe cât de anodine sunt casele
și pe cât de pustie pare așezarea, pe atât de impresionantă îi
este istoria. La fel de veche și de zbuciumată ca a Nablusului, dar
mult diferită.
Hozeva - ansamblu |
Descendenți
ai creștinilor de limbă aramaică de acum două mii de ani,
localnicii păstrează vie în memorie trecerea pe aici a
îndrăgitului arhiepiscop al Mirelor Lichiei, care,
înainte de a participa la Sinodul I de la Niceea, se spune că a
locuit aici timp de 3 sau 4 ani într-o peșteră,
peste care a fost apoi ridicată biserica de azi. Numărul minunilor
făptuite de Sfântul Nicolae aici este nesfârșit și, grație
credinței ardente a localnicilor, se înmulțește cu fiecare
generație. Aceștia par să aibă o relație directă cu el,
considerându-l cu adevărat părintele și ocrotitorul lor cel mai
drag. Nu o dată a fost văzut Făcătorul de Minuni înălțat în
aer deasupra bisericii, prinzând în mâini bombele care cădeau
asupra orașului, ca pe niște ghiulele, în timpul conflictelor de
după declarația de independență a Israelului și în alte
războaie, care n-au fost rare pe aici.
O
parte din aceste minuni sunt consemnate în literatura și în
icoanele locului. Nouă ni le povestește, cu amănunte, haz și
convingere, psaltul Nidal, un bărbat destoinic, fiul preotului
acestei biserici (numit, desigur, Nicolae) și martor la multe minuni
ale Sfântului.
Odată,
orașul a fost asaltat de tâlhari – povestește Nidal. Femeile (ai
căror bărbați erau plecați la război) s-au rugat Sfântului
pentru ocrotire. La următorul atac, măslinii din jur și-au coborât
singuri crengile ca pe niște brațe, cu care au ridicat bolovani și
i-au aruncat în tâlhari. Minunea s-a întâmplat vara. Toamna,
hoții au revenit, dar și atunci au căzut pietre din cer peste ei,
și de atunci nu au mai călcat pe aici.
Psaltul Nidal și diac. Bogdan |
Tot
de măslini și de hoți e legată o altă minune, la fel de
insolită. Un om evlavios, văzându-și măslinii prădați de
tâlhari, s-a rugat Sfântului Nicolae. Atunci tâlharii, cocoțați
pe acoperișul casei spre a culege măslinii, s-au văzut deodată în
mijlocul mării (cu toate că Beit Jala e într-o zonă aridă,
departe de mare) și au vrut să fugă, dar nu puteau să-și
clintească picioarele. Doar cu rugăciunile Sfântului au plecat
rușinați și nu s-au mai întors.
Sfântul
Nicolae le este de mare ajutor localnicilor din Beit Jala și în
viața de zi cu zi, îi apără de boli și de moarte năprasnică,
îi ajută să descuie porți încuiate când nu are cine s-o facă,
le dă de veste chiar și musulmanilor despre copiii plecați la
război, li se arată în vis sau chiar în carne și oase. O
româncă, ghid la Ierusalim, i-a pictat o icoană pentru această
biserică, în urma unui vis minunat în care Sfântul a rugat-o
aceasta – își derulează Nidal povestea aproape fără sfârșit
a minunilor patronului lor.
Toți
creștinii din lume îl iubesc pe Sfântul Nicolae; totuși, nicăieri
acesta nu pare mai prezent și mai spontan ca aici! Sunt peste o mie
de Nicolae în Beit Jala. În fiecare familie cel puțin un om îi
poartă numele.
O
primă probă a deșertului
După
starea de bucurie luminoasă, aproape ca de Crăciun, din fabulosul
Beit Jala, o primă probă a deșertului: Hozeva.
Aproape
toți românii ajunși în Țara Sfântă trec pe aici. Nici nu s-ar
putea altfel! Mai ales după canonizarea Cuviosului Ioan Iacob de la
Neamț în 1992, marele nevoitor român din aceste locuri, fluxul de
pelerini valahi spre mănăstirea Sfântului Gheorghe Hozevitul este
continuu. Dar și înainte, aceste locuri atrăgeau evlavia și râvna
românilor, precum pe cea a vrednicului de pomenire părinte Ilarion
Argatu, care s-a îngrijit de refacerea Așezământului românesc de
la Ierihon, aflat nu departe.
Tradiția
ascetică a locurilor este foarte veche: pustiul Iudeii a fost
populat de nevoitori creștini încă din secolul al IV-lea, o dată
cu nașterea monahismului, ajungând în scurtă vreme (sec. V-VI)
una din vetrele de mare avânt monahal, cu peste 70 de schituri și
mănăstiri. Chiar dacă zidurile celor mai multe dintre ele au fost
măcinate de tăvălugul istoriei, rugăciunile asceților de aici
mențin până azi starea de adâncă evlavie și densitate
spirituală a locului, care este un magnet pentru pelerinii de
pretutindeni.
Cea
mai reprezentativă atracție duhovnicească a mănăstirii este
patronul ei, Gheorghe Hozevitul, unul din primii ei stareți și cel
mai cunoscut dintre nevoitori, ale cărui moaște se află aici. Dar
istoria ascetismului hozevit este mult mai veche. Aici se spune că
s-a nevoit Sfântul Ilie timp de trei ani și jumătate, prigonit
fiind de regele Ahab. Fragilul pârâu Cherit, în valea căruia
Biblia menționează că s-a adăpostit Tesviteanul, este cel care a
format cheile carstice spectaculoase și bogate în peșteri, pe care
s-a zidit actuala mănăstire. Peștera Sfântului Ilie a fost
inclusă în complexul monahal. În aceeași peșteră se spune că a
postit timp de 40 de zile și dreptul Ioachim, tatăl Maicii
Domnului, până când îngerul i-a vestit nașterea sfintei copile,
izbăvitoarea neamului omenesc. Mari rugăciuni pentru mântuirea
omenirii au fost înălțate aici!
Hozeva taxi-donkey |
Mănăstirea
e construită ca o fortăreață, suspendată trainic și elegant la
mijlocul unei prăpastii amețitoare. Un zid înalt cu creneluri,
proptit într-o coastă, care trece aproape neobservat, o apără de
atacatori neprevăzuți. Cu
toate că e greu accesibil, lăcașul se bucură de toate cele
necesare traiului, iar fluxul de pelerini este continuu. Monahii au
amenajat și un spațiu muzeal deschis, cu obiecte gospodărești din
uzul monastic de odinioară - coșuri, ulcele, râșnițe vechi –
spre deliciul avidelor aparate de fotografiat.
Beduinii,
sosiți ca la comandă, îmbie pelerinii speriați de urcușul abrupt
în aerul copt al amiezii să urce, contra câțiva dolari, pe
măgăruși (porecliți „taxi-donkey”). Cei mai mulți preferă,
totuși, să-și asume greul urcușului, ca o minimă jertfă adusă
unui lăcaș care numai prin aspră nevoință și sudoare a fost
durat. După
urcușul scurt în soarele aprig, limonada de casă și zaharicalele
specifice ospitalității grecești, oferite din abundență, sunt
primite ca mana cerească, astfel că duritatea și amenințările
locului nu prea le bănuim.
Sfinții
ne poartă pe aripile lor, ne hrănesc cu roadele muncii lor, astfel
că noi, pelerini de autocar cu aer condiționat, ghid impecabil și
trasee la cheie, nici nu le prea simțim ostenelile.
Dar
asprimea și amenințările Hozevei nu sunt nimic pe lângă cele ale
Carantaniei.
(Va
urma)
Vedeți și:
Ierusalimul sau Zona - note de pelerinaj (1)
Ierusalimul sau Zona - note de pelerinaj (2)
Ierusalimul sau Zona - note de pelerinaj (1)
Ierusalimul sau Zona - note de pelerinaj (2)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu