Apărut în Ziarul Lumina de luni 7 septembrie 2015 și preluat de platforma Culturavietii din 12.09.2015
Printre
filmele Festivalului ”Caisa de aur” de la Erevan din acest an,
selecționate în competiția pentru premiile FIPRESCI și Ecumenic
au fost și două drame turcești, ambele având ca temă viața
copiilor în anumite contexte socio-istorice foarte specifice. Gen
plin de riscuri, dramele având ca personaje principale copii sunt
pariuri dificile, care cer o școală cinematografică matură și
serioasă - noul cinema turcesc îndeplinind toate condițiile în
această privință -, dar și rezultatele pot fi la fel de
ofertante.
E vorba
de două filme de autor: Sivas, scris și regizat de Kaan
Mujdeci (Turcia-Germania, 2014), respectiv Pirații zăpezii
(titlu internațional: Snow
Pirates), cu scenariul și regia semnate de Faruk Haciahafizoglu
(Turcia, 2015). Ambele sunt filme cu un palmares deja substanțial,
fiecare având câte un premiu pentru regie; ambele au atras
aprecierile juriilor și ale publicului, dar numai Sivas s-a
aflat pe lista laureaților Festivalului. Ambele mizează în egală
măsură pe jocul de echipă al copiilor, pe scenarii rotunde, bine
construite, cu o narativitate bine echilibrată de emoție, și pe
autenticitatea atmosferei, unică prin specificul etnic și istoric,
dar deschisă spre universal.
Sivas
povestește despre un
subiect puțin cunoscut, delicat și atavic: luptele ilegale de câini
organizate de țăranii din Anatolia. Snow Pirates, la
rândul său, evocă o pagină puțin cunoscută din istoria Turciei,
și anume cea mai grea iarnă a secolului XX, când din cauza
crizei economice și penuriei de combustibil, copiii dintr-un sat
sunt nevoiți să ”vâneze” la propriu resursele de cărbune din
zonă, aflate pe cale de dispariție. Acest specific puțin cunoscut
este dublat, în ambele filme, de un discurs despre prietenie și
solidaritate: cea dintre copii în Snow Pirates, respectiv cea
dintre copii și animale în Sivas. Tot ca o amprentă a
societăților tradiționale - ambele se desfășoară într-un mediu
aproape exclusiv masculin și comunitar: copiii din ambele filme sunt
băieți în pragul adolescenței, iar pattern-ul relației
lor cu lumea se înscrie pe marile modele ale literaturii universale
pentru copii, ca Tom Sawyer și Colț Alb.
Kaan
Mujdeci, autorul filmului Sivas, face parte din tot mai
numeroasa familie a emigranților turci stabiliți în Germania, care
îmbogățesc cultura țării-gazdă. S-a remarcat în țara de
adopție începând din 2010 prin două scurt-metraje și prin
documentarul Fathers and Sons (2012), despre luptele de câini
din Anatolia centrală, care a stat la baza debutului său în lung
metraj de ficțiune cu Sivas, peliculă
care i-a adus Premiul Special al Juriului la Festivalul Internațional
de Film de la Veneția (2014), precum și câteva premii pentru cel
mai bun actor (pentru copilul Doğan İzci, interpretul personajului
principal).
Apropiat
de sensibilitatea povestirilor lui Jack London, Sivas
se concentrează în egală măsură pe povestea ”copilului-stăpân”,
cât și pe aceea a animalului, luând în ecuație două drame: cea
a ”stăpânului” care luptă pentru protejarea animalului iubit,
și cea a patrupedului credincios, care se jertfește pentru
”stăpân”. În cazul filmului Sivas,
jertfa se dă în arena luptelor de câini ciobănești - cutumă
tradițională a țăranilor din Anatolia, care pe o parte asigură o
selecție naturală a câinilor care le protejează stânile și
gospodăriile, pe de altă parte, prin pariurile încheiate cu
această ocazie, sunt o sursă de venit. Obiceiul este ilegal și
este vânat de poliția locală, dar țăranii își iau măsuri de
precauție, circulă noaptea, schimbă locul de desfășurare a
concursurilor, reușind astfel să evite amenzile. Subiectul este
scandalos pentru europeni și pentru proteguitorii drepturilor
animalelor, dar regizorul-scenarist face toate eforturile spre a
explica tabloul socio-istoric și psihologic al cutumei și firescul
circumstanțial al acesteia. În orice caz, Sivas nu
este Lassie,
protagonistul său patruped și lumea sa aspră nu au nimic în comun
cu burghezia dulceagă a filmelor de familie cu câini de budoar
salvați din prăpăstii, dar nici cu horror-urile sadice cu lupte de
animale. Mujdeci creionează o frescă socială, cu tot realismul
ei, o frescă atașantă prin seriozitatea cu care protagonistul ei
se angajează în lumea necruțătoare a adulților, reușind să-și
păstreze candoarea.
Aslan,
un băiat de 11 ani, salvează un câine grav rănit și lăsat să
moară în urma unei astfel de lupte. Sivas este numele câinelui. În
timp de ceilalți îl consideră un câine perdant, un slab luptător,
nedemn să trăiască, Aslan, în pofida împotrivirii tatălui său,
îl ia acasă să îl îngrijească, atât din milă, dar și pentru
că întrevede în el un bun luptător. Și Aslan nu s-a înșelat,
falnicul câine este admirat de colegii săi de clasă și frumusețea
lui mândră constituie un atu în cucerirea fetiței de care acesta
este îndrăgostit. Aslan organizează chiar o competiție cu câinele
altui băiat și Sivas iese victorios. Băiatul câștigă admirație
în ochii părinților săi și tatăl său îl înscrie pe Sivas în
luptele ”profesioniste”, hotărâre la care Aslan subscrie cu
mândria celui care a descoperit un viitor campion. Lupta, însă,
întrece prin duritate așteptările, Sivas este înfrânt, ceea ce
pentru Aslan este o înfrângere morală, care îl pune în fața
dilemei: va reuși el prin propriile forțe să câștige admirația
colegei de clasă pe care în taină o iubește?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu