Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 29 august 2015
Unii își
mai aduc aminte, probabil, de emoționantul film Celălalt mal /
titlu internațional: The
Other Bank / titlu originar:
Gagma
napiri (2009) de Giorgi
Ovashvili, o dramă despre războiul dintre
Georgia, Rusia și statele autoproclamate Abhazia și Osetia de Sud,
privită din perspectiva unui copil abhaz refugiat la Tbilisi.
Filmul, deținător a
29 de distincții (printre care Marele Premiu Golden
Apricot și
Premiul FIPRESCI la Festivalul de la Erevan din 2009) și 5
nominalizări, este debutul în lung-metraj al regizorului,
scenaristului și producătorului gruzin. A
putut fi văzut în
cadrul Zilelor Filmului Georgian de la București din 2014.
”Nu
mi-aș fi imaginat vreodată în creația mea teme ca patosul militar
sau patriotismul. Dar Abhazia este o temă apropiată multora.
Pierderea ei este asemeni amputării unui organ. Prea multe impresii
din copilărie mă leagă de acel pământ. Și apoi, această
tragedie națională, care a luat viețile și a distrus destinele a
milioane de oameni, constituie ea însăși o tematică inepuizabilă.
Nu credeam că ea va deveni și pentru mine o temă despre care voi
dialoga cu spectatorul” - spunea regizorul la premiera filmului său
de debut, Gagma
napiri.
Și
dialogul continuă. Noul lung-metraj al tânărului regizor școlit
la Tbilisi și la New York se numește Insula
porumbului / Corn Island / Simindis Kundzuli,
este coprodus de Georgia, Germania, Cehia și Kazahstan și a
reprezentat Georgia la Oscarurile pentru film străin, intrând pe
lista scurtă a competiției. Are un palmares la fel de impresionant
ca și filmul său de debut: Globul de Cristal și premiul FIPRESCI
la Karlovy-Vary, distincții la Palm Springs, Sao Paulo, Trieste,
Montpellier, Fribourg, Cottbus, Minsk, Atena și alte festivaluri și
multe nominalizări.
Demonstrația
de forță dramatică, sensibilitate și intimă cunoaștere a
istoriei din Celălalt
mal este
continuată în filmul
din 2014, în alt context scenaristic, dar cu același joc subtil
dintre destinele personale și cele colective, joc pe care se poate
construi o întreagă filmografie. Susținut de scenariștii Nugzar
Shataidze și Roelof Jan Minneboo (primul, colaborator și la The
Other Bank),
regizorul își construiește povestea în aceiași parametri de
excelență; doar subiectul și structura filmului sunt diferite.
Dacă Celălalt
mal este
un road-movie - structură cinegenică în sine și, de aceea,
frecventă în filmele de debut, acțiunea din Insula
porumbului se
desfășoară în unul
și același loc - un petec de pământ de pe râul de frontieră
naturală dintre Georgia și Abhazia - , este mult mai simplă și
este consumată în mai puține personaje, dar regizorul face față
din plin acestor provocări și filmul nu suferă de staticitate,
nici de lipsa misterului și a dinamismului interior.
Reperul
său indiscutabil este Insula
lui
Kaneto Shindo (Japonia, 1960), de unde Ovashvili preia atât stilul
cvasidocumentar dominat de tăceri și contemplații, cât și
observația atentă a ciclului aproape sisific al muncii țăranilor
pentru supraviețuire, cu lupta de fiecare clipă între speranţă
și năruirea acesteia. Simplitatea și austeritatea acțiunii și a
relațiilor dintre personaje sunt compensate de frumusețea simfonică
a registrului vizual (surprins de directorul de imagine Elemer
Ragalyi), care descrie peisajul aspru și paradisiac al micii insule.
În plus față de clasicul japonez, la Ovashvili se continuă tema
amenințării războiului, în umbra căruia se desfășoară
întreaga poveste.
Anual,
după revărsarea unui râu de frontieră dintre Georgia și Abhazia,
în albia acestuia apar fâșii de pământ foarte fertil, pe care
țăranii le cultivă cu porumb - povestește regizorul. Insula, care
în câteva luni va fi reînghițită de ape, nu aparține nici
Georgiei, nici Abhaziei, ci lui Dumnezeu - se spune în film - și,
potrivit legii nescrise a locului, dreptul de exploatare asupra
aparține celui care a pus primul piciorul pe ea. Filmul urmărește
un ciclu agrar de câteva luni, de la însămânțarea porumbului la
recoltare, desfășurat de un țăran refugiat din Abhazia împreună
cu nepoata sa, adolescentă, pe o astfel de insulă.
Construirea
unei mici cabane din lemne cărate cu barca, însămânțatul și
îngrijirea recoltei se desfășoară sub ochii cercetători ai
patrulelor georgiene de frontieră, care îi urmăresc cu suspiciune
pe noii veniți. În lanul de porumb pârguit, țăranul descoperă
un soldat georgian aproape mort, cu care, din cauza limbii, nu poate
comunica, dar pe care îl adăpostește și îngrijește cu riscul
vieții. Ochii tot mai vigilenți ai patrulelor inspectează insula
în căutarea dezertorului. Însănătoșit, acesta dispare. Când
porumbul este gata, pornește o ploaie diluviană, care pune recolta
la pământ; bătrânul cu nepoata se luptă pe viață și pe moarte
să salveze ce se mai poate în barca supraîncărcată, în timp ce
cabana de scânduri se dărâmă peste ei, iar insula inundată se
dizolvă ca o bucată de săpun în apele învolburate ale râului.
Nu știm cine și cum a supraviețuit cataclismului.
A
doua zi, apele complet liniștite dau la iveală un singur strop de
pământ din insula dispărută sub ape - este tot ce a mai rămas;
din noroiul diluvian, mâna unui necunoscut - posibil, un alt
căutător de pământuri fertile - ridică o păpușă de cârpă
murdară, în care recunoaștem jucăria fetiței. Doar razele
soarelui se mai joacă cu ea.
Dificultatea
tehnică majoră a filmului - îmi povestește regizorul - a fost
realizarea scenei finale a potopului cu dispariția insulei, care
trebuia filmată în condiții naturale, fără machete și fără
duble; din acest motiv mulți producători au refuzat filmul. Dar
tocmai această scenă, survenită abrupt și necruțător peste
micul paradis în curs de constituire, creează circularitatea
perfectă și tragică a filmului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu