Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 12 septembrie 2015 și preluat de platforma Culturavietii.ro din 19.09.2015
Unul din
cele mai atașante filme pe care le-am văzut în competiția
principală a Festivalului Internațional ”Golden Apricot” de la
Erevan (12-19 iulie 2015) este Snow Pirates (Kar Korsanlari,
Turcia, 2015), al regizorului debutant Faruk Hacihafizoglu, care
semnează și scenariul.
Filmul
evocă, din perspectiva unor copii, cea mai grea iarnă din Turcia
secolului XX, și anume prima iarnă de după lovitura de stat din
1980. Represiunile politice declanșate de dictatura militară, frica
generalizată, alături de criza economică și de combustibil - își
amintește regizorul, care a trăit în copilărie acea experiență
- au creat o atmosferă generală deosebit
de sumbră. Doar candoarea și inerenta ignoranță politică a
copiilor o puteau cât de cât detensiona. Filmul exploatează
contrapunctul dintre starea deprimată a adulților și inocența
plină a optimism a copiilor, care, în pofida tensiunii ce
paralizase lumea adulților, reușesc să-și păstreze un univers al
lor, asumându-și totodată responsabilitățile celor mari și
ajutându-i să poarte povara vremurilor.
Acțiunea
filmului se petrece în provincia muntoasă Kars din estul Turciei,
situată între Caucaz și Anatolia, la granița cu Armenia,
cunoscută pentru iernile sale deosebit de friguroase. Criza
cărbunelui, pe fundalul iernii foarte geroase, aproape că
paralizează regiunea. În aceste condiții trei prieteni de vreo 12
ani, Serhat, Gürbüz
și Ibo, aflați în vacanță, pornesc într-o cursă de căutare a
ultimelor resurse de cărbune din zonă. Cu toate că familiile lor
s-au împăcat cu ideea suportării frigului năprasnic, copiii
cercetează ritualic în fiecare dimineață micile depozite de
cărbune din oraș, unde oameni amărâți, cu săculeți murdari în
spinare, se așază la cozi pentru câțiva bulgări de cărbune
scormoniți din zăpadă. Când văd că depozitele s-au epuizat, cei
trei prieteni vânează rarele camioane care transportă cărbune, pe
care le devalizează din mers, până sunt prinși de poliție...
unde petrec o noapte de penitență, abia astfel înțelegând că au
comis o faptă penală...
Filmul
urmărește, dar de la distanță și parcă fără a-i da
însemnătare, fresca istorică a momentului - oamenii adunați în
fața radiourilor de la care se transmit știri descurajatoare,
cenzura presei și arestările politice, străzile aproape pustii -,
pentru a se concentra pe universul copiilor, care își asumă firesc
conjunctura istorică, dar fără a se lăsa amprentați afectiv de
aceasta. Marca autobiografică se simte în notațiile de fapte și
gesturi, care surprind în detaliu atmosfera. Copiii trăiesc în
lumea fanteziilor inspirate din cinema, dezvoltate după filmele
văzute la singurul cinematograf local, cu ai căror supereroi se
identifică. Particularitatea acestui reflex atât de firesc pentru
preadolescenți este, însă, - povestește regizorul - necunoașterea
în totalitate a filmelor evocate. ”Erau foarte multe filme
interzise, sălile de cinema aveau un circuit restricționat - doar
militarii aveau acces, așa că mă strecuram în sală pe ascuns,
după începerea proiecției, de aceea nu știam niciodată prima
parte a filmelor pe care le vedeam, iar când le povesteam colegilor
de clasă, trebuia de fiecare dată să inventez prima parte” -
povestește regizorul. Aceste detalii extrem de specifice nu le aflăm
din film, dar consecințele lor - glisarea abundentă de la realitate
la fantezie și idealizarea lumii ecranului, văzut ca un rai
interzis - dă culoare emoțională întregului film, contrabalansând
realitatea sumbră a epocii. Dacă filmele cu eroi justițiari sunt
idealul, cărbunele este obsesia cea de toate zilele a copiilor. El
pătrunde până și în epistolele de dragoste, scrise de cel mai
talentat literar pentru prietenul îndrăgostit de o fată: ”Aș
vrea să fiu o sobă, să mă las încălzit de cărbunii tăi” -
glăsuiește cu o candoare irepetabilă, în iarna năprasnică,
vocea lirică a școlarului anatolian.
Filmul
trăiește atât din universul copiilor, în care se îmbină
acțiunea cu contemplația, cât și prin imagine - semnată de
Türksoy Gölebeyi. Albul zăpezii contrastează cu negrul
cărbunelui, peisajele rurale, aproape monocrome și adesea pustii,
descoperă în fundal, uneori în același cadru, moschei și
biserici ruinate - detalii ambientale ce mărturisesc despre un
trecut zbuciumat (regiunea Kars a fost disputată, de-a lungul
istoriei, între Imperiul Bizantin, Armenia, Georgia, Rusia Țaristă
și Turcia - cea otomană și cea modernă). Toate acestea nu intră,
însă, nici măcar conotativ, în textura narativă a filmului, nici
în portretistica personajelor, rămânând să glăsuiască din
fundalul discret al scenografiei de ansamblu.
Galeria
aproape exclusiv masculină a personajelor (dintre adulți, doar
bunicul lui Serhat are un rol activ, până și tânăra destinatară
a scrisorii de dragoste fiind prezentă doar cu numele) dă o
sobrietate ascetică peliculei, infuzând oarecum la nivel
subconștient situația generală de ”criză”.
Filmul a
obținut Premiul pentru cea mai bună regie la Festivalul
internațional de film Fajr de la Teheran, trei nominalizări
la Stockholm, Istanbul și Berlin (unde a avut și
premiera internațională) și a fost prezentat în numeroase
festivaluri internaționale, unde își continuă traseul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu