Apărut în Ziarul Lumina din 12 februarie 2016
Pe
31 ianuarie a plecat dintre noi, la venerabila vârstă de 87 de ani,
Nina Stănculescu, important brâncușolog, istoric de artă,
prozatoare, traducătoare și eseistă (n. 4 martie 1928).
Iubitorii
artelor plastice care și-au făcut școala sub comunism își aduc
aminte cu siguranță de ea. Nu atât ca prezență publică, cât ca
semnătură discretă. Timp de două decenii a îngrijit cu pasiune,
la Editura Meridiane, albume de artă nelipsite din biblioteca
oricărui colecționar de frumos: Hokusai,
Utamaro, Pictura chineză clasică, Stampa japoneză în secolul al
XVIII-lea.
Erau pe atunci piese rare, ”exoticării” vânate de cunoscători,
căci erau tot atâtea evadări din realismul socialist, din
academismele și manierismele pe care epoca Ceaușescu, cu
dezghețurile și înghețurile ei, încercase să ni le impună ca
normă.
Cu
aceeași pasiune, îndrăgostita de transcendent și de rafinamentele
artei orientale s-a aplecat asupra operei lui Brâncuși, căruia i-a
editat mai multe volume, începând cu monografia-reper a lui Petru
Comarnescu (Brâncuşi,
mit şi metamorfoză în sculptura contemporană),
nu mai puțin de patru cărți scrise de ea, apărute între 1981 și
2001, precum și antologii și traduceri ale unor lucrări apărute
în străinătate despre opera marelui sculptor.
Puțină
lume știe, însă, că formația de bază a venerabilei cercetătoare
în istoria artei, fiica renumitului arhitect și profesor
universitar Florea Stănculescu, era cea de Litere și Filosofie
(facultate absolvită în 1950), completată cu o licență în
Teologie, susținută în 1956! Teribile vremuri și teribil curaj,
de a frecventa cursuri de teologie ortodoxă, în acea perioadă de
aprigă prigoană a credinței, când calitatea de teolog era
suficientă pentru a fi arestat! Vitregia vremurilor nu i-a permis să
profeseze în domeniile vocației sale, dar acestea i-au infuzat
ampla și polivalenta activitate.
Ca
intelectual creștin de formație umanistă, în obsedantul deceniul
de foc, trebuia să ai mult har pentru a profesa fără compromisuri
morale. Era aproape imposibil. Dar Nina Stănculescu a avut
inspirația genială de a-și refocaliza resursele creative în sfera
literaturii pentru copii. Și și-a descoperit și talentul necesar
pentru asta. Într-o vreme când până și acest gen literar era
poluat de propaganda proletcultistă, Nina Stănculescu scrie
vibrante povești și povestiri pentru copii, chiar și un roman,
pline de sensibilitate și căldură, grupate în mai multe volume,
salvând astfel generații de copii de la îndoctrinare. Volumul de
debut, fabula în stil popular Cuibul
câneparilor,
îi este chiar tradus în engleză şi difuzat la radio BBC în 1959.
Poveștile ei, apărute între 1954 și 1979 au fost premiate, au
intrat în antologii, unele dintre ele fiind folosite și azi ca
material didactic pentru elevii mici.
O
dată ajunsă la Editura Meridiane, în 1964, unde va rămâne până
în 1984, se dedică publicării lucrărilor de artă, aducând în
atenția cititorilor, pentru prima dată la nivelul tirajelor de
masă, momente majore ale curentelor artistice ale secolului XX (ca
monografia Impresionismul
a
lui Eugen Schileru, ori mini-albumul dedicat lui Gauguin)
și unde are ocazia să-și manifeste plenar intuițiile
filosofico-teologice în pasiunea dezvoltată pentru opera lui
Brâncuși.
A
fost distinsă cu Diploma de onoare a Universităţii
Cultural-Ştiinţifice din Bucureşti și cu Premiul de Excelenţă
„Brâncuşi", oferit de Primaria Municipiului Târgu Jiu.
Am
cunoscut-o la întâlnirile Cenaclului teologic ”Euxin” (de pe
lângă biserica Pogorârii Sf. Duh din parcul Titan, condus de pr.
Adrian Niculcea), pe care îl frecventa cu fidelitate în ultimii ani
ai vieții. Aici ne citea prozele inedite de tinerețe, dar era și o
redutabilă ascultătoare. Așa ne-am împrietenit. Era în același
timp o îndrăgostită de absolut, o intelectuală plină de grație
și o femeie-copil, trăsături pe care le-a păstrat până la cea
mai venerabilă vârstă. Ingenuitatea copilăriei și fragilitatea
senectuții se îmbinau în ea într-un mod cu totul aparte. Se ferea
instinctiv, până la naivitate, de tot ce înseamnă trivialitate,
orice discuție despre deșertăciunile cotidiene nu avea nici
o șansă la ea; din capcanele prozaice ale vieții, pe care i le
întindeau uneori editorii sau confrații de breaslă, trebuiau să o
salveze prietenii. Ruptă de cele materiale, ea rămânea suverană
în nimbul de candidă aristocrație a spiritului, pe care ca nimeni
altcineva a știut să îl poarte.
Și
cum Dumnezeu, pentru că ne iubește, vrea să ne transforme și
moartea în sărbătoare, Nina Stănculescu trece la Domnul nu doar
într-o zi de duminică, dar și în anul comemorativ
Constantin Brâncuși,
dedicat creatorului căruia i-a dăruit cea mai lungă și mai
prețioasă parte a vieții! Dumnezeu
să o bucure și s-o odihnească, așa cum poveștile ei au înseninat
inimile atâtor generații de copii!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu