Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 12 martie 2016
Cel mai copleșitor
film pe care l-am văzut în ultima vreme este documentarul-portret
despre viața lui Sebastião Salgado, un personaj
de legendă al artei fotografice a secolului XX. Realizat de marele
regizor german Wim Wenders și de Juliano Ribeiro Salgado, fiul
fotografului brazilian, Sarea
pământului îmbină
firul unei biografii spectaculoase prin aventură cu
filonul unei opere la fel de spectaculoase prin dimensiunile aventurii
geografice și a sondării empatice a umanului.
Coproducție
franco-italo-braziliană din 2014, filmul a fost nominalizat
la Oscar pentru documentar de lung-metraj, a primit Premiul Special
la secțiunea Un Certain Regard la Cannes în 2014,
César-ul pentru documentar, Premiul ”Independent Spirit”,
Premiul Publicului la San Sebastian și numeroase alte distincții. A
putut fi văzut de curând și în România.
Povestea vieții unui
fotograf înseamnă, în primul rând, o incursiune în imaginalul
produs de acesta. Când povestea este spusă de un cineast și
fotograf de excepție, cum este Wim Wenders, și de un bun cunoscător
al subiectului - fiul artistului, el însuși artist fotograf, filmul
are toate șansele să fie un miracol. Un miracol este acest film,
care îmbină fidelitatea biografistă cu noblețea universului
vizual surprins de Sebastião Salgado, noblețe de care se lasă
contaminat și pe care i-o transmite, cu aceeași putere
molipsitoare, și spectatorului.
Filmul beneficiază,
în plus, de marele avantaj de a-l avea protagonist pe însuși
subiectul său, aflat la 70 de ani încă în plină activitate.
Fascinant prin modestie și umanitate, moștenind vâna de virilitate
de fermier muntean a tatălui său, Sebastião Salgado își
povestește cu simplitate viața, surprins de camera lui J.R. Salgado
și Hugo Barbier pe fundalul propriilor sale clișee, proiectate de
Wenders pe un ecran semitransparent în spatele vorbitorului. Astfel,
în același cadru Salgado se adresează spectatorului, dar
dialoghează și cu propria operă, pe care, grație abordării
regizorale, o vedem evoluând organic în jurul său, ca un adevărat
biotop. Demers care nu este gratuit, căci într-adevăr, Sebastião
Salgado nu este dintre acei fotografi care își exploatează
subiectele comercialist, cu voluptate infantilă sau superioritate
artistică, ci se confundă cu ele, în cel mai intim mariaj
existențial. Această comuniune dintre subiectul fotografiei și
fotograf, rar întâlnită într-o artă în aparență facil de
asimilat și aservită doar tehnicii, o simțim la Salgado în
fiecare cadru. Nu întâmplător, încă de la începutul filmului,
acesta își definește concepția artistică etimologic, drept
”desenare cu lumină”, descoperind astfel, asemeni camaradului său de breaslă, rusul Yuri Holdin,
dimensiunea spirituală a artei surprinderii vieții pe peliculă. O
dimensiune în care ochiul artistic și cel al camerei trebuie să
rezoneze atent cu coordonatele inimii, care, la rândul său, trebuie
să aleagă și să capteze cât mai fidel coordonatele vieții.
Se desfășoară în
fața ochilor noștri, capitol cu capitol, marile albume fotografice
realizate de artistul autodidact, economist la origine, ale cărui
frecvente delegații în Africa l-au sedus să se dedice serios
fotografiei și să devină, din 1973, fotoreporter și ulterior
artist independent. De la primele sale albume, începând cu Outras
Américas (1986), dedicat
Americii Latine, Sebastião Salgado reușește să pună în valoare,
în aceeași măsură, fascinația descoperirii noilor geografii cu
cea, la fel de copleșitoare, a descoperirii unor profiluri umane
uimitoare, cu cutumele lor, pe care le sondează în toată
profunzimea.
Impresionat
de exotismul continentului său de baștină, cu contrastele lui,
Salgado cucerește treptat alte teritorii, urmărind de fiecare dată
să descopere demnitatea ființei umane în luptă cu vitregiile
vieții. Destinul și filantropia îl poartă în zonele calamitate
de dezastre economice, ecologice și belicoase, în special din Lumea
a III-a, de unde surprinde cadre unice, valoroase nu doar pentru
calitatea artistică, dar și pentru aceea documentară; adesea
clișeele sale sunt singurele probe obiective ale unor dezastre
umanitare (ca războiul din Rwanda, o foamete urmată de epidemie de
holeră în Nigeria), pe care autoritățile și presa au preferat să
le oculteze ori să le menționeze superficial. Tema exodului produs
în urma unor războaie din India, Africa sau Irak, rămase aproape
necunoscute, se cristalizează într-un album apărut în Franța (ca
cele mai multe publicații ale artistului, rezident la Paris) în
2000.
Salgado surprinde părinți îngropându-și copiii, soți
spălându-și soțiile moarte, copii sugând sâni veștejiți, dar
a căror privire sfidează prin speranță câmpuri întregi de
cadavre, mormane de victime ale holerei, pe care are curajul să le
fotografieze de aproape. Fotografiile sale au ajutat la descoperirea
a 250.000 de refugiați rwandezi, pierduți în jungla congoleză.
”De câte ori - mărturisește - nu mi-am lăsat aparatul din mână
ca să plâng!” Dar artistul găsește puterea să-și ridice
aparatul din nou, pentru a urmări cu obstinație cum moartea și
degradarea nu pot înfrânge speranța și demnitatea umană. Chiar
dacă e vorba de o biruință de o clipă, Salgado știe să
surprindă această biruință într-o privire, într-un gest pe care
nu îl uiți niciodată, ceea ce îl legitimează ca un mare artist.
Cu
aceeași pasiune s-a dedicat poeziei muncii, surprinse în cele mai
neașteptate și coșmarești ambienturi (ca stingerea puțurilor de
petrol incendiate de Saddam Husein în Kuweit, ori reportajul de la
minele de aur din Serra Pelada), temă care vede lumina tiparului în
albumul Workers: Archaeology of the Industrial Age.
”Am surzit din cauza zgomotului infernal, mi s-a rupt inima, dar nu
am putut să abandonez acest spectacol”, mărturisește fotograful,
care nu poate decât să fraternizeze cu universul explorat.
Optimist
incurabil, Salgado nu a vrut rămână în această cheie a
suferinței ci, neașteptat pentru specialiști, a abordat spre
finele vieții tema luminoasă a peisagisticii, privită nu polemic,
ci în luminile generoase ale genezei și concretizată în albumul
care a reunit suita sa de reportaje ecologice din toată lumea, intitulat Genesis.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu