Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 26 martie 2016
Acum
câțiva ani, directorul Muzeului Luvru, impresionat de magistralul
film al lui Sokurov, ”Arca
rusă”, dedicat
Ermitajului și istoriei Rusiei, i-a propus regizorului petersburghez
să facă un film similar despre Luvru. Așa s-a născut proiectul
”Francofoniei”.
De
la primul tur de manivelă în celebrul muzeu parizian, în toamna
lui 2013, filmul, cu titlul provizoriu ”Francofonia.
Franța sub ocupație”
a întreținut constant atenția jurnaliștilor, astfel că premiera
sa la Mostra di Venezia din 2015 a constituit evenimentul cel mai
așteptat al distinsului festival. Aici a fost laureat cu premiile
Federației criticilor Europei și Mediteranei (Fedeora) și al
Fundației Mimmo Rotella. Primit cu căldură de cei peste 2000 de
jurnaliști, reluat în proiecții suplimentare și dezbătut intens
la conferințele de presă programate de dimineață până seara,
filmul nu a luat, totuși, Leul de Aur, la care a fost nominalizat,
acesta fiindu-i suflat de un love-story homosexual
mexicano-venezuelean, ”Desde
allá”, al
debutantului Lorenzo Vigas, care nu știu câți purici va face în
istoria filmului. Premiile, cum am mai scris, țin de gusturi și de
politici, iar preferințele președintelui juriului din 2015,
regizorul mexican Alfonso Cuaron (impus cu un film de tineret ce
promovează libertinismul și semnatar al unei episod din franciza
Harry Potter),
sunt lesne de înțeles.
Dar,
indiferent de oportunismele și limitările festivalurilor și ale
birocraților industriei filmului, Aleksandr Sokurov își menține
de vreo trei decenii statutul de cel mai mare cineast al lumii... și,
poate, ultimul mare cineast, pentru simplul motiv că regizorii
premianți de azi nu mai vor sau nu mai știu să fie și mari. Și
pentru că - Sokurov o spune, iar eu nu pot decât să îl susțin -
”oamenii din aparatul
cinematografic european actual urăsc cultura și sunt mult prea
aserviți politic și contextual”.
Filmul,
având subtitlul ”O elegie pentru Europa”, este o combinație de
dramă, documentar și reconstituire istorică și e numit de
regizorul-scenarist ”o
cercetare artistico-istorică cu metode documentare și de ficțiune”.
Pelicula vorbește despre salvarea colecțiilor Luvrului în perioada
ocupației naziste, grație înțelegerii dintre reprezentanții
administrației franceze și ai Wermacht-ului în chestiunea muzeelor
- unicul moment lăudabil al rușinosului colaboraționism, cum
sugerează cu eleganță Sokurov. Recitind o perioadă tulbure a
istoriei cu lupă de atent analist, dar cu inimă creștină, Sokurov
se instituie ca avocat - simpatetic și obiectiv totodată - al
tuturor părților implicate: Franța, Germania și, indirect,
Uniunea Sovietică (suferințele Leningradului asediat și ale
Ermitajului din 1940 fiind comparate, printr-o suită de cadre
documentare, care văd, probabil, pentru prima oară ecranul, cu cele
ale Parisului și Luvrului).
Momentul
istoric incomod este ales nu de dragul demonstrației istoriografice,
ori al vreunei revanșe sau apologii contextuale, ci pentru
potențialul său profetic pentru prezentul și viitorul Europei,
profetism ale cărui sensuri regizorul-estet și filozof al istoriei
le demonstrează pas cu pas, îmbinând cum numai el știe căile
rațiunii cu cele ale emoției.
Pelicula
alternează două planuri temporale principale: prezentul, în care
regizorul, interpretat de el însuși, discută pe skype,
din camera sa, cu prietenul său, căpitanul unui vapor pe cale de
scufundare, care transportă colecțiile Luvrului, respectiv Franța
ocupată a anului 1940. Dar face descinderi ample și în câteva
veacuri din istoria Parisului și a Luvrului, spre a căuta sensul
istoric al marelui oraș și al muzeului, văzut ca inima sa și a
Franței (la fel cum Ermitajul era văzut în ”Russkij
kovcheg” ca inima
Sankt-Petersburgului și a Rusiei), precum și descinderi în
biografia reală, pe cel puțin două generații, a celor doi
salvatori ai muzeului, protagoniștii peliculei. Aceștia sunt
Jacques Jaujard (interpretat de Louis-Do
de Lencquesaing),
directorul Administrației muzeelor Franței și contele Franz
Wolff-Metternich (alias Benjamin
Utzerath),
desemnat de Reichstag să se ocupe de protecția operelor de artă
din teritoriile ocupate, acțiune în scopul căreia naziștii au
creat comisia specială Kunstschutz. Între cei doi se creează o
relație aparte, interesantă în film nu atât psihologic, cât
pentru subtextul ei istoric, pe care Sokurov îl interoghează
direct. Or, înființarea Kunstschutz (care nu a funcționat și
pentru Rusia, ale cărei muzee de artă, aflăm în film, au fost
considerate de Hitler ca lipsite de valoare și condamnate la
distrugere), îl face pe Sokurov să se întrebe despre motivația
ascunsă a războaielor și relația acestora cu muzeele de artă,
depozitarele de valori și credințe ale națiunilor și
civilizației. În acest moment intră în scenă cele două stafii
ale Luvrului: fantoma lui Napoleon Bonaparte și fantoma Revoluției
Franceze, dar despre rolul lor în film vom vorbi cu altă ocazie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu