Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 28 ianuarie 2017
Afacerea "Est" |
Totuși,
dacă majoritatea cineaștilor români recenți s-au aventurat doar
ocazional în comedie, despre unul singur se poate spune că a
patentat un brand umoristic personal: este basarabeanul Igor
Cobileanski. Savuroasele sale scurt-metraje, la care se râde cu
lacrimi, au dat roată festivalurilor și internetului, impunând un
stil umoristic foarte personal, de fapt, clasic, dar uitat de noul
nostru cinema, stil consolidat de comedia Take
și
de drama cu accente tragi-comice La
limita de jos a cerului.
Astfel că marca „o comedie de Igor Cobileanski”, cu care este
promovat noul său film, Afacerea
Est, spune
totul.
Despre
acest film s-a scris destul și cu poftă; de ca și cum starea de
bine de pe peliculă se transmitea spectatorului-blogger sau
cronicar. Umorul lui Cobileanski e contagios! Prinde și cucerește.
Și asta pentru că, pe lângă calitățile sale dramaturgice, este
și uman, filantropic (în sensul originar al cuvântului).
Cobileanski își iubește personajele (după cum declară în
interviuri), ceea ce se vede în filme și se transmite și
spectatorilor. De aici, încărcătura pozitivă cu care ieșim de la
filmele sale – fenomen rar în cinema-ul românesc recent, ai cărui
autori, în general, nu prea suferă de „filantropie”, nici de
cordialitate cu publicul!
Chiar
dacă folosește unele formule fixe, ca tandemul de personaje comice
tip „Don Quijote-Sancho Panza” - în speță, Marian, profesor de
muzică de provincie, și Petro Dudka, un muncitor simplu și
inventiv - , Afacerea
Est
dezvoltă o ecuație scenaristică genială, ea însăși un izvor de
umor și stenicitate. Pentru că au nevoie de bani (Marian vrea să
se însoare, iar Petro, să își cumpere o macara), cei doi încearcă
să demareze o afacere cu potcoave importate din Georgia, însă
vagonul cu marfa se rătăcește în stepele patriei; road-movie-ul
declanșat îi aruncă în situațiile cele mai neașteptate, ilicite
și hilare, pe care trebuie să le înfrunte pentru a nu muri de
foame, și culminează cu „pontul cel gras”: capturarea unui
camion cu ajutoare europene, de fapt, cu o trusă de dezinsecție
împotriva gripei aviare, decretate peste noapte în paupera țară
agrară. Deghizați în muncitori sanitari, cei doi intră în ferme
și cer mită directorilor pentru a cruța găinile, pe care, la
nevoie, le mai și fură pentru supraviețuire. Până sunt, evident,
prinși. Profesorul îndrăgostit află, asemeni lui Don Quijote, că
„Dulcineea” lui nu e defel cea mai virtuoasă fată din sat... În
finalul cu accent alegoric, un pasager clandestin mongol, imigrant în
drum spre Europa, descoperit de polițiști într-un vagon de tren
ajuns pe o linie moartă, află că „asta nu e Europa pe care o
caută el, ci cealaltă,
aia săracă”.
Umorul tragi-comic, dar stenic, amintind de Ilf și Petrov și Ion
Creangă (cum remarca un cronicar), în special de mentalitatea lui
Ivan Turbincă, cuprinde sub umbrela lui atât personajele, cu micile
lor metehne și idealuri, cât și întreaga societate basarabeană,
cu aceleași metehne și idealuri, de ca și cum unele s-ar oglindi
în celelalte, alcătuind împreună un univers identitar duios-amar,
cald, șăgalnic și atașant, irepetabil. O asemenea vibrație
umană, dublată de putere de cuprindere și generalizare, e extrem
de rară în comedie și ne duce cu gândul (ca și La
limita de jos a cerului)
la Kusturica.
6,9 pe scara Richter |
În
6,9
pe scara Richter, însă,
cinismul și pretenția de subversivitate depășesc hotarele
moralității. Regizorul susține că ”totul poate şi merită să
fie tratat în cheie comică, iar cutremurul nu face excepție”;
încearcă să ne convingă, dar o face grosolan și în falset. Nici
actorii, deși talentați, nu îl ajută, replicile sună mai fals ca
niciodată la un regizor care, până atunci, îi mânuise cu atâta
dezinvoltură! Există taine ale dăruirii scenice, care nu
funcționează când scenariul te violează cu sentimente nefirești
și situații neasumabile; chiar dacă toate cutremurele din film se
petrec în vis, ori sunt evocate ca amenințări iminente de pe
ecranul televizorului. Nu poți trata teme dureroase, legate de
tragedii colective, cu futilitatea cu care ai turna o comedie despre
o epidemie de strănut. De data asta Nae Caranfil s-a înșelat: nu
orice poate fi tratat în cheie comică; există mari tragedii,
există holocausturi, de care nimeni nu îndrăznește să râdă;
dacă o face, cade sub incidența penală. La fel a fost penalizat și
Nae, nu de legea juridică, ci de Muze, dar în fond, de aceeași
lege morală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu