De duminică 31 mai 2015, urmăriți pe platforma orthonews.ro o nouă rubrică de cinema!
Întrebarea, în ultrabanalitatea ei, a fost reluată ciclic de gânditori ai audiovizualului, a dat titluri de cărți, se rostește în treacăt, fără ca subiectul să se epuizeze în vreun fel.
Religioși
sau areligioși, mistici sau pozitiviști, serioși sau distrați,
implicați până-n gât în realitatea din jur sau veșnic visători,
supratitrați sau autodidacți, sociabili sau introvertiți,
conservatori sau progresiști, entuziaști sau blazați, învățăcei
sau învățați, împărați, freelanceri sau proletari, ne place să
vedem filme. Și nu contează genul sau subiectul filmelor pe care le
prizăm, care ne grupează pe afinități, cât actul poveștii
spectaculare în sine, venite la tine acasă sau în sala de cinema.
Dreptunghiul
ecranului fascinează, încărcându-ne de cele mai înalte și
aprinse așteptări. Coborându-ne, cu mic cu mare, la naivitatea
copiilor. S-au scris în ultima vreme, în mediile creștine în
special, prea multe lucruri, cel mai adesea justificate și
importante, despre aspectele malefice ale acestei fascinații, pentru
ca eu să le mai repet. Anatemizăm cutia malefică a poveștilor,
dar continuăm să-i dăm târcoale și ne așezăm, până la urmă,
iarăși în fața ei. Zapând pe alt canal, pe Animal
Planet, de pildă, sau pe Arte,
sau pe canalele occidentale, pentru a scăpa de vulgaritatea și
lipsa de profesionalism a televiziunilor autohtone, ori comutând pe
video-player, pe youtube, oriunde, căci audiovizualul ne împresoară
de pretutindeni. Și chiar dacă ne împotrivim și ne legăm cu
jurăminte temporare ”de castitate”, până la urmă revenim iar
la filme.
De
ce? Să fie vorba numai de viciu și slăbiciune, cum susțin
apologeții nocivității funciare a ecranului? Desigur că adesea e
viciu și slăbiciune, și totuși... Oare numai viciul ne face să
venim și să revenim la cinema? Să nu uităm de pledoariile în
favoarea Artei a șaptea, apărute încă de la începuturile
cinematografului, venite în genere din zona unor teoreticieni rupți
de experiența credinței; pentru ei ecranul reprezenta o mistică
în sine. Ei vorbeau despre cinegenie, despre ”al șaselea simț”,
dezvoltat de Arta a șaptea, adică despre fascinația hipnotică a
cufundării în integralitatea vieții, pe care celelalte arte o
oferă doar parțial; fără a avea cunoștințe teologice, ei
vorbeau despre o experiență mistică autentică. Să fie, așadar,
maculată în întregime de viciu și de tenebre această ”experiență
mistică” a ecranului?
Mult
mai înrădăcinată decât viciul este, în spectator, așteptarea
filmului care îi va schimba destinul, care îl va învăța să
gândească, ori îl va însenina după o zi deprimantă, care îi va
oferi ceea ce viața nu a reușit să-i ofere, așteptarea
filmului-panaceu universal.
Ce
se ascunde de fapt în spatele acestui pretins mesianism al
ecranului? Manipularea și mesajele subliminale strecurate insidios
spre înrobirea mentală a populației, vor exclama unii. Da, acestea
se ascund adesea în micro- și macrotexturile peliculei și
industriei media, dar ele țin de factualitate, de maleficitatea cu
care cei maculați umplu noile forme ale tehologiei și artelor, iar
nu de reflexul primar plin de speranță, cu care se îndreaptă omul
(neinstruit) spre ecran; și pe care cel instruit și-l reprimă, dar
nu până la capăt.
Așadar,
ce sperăm să primim din partea ecranului, a peliculei
cinematografice în desfășurare? Același lucru ca de la poveste: o
experiență de viață formatoare, o împărtășire din fericirea
sau nefericirea altora, imboldul de a fi mai buni, o lărgire a
universului propriei vieți și conștiințe. Contactul cu povestea
cinematografică, cu povestea în general, este esențialmente
formativ și spiritual. Toate celelalte sunt aderențele parazite,
aceleași care se lipesc și de eros, de cunoaștere, de libertate,
adică de marile daruri cu care ne-a înzestrat Dumnezeu și fără
care viața omenească nu este autentică.
Esența
cinematografului constă în împărtășirea cât mai plenară a
poveștii,
a marii povești de viață. A poveștii, spuse odinioară de la
bătrân la copil la gura sobei, ori la șezătoare, în reunirile
formative ale aceleiași generații, a poveștii de bună-vestire ori
de avertisment, care aduna cândva toată comunitatea sătească,
asigurând continuitatea transmiterii unei învățături, căreia
barzii știau să-i confere autenticitate și fascinație. Iar
fascinația actului povestirii se reduce, la rândul său, la
fascinația transmiterii marii vestiri a deschiderii Împărăției
lui Dumnezeu aici, acum și în veac, pentru cei ce vor s-o
primească, pentru cei ce vor fi ascultat și înțeles Marea
Poveste.
Aceasta
e și esența cinema-ului. Celelalte, oricât de multe și de
apăsătoare, sunt doar bavuri, aderențe.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu