Publicat joi, 11 iunie pe orthonews.ro.
Birdman / Omul Pasăre
este prima comedie semnată de Alejandro González Iñárritu.
Primele sale patru filme (Amores perros, 21 de grame, Babel,
Biutiful) erau meditații profunde despre condiția umană, drame
original structurate scenaristic și vizual, ceea ce i-a adus cele
mai importante premii și o recunoaștere internațională rapidă și
binemeritată.
Cu prima
sa comedie (mai precis, o comedie dramatică), regizorul și
scenaristul mexican aclimatizat la Hollywood pare să intre într-o
nouă etapă a creației sale, mai relaxată. Mai ușoară ca miză
și mai puțin implicată în planul etic, comedia nu îl duce, însă,
și la rabaturi de calitate.
Foarte dinamică și ritmată, densă în acțiune, Birdman
(având titlul secundar Virtutea
nesperată a ignoranţei)
pare un film în care s-au investit tot atâta pasiune, talent și
energie, ca și în cele precedente. Numai că, dacă în primele
patru filme regizorul vorbea, direct sau indirect, despre marile
probleme ale lumii, cu care intra în intimă empatie, Birdman
este, să zic așa, centripet sau autoreflexiv și autoironic.
Filmul
comentează în cheie psihologist-ironică problematica artistului,
actorului, cineastului, a omului de pe platou, din fața și din
spatele camerei, a cărui existență, fie ea glorioasă sau ratată
profesional, este absorbită integral de carieră, moare și renaște
odată cu aceasta... Astfel că orice capitol biografic care nu intră
integral sub cupola profesiei - capitol care poate să se numească
soție, copil, univers interior, sănătate mentală - ajunge automat
rebutat... Filmul are meritul că nu melodramatizează această
paradigmă destul de uzată a omului de creație, ci știe să
dialogheze cu ea și cu spectrul de iluzii ce o compune,
exploatându-i limitele și resursele comice și conflictuale.
Această
autoreflexivitate, în care simțim nu doar accente personale, ci
reflexele metabolice ale întregii bresle, dă șarmul filmului și
este, cu siguranță, cea care a deschis
inimile și flatat orgoliile miilor de votanți ai Academiei
Americane de Film, cu toții aparținând breslei cinema-ului.
Filmul
urmărește viața unui actor hollywoodian odinioară
faimos, Riggan Thomson (alias Michael Keaton), care trece
printr-o perioadă de criză. Datorându-și celebritatea
personajului Birdman, un superman
zburător dintr-o serie de block-bustere pentru preadolescenți,
Riggan se află de multă vreme pe tușă. Nici familia nu e
punctul său forte: fiica se luptă cu dependența de droguri, de
iubită e despărțit. Ajuns să se confunde cu personajul său, care
îl domină mental și îi invadează fantasmele cu stări
halucinatorii, Riggan se simte în același timp pustiit odată cu
ieșirea lui Birdman din viața sa. Fără Birdman (care arată ca un
fel de Batman cu aripi de pasăre), Riggan se simte un nimeni. Ca să
iasă din starea aceasta, Riggan se hotărăște să revină la
actoria ”de substanță”: la teatru. La teatrul clasic, cel pe
care fanii lui Birdman nu dau doi bani. Împreună cu un prieten,
care este producătorul spectacolului, Riggan se hotărăște să
pună în scenă pe Broadway o piesă după un scriitor american, în
care să și interpreteze unul din rolurile principale. Dar pentru ca
piesa să aibă succes, este nevoie de un cap de afiș, și astfel
este angajat Mike (alias Edward Norton), un actor foarte versatil,
considerat genial, dar excentric și imprevizibil. Obsedat până la
manie de realismul jocului său, acesta va stârni un vârtej
spectaculos de conflicte în jur, în care îl va implica și pe
partenerul său, Riggan, și pe fiica acestuia, și întreaga echipă
actoricească. Dar toți aceștia vor primi de la Mike și o doză
bună de energie, de inspirație și de viață. Poate prea multă,
cel puțin pentru fiica debusolată a lui Riggan, care e cât pe ci
să facă o tumbă în aer din vârful unui zgârie-nori, cu toate că
nu are aripi (urmăriți partitura copleștitoare prin sinceritate a
Emmei Stone), prea multă și pentru puterea de asimilare a lui
Riggan care, tocmai când lucrurile se pregăteau de happy-end, dă
totul peste cap, pentru a se reîntoarce la Birdman...
Pigmentat
cu câteva momente de realism magic, ce salvează sincopele
emoționale ale personajelor, și cu multă dinamică scenică,
animat de personaje vii, bine conturate și jucate cu o rară
pasiune, filmul este savuros, stenic și inteligent, cu toate că nu
se ridică la cotele filmelor precedente ale lui Iñárritu.
Un comentariu:
Ma bucur mult ca am gasit blogul tau. Iata ca fesibuc si-a dovedit o utilitate. Nu vad cum ma pot abona la postarile tale ,adevarul e ca si vad foarte prost. Ma poti ajuta te rog, adresa de mail este mariustipa@gmail.com
Multumesc!
Trimiteți un comentariu