Apărut în Ziarul Lumina din 30 ianuarie 2016
Propunerea
Franței la Oscar pentru film străin pentru 2015 este un film
musulman, Mustang,
mai precis o coproducție franco-turco-germană, vorbită în
turcește și filmată în Turcia, semnată de Deniz Gamze Ergüven,
fiica unui diplomat turc, stabilită în Franța.
Filmul
de debut al Desizei Ergüven a fost asemănat cu Sinuciderea
fecioarelor al
Sofiei Coppola (1999), peliculă-cult, din care Mustang
împrumută premisele și câteva momente de mizanscenă.
Filmul,
scris de Deniz Ergüven împreună cu scenarista și regizoarea
franceză Alice Winocour, urmărește viața a cinci surori orfane,
crescute de o bunică și de un unchi (fiul acesteia), într-un sat
din Anatolia. Chiar dacă discursul principal este critica societății
tradiționale turcești, cu patriarhalismul ei abuziv și obtuz,
puterea de seducție a filmului se află în atmosfera de
drăgălășenie inocentă a celor cinci surori, expresie a unui rai
feciorelnic al copilăriei, care, cum se spune în film, ”va fi
pierdut pentru totdeauna”. Iar împletirea dintre critica socială,
bazată pe observație realistă și lipsită de îngroșări, și
filmul de atmosferă, cu picturalitatea și rafinamentele lui, este
cea care conferă peliculei o plusvaloare greu egalabilă,
superioară, zic eu, celei a filmului-cult al Sofiei Coppola.
Această
plusvaloare constă în primul rând în măiestria cu care
regizoarea debutantă își orchestrează personajul colectiv al
celor cinci fete, cu solidaritatea lui imbatabilă, atât în
episoadele statice, ale siestelor și riturilor domestice, cât și
în lupta lui (de asemeni, colectivă) de a sparge zăgazurile cu
care familia și societatea îl încorsetează. Sinuciderii, spre
care fetele Sofiei Coppola se îndreaptă cu misterioasă și
inexplicabilă placiditate, îi răspunde în filmul Denizei Ergüven
o nesecătuită dragoste de viață (exprimată mai ales de
personajul mezinei, Lale, cel mai puternic), cu revoltele ei firești
în fața opresiunii societății adulte, revolte care nu fac decât
să o întărească.
Filmul
debutează cu ultima zi de școală, când cele cinci surori,
însoțite de colegii lor de clasă, se distrează în mare,
zbenduindu-se inocent în apă, îmbrăcate în uniforme școlare.
Jocurile lor sunt observate de săteni, care le consideră indecente
și le raportează tutorilor; aceștia le ceartă aspru pentru
”depravare” și le închid pe fete în casă.
Din
acest moment, spațioasa casă țărănească, cu grădină, soare și
acareturi, se va transforma, pas cu pas, într-o cușcă.
Zbenguielile specifice vârstei, ca fandositul în fața oglinzii în
haine occidentale, se desfășoară între pereții bine păziți ai
domiciliului forțat, dar și în aceste condiții sunt considerate
prea ”libertine”. Astfel că celor cinci surori li se interzice
până și mersul la școală și orice ieșire în sat. Bunica
încearcă, totuși, să țină partea fetelor, dar cedează la
presiunea furioasă a unchiului, determinată atât de propriile
convingeri, cât mai ales de cenzura morală neînduplecată a
vecinilor. Fetele trebuie ținute în casă, păzite de văzul lumii
și de tot ce le-ar putea compromite inocența și apoi măritate cât
mai repede. Lucrurile se fac așa ”pentru că așa trebuie făcute”
și supraviețuiește cel care le acceptă. Aceasta este regula
nescrisă pe care fetele sunt obligate să o învețe. Regulă
simplă, dură și imuabilă, pe care unele o vor accepta mai ușor,
altele mai greu, altele nu.
În
pofida tuturor umilințelor (ca vizitele impuse la ginecolog pentru
orice presupusă abatere de la castitate), nu dispar umorul,
solidaritatea și subsidiarul acestora, speranța; aceasta din urmă
va depăși orice înfrângere (chiar și sinuciderea uneia dintre
fete, abuzată în taină de unchi), și va motiva strategiile de
supraviețuire ale surorilor, conduse de mezina rebelă, care învață
în taină să șofeze (ceea ce îi va facilita evadarea din final),
dar și de sora mai mare, Sonay, care nu acceptă să se mărite
decât cu băiatul pe care îl iubește.
Goticului
abscons al Sofiei Coppola, răsăriteana Deniz Ergüven îi opune o
vitalitate de invidiat: patriarhalismul rigid - sugerează tânăra
regizoare turco-franceză - poate fi înfrânt nu prin sinucidere
demonstrativă și emaciere a spiritului, nici prin apeluri legaliste
la Drepturile omului, ci prin dragoste de viață. Ce frumos este
când o temă feministă - critica tradiționalismului osificat -
este abordată cu feminitate și nu cade (ca în Occidentul
postbelic) în capcana intoleranței pe care o incriminează!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu