Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 14 mai 2016
În
orice clasament al cineaștilor
români ai tinerei generații, oricât de restrictiv, Cristian Mungiu
își va găsi locul. Nu atât datorită originalității temelor ori
a provocărilor de limbaj, căci e greu să vorbim de originalitate
în cadrul Noului Val românesc, când însuși contextul ”valului”
configurează un cvasi-unison tematic și stilistic generațional,
făcând ca individuația să fie adesea dificilă. Cât datorită
seriozității și atașamentului cu care își pregătește și
abordează fiecare subiect (începând de la scurt-metraje și
continuând cu lung-metrajele aclamate la Cannes) și al curajului de
a fi întotdeauna el însuși.
Cristian Mungiu nu preia mecanic
reflexe generaționiste de a filma și gândi (chiar dacă nu e deloc
străin de acestea) ci, atent la realitatea înconjurătoare (mai
mult decât alți congeneri ai săi, care se autodefinesc
”realiști”), filtrează, analizează, își pune întrebări și
își asumă situații de viață, reușind să plăsmuiască în
fiecare film al său un univers artistic propriu, suficient sieși și
inconfundabil. Lucrul acesta se vede în toate filmele sale, încă
de la debut: în comedia dramatică Occident,
în drama controversată cu accente tragice 4
luni, 3 săptămâni și 2 zile,
în comedia istorică-omnibuz Amintiri
din Epoca de Aur (film
unic ca gen în filmografia românească postdecembristă), dar cel
mai mult, în și mai controversatula dramă psihologică cu tematică
religioasă După
dealuri, de o
complexitate și acuratețe unică în cinematografia noastră
postdecembristă, poate chiar în întregul cinema românesc.
Fiecare
film al său - declară regizorul-scenarist și producător -
încearcă să realizeze o sinteză a ”celei mai importante teme
din acel moment” a societății românești. E o ambiție să-ți
propui, ca cineast, acest lucru, dar e o demonstrație de bună
stăpânire a propriilor resurse să și reușești. Lui Mungiu îi
iese. Preocupat (ca și alții), încă de la Occident,
de obsesia națională a emigrării, precum (tot ca și alții) de
cavernele incurabile ale cotidianului românesc, Mungiu reia aceste
teme, inspirându-se creativ și din rezultatele recente ale
congenerilor săi (mai ales ale lui Corneliu Porumboiu), le recombină
și le particularizează în drama de familie Bacalaureat.
Selectat
în competiția oficială la Cannes, care e tocmai în curs de
desfășurare, Bacalaureat
este mai puțin provocator din punct de vedere etic decât
anterioarele drame-tragedii ale regizorului, care au iscat
controverse debordate mult dincolo de sfera cinematograficului.
Bacalaureat
este, în primul rând, o dramă psihologică și de familie, fără
provocări ale corectitudinii morale (și, subsidiar, religioase).
Dimpotrivă, tocmai această corectitudine, cea morală, în
aspectele ei familiale și sociale, este interogată. Aceasta e tema
principală a filmului. Astfel, fără să cadă în păcatul
generalizării gratuite, filmul desenează ceea ce este în viziunea
regizorului un tablou generic al societății românești a ultimului
deceniu.
Acțiunea
este plasată într-un orășel montan de provincie, iar subiectul,
centrat în jurul unui medic chirurg de succes și a fiicei acestuia,
Eliza, unicul copil, aspirantă, mai mult la insistențele tatălui,
la studenție în Anglia. A fost chiar admisă la facultate, cu
bursă, și nu mai are decât de trecut bac'ul ca să împlinească
visul părinților. În dipolul creat de cei doi intervin celelalte
personaje - mama, care se opune plecării Elizei și a cărei relație
cu soțul se răcește pe zi ce trece; bunica, aflată de partea
mamei, instructorul auto al Elizei, care mai târziu se descoperă a
fi și iubitul fetei, ulterior și reprezentanți ai vectorilor
sociali (poliția, procuratura, cadre spitalicești, directorul
liceului, potentați locali), atrași în firul narativ de accidentul
căruia îi cade victimă Eliza în ajunul bacalaureatului. Filmul
are o rețea destul de densă de relații interpersonale (atipic
pentru Noul cinema românesc), bine susținute actoricește, și un
ritm destul de alert, potențat și de falsa pistă polițistă pe
care e construit. Soluția e preluată inspirat de la Comoara
lui Porumboiu, cineast de la care Mungiu mai preia aici, tot creativ,
și licențele foarte personale de expresivitate lingvistică
(repetiții obsesive și episoade de umor involuntar din
Polițist-adjectiv
și din Metabolism...).
Rămân
pe retina memoriei inoportunele citate latinești ale procurorului
ageamiu, care abia îngaimă românește, abuzul până la obsesie al
formulei ”E okei”, rostită la unison de părinți și copii -
marcă a metabolismului lingvistic urban de ultimă oră și, trist
și ridicol, unic factor de coeziune între generațiile momentului,
apoi saluturile mecanice cu ”Doamne-ajută”, rostite fără
acoperire, accentuate vizual de icoanele din ambientul unor personaje
care nu fac niciodată apel la Dumnezeu. (Acest apostrof stilistic
oferă, în sfârșit, o cheie neambiguă pentru înțelegerea
atitudinii regizorale față de credință din După
dealuri). Dar plastica
formală a limbajului e folosită de Mungiu nu doar în scop satiric
(de taxare a formelor goale), ci și (ceea ce-i mult mai dificil) în
scop dramatic. E o demonstrație de forță regizorală momentul de
la poliție, când Eliza trebuie să-și recunoască atacatorul,
suspecții fiind puși să repete fraza cu care fata fusese
amenințată în timpul tentativei de viol. Repetiția obsesivă a
amenințării grosolane în momentul reconstituirii verbale a
atacului produce în Eliza un climax emoțional (și singurul): fata,
până atunci rezervată, izbucnește în lacrimi - este punctul de
culminație psihologică al filmului.
Dacă
ar fi ceva de reproșat filmului, care se vrea realist, este
presupusa nostalgie după comunism a chirurgului de 49 de ani, care
și-a petrecut studenția în ultima perioadă ”epocii Ceaușescu”,
când mai toată intelectualitatea română era tacit
pro-occidentală. E adevărat că tema nostalgică nu e sâcâitoare,
ci e devoalată discret de izolate replici ambigue, care capătă
valoare simbolică doar pe afișele filmului (”Când eram la
școală, se vedea mai frumos pe partea cealaltă”). Un singur
cadru o susține: fresca proletcultistă conservată din vremuri
apuse pe peretele școlii, pe care se profilează, spre final, chipul
copilului Matei (fiul amantei chirurgului). Nostalgia respectivă ar
fi fost mai adecvată, din punct de vedere generațional, bunicii
Elizei și ar fi putut da astfel credibilitate singurului personaj
inconsistent dintr-o galerie tipologică, altminteri vie și
convingător susținută interpretativ.
ADDENDA
Și totuși, despre ce este acest film? Regizorul declara că voise să facă un film despre sistemul corupt din România și, pentru a nu vorbi la modul general, s-a aplecat asupra învățământului. Totuși, filmul nu are ca subiect principal corupția din învățământ sau în genere, în sensul marii corupții, ci sistemul micului trafic de influență, practicat în cazuri excepționale, care relativizează astfel legea, punând, la o adică, individul, să zicem pe cel bine intenționat, cu problemele sale benigne, deasupra legii, atunci când legea e prea rigidă. E rău asta? Este bine?... Mungiu consideră că e foarte rău și că această mentalitate e cauza tuturor relelor naționale. Și că, atâta vreme cât aceasta nu poate fi dezrădăcinată, România nu va avea viitor. De aceea, chirurgul nostru talentat își pregătește fiica să emigreze. Dialogul, tot mai consistent, din ultima parte a peliculei, pare să vină direct dinspre regizor, pentru a expune această perspectivă. Care perspectivă, să recunoaștem, a devenit ea însăși de destulă vreme un clișeu, iar personajele filmului gravitează, în dialogurile și opțiunile lor, în jurul acestui clișeu. Dar acest clișeu aparent salutar și aparent democratic, al legalitarismului, adică al legii, mai presus de om, pentru care pledează indirect filmul, nu conține, de fapt, nucleul tiraniei, al unei corectitudini politice fanatic înțelese? Aceasta ar putea fi tema unui alt film, în care analiza sistemului românesc să nu ignore (sau bagatelizeze) complexitatea valorilor umanului, prin definiție superioare oricărui sistem. Dar e nevoie de un Wajda pentru asta...
2 comentarii:
Un film mediocru. Iertati-ma, dar am sesizat ca nu aveti criterii estetice. Apreciati un film dupa mesajul religios, eventual tezist si dezavuati filme care nu se incadreaza in cliseele dvs ideologice. Tot ce se abate fie si doar putin din aceste clisee este repudiat ca fiind prost. Si invers, toate filmele mediocre sau chiar proaste care au un mesaj religios crestin sunt bune. Imi pare rau dar nu va inteleg.
Nici eu nu vă înțeleg, așa că vă rog să mă lămuriți. Câte cronici ale mele ați citit despre filme fără mesaj religios? Și pe ce criterii erau construite aprecierile din acele cronici?... Pe un singur criteriu? Pe mai multe?...
Al doilea loc în care vă contraziceți: dvs susțineți, nu eu, că ”Bacalaureat” e mediocru. OK, e dreptul dvs. Dar ”Bacalaureat” nu are nici o teză religioasă (nu cred că pretindeți că ar avea, după cum nici eu nu am pretins). Deci, după logica dvs, ar trebui ca eu să pretind că ”Bac...” este prost. Ceea ce nu fac.
Pot să vă dau zeci de exemple de acest fel, dar nu cred că veți putea susține controversa, pt că nu cred că ați citit câteva zeci de cronici ale mele, nici măcar dintre cele postate pe acest blog.
Trimiteți un comentariu