În
peisajul noului val românesc, filmul basarabean – atât cât este
- aduce o infuzie de prospețime, pe care aș numi-o nu doar
benefică, ci chiar salvatoare. O explozie de sensibilitate,
vitalitate, căldură și naturalețe, de care tinerii cineaști
”regățeni”, pradă unui formalism crispat și agorafob, se
feresc ca de foc, ne aduce Igor Cobileanski, cu lung-metrajul său de
debut La
limita de jos a cerului.
Impus
pe plan internațional prin savuroasele scurt-metraje (din
păcate, prea puțin cunoscute în România)
Cînd se stinge lumina,
Sașa, Grișa & Ion și
(Plictis) și inspirație -
mici bijuterii ale genului comic, spre înfruntarea absurdului
tranziției basarabene, Igor Cobileanski își dovedește măiestria
în filmul de televiziune Tache,
spumoasă comedie (din categoria ”de neratat”) despre realitățile Basarabiei postsovietice -
pământ devenit, parcă, al nimănui, pe care doar optimismul și
sufletul mare al oamenilor îl fac să supraviețuiască
degringoladei istorice.
Aceeași
temă, a înfruntării, prin omenie și umor, a colapsului
socio-economic și dezorientării politice a micului stat, prins
între imperii și interese străine, traversează întreaga creație
a talentatului regizor și scenarist.
La
limita de jos a cerului
este primul film al lui Igor Cobileanski care iese din registrul
strict al comediei (în care regizorul a excelat până acum, ca
nimeni altul din generația sa, și pe care sper să nu-l
părăsească), pentru a opta
pentru acela al melodramei. Renunțând la savorile genului comic –
pe care nu îl abandonează total -, Cobileanski are astfel ocazia să
dezvolte nucleul moral-ideatic aflat la baza comediilor sale de până
acum, motorul din umbră al acestora: optimismul autoironic, dar
lipsit de sarcasm al scurt-metrajelor și al filmului de televiziune
are în spate încrederea în potențialul sufletului uman, încredere
care în cinema-ul dâmbovițean a devenit de multă vreme o vorbă
goală. De aici, valoarea salvatoare de care vorbeam. Pe care
regizorul o exprimă astfel: ”Realitatea
basarabeană este una deosebită. Mai bine zis, felul de a fi al
oamenilor este deosebit. Descopăr și admir o splendidă mentalitate
formată la intersecția a două culturi, cea slavă și cea latină.
Sinceritatea rusească și cumințenia românească, amestecate cu
alte calități și neajunsuri ale celor două popoare au creat un
caracter uman cu un comportament social total diferit de alte zone.
Subiectele mele sînt de multe ori inspirate din această realitate”.
La
limita de jos a cerului,
realizat după un scenariu semnat inițial de Corneliu Porumboiu și
adaptat de regizor, este o poveste de dragoste. De dragoste și
disperare – pentru că nu se poate vorbi despre realitățile
basarabene fără cel puțin un dram de deznădejde. Este povestea
căutării drumului în viață a unor tineri dintr-o țară aflată
în faliment, în care, pentru a supraviețui, lumea fură ca-n
comunism (cu toate că nu mai e nimic de furat), vinde și fumează
narcotice ieftine, ori se prostituează cu potentații locali, ca în
capitalismul Lumii a III-a, iar ”dacă ești băiat deștept”,
poți ajunge cel mult bucătar de cantină (explică șeful Poliției,
alias Igor Caras-Romanov, a cărui excelentă tiradă despre jocul de
oină - ”arhetip al spiritului moldovenesc” îi poate conferi cu
brio premiul de interpretare pentru rol secundar). Miracolul lui
Cobileanski este că aceste condiții fără ieșire nu generează
sarcasm și anarhie absolută (ca în parabolele totalitare
suprarealiste sovietice, ca la Alexei Gherman), ci nasc acea tensiune
spirituală, s-o numim idealist-escapistă, care ne farmecă în
capodopere ca Arizona
Dream, Miracol la Milano sau
Dodes'ka-den.
Chiar dacă nu ajunge în zona realismului magic, preferându-l pe
cel teluric, filmul lui Cobileanski este infuzat de ADN-ul primului.
Căci
realismul social aproape lugubru, suprins cu multă sensibilitate și
compasiune (atât de imaginea semnată de Oleg Mutu, cât și de
jocul vibrant și impecabil al actorilor - Igor Babiac, Sergiu Voloc,
Ela Ionescu), este drenat de escapismul eroilor principali, care nu
vor (ca tot românu' de după '89) să fugă în America sau în
Asia, ci să se avânte, idealist-sinucigaș, cu deltaplanul de
proprie fabricație, într-un petic de cer. Ca patetica Elaine din
Arizona
Dream.
La fel de tragi-comic și fără sorți de succes, la fel de
înduioșător.
De
altfel, multe filoane – nemărturisite sau poate chiar
neconștientizate, cel mai bine detectabile în comedia tv Tache - îl leagă pe Igor Cobileanski de Kusturica (din
perioada de grație a marelui bosniac). Aceleași sinceritate și
umor, sensibilitate și umanism, același tragi-comic, un ritm
similar al emoțiilor,
aceeași consistență a partiturilor actoricești, aceeași
soliditate scenaristică.
Urmărirea constantă a unor mize artistice de substanță îi poate
conferi lui Cobineanski premisele pentru a deveni un Kusturica
basarabean. Că este nevoie!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu