Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 2 noiembrie 2013
Într-o
toamnă cinematografică în care debuturile se țin lanț, iar
concurența este cu mult peste medie, primul lung-metraj al lui Tudor
Cristian Jurgiu (cunoscut pentru scurt-metrajele sale ”Nunta
lui Oli”
și ”În
acvariu”),
”Câinele
japonez”,
surprinde în modul cel mai relaxat și mai obiectiv, totodată,
starea de fapt a României contemporane.
La
cei nici 30 de ani ai săi, Tudor Jurgiu dovedește o maturitate a
observației sociale și un interes pentru ceea ce se întâmplă în
jurul său cu mult mai mari decât regizori trecuți de pragul
noviciatului (dacă e să ne gândim că cele mai multe debuturi, dar
și ”programe personale” ale tinerilor noștri cineaști sunt
apăsat autobiografice și saturat autoscopice, de unde și monotonia
”generațională”, care nu rareori li se impută).
Într-o
cinematografie concentrată pe mediul urban, inclusiv pe ceea ce se
cheamă (prețios și adesea ridicol) ”cultură urbană”, cu
toate cecitățile și autosuficiențele ei, Tudor Cristian Jurgiu
are curajul să își îndrepte privirea spre lumea satului, spre
acea Românie care se credea odinioară eternă, dar care preia
inevitabil din impactul mutațiilor sociale și demografice ale
estului european de început de mileniu – exodul populației în
căutarea unui loc de muncă, mozaicarea etnică haotică, lupta,
adesea fără sorți de izbândă, pentru păstrarea sentimentului de
identitate națională... Prea mult pentru un film? Tudor Jurgiu are
grijă să insereze toate aceste aspecte în filigran, fără
cinism, dar și fără patetism (și ce greu este să nu cazi măcar
într-una din aceste două capcane!), în textura simplă și lineară
a povestirii,
fără a o încărca inutil, pentru a compune o atmosferă epurată,
de un realism dens și nuanțat, credibilă și emoționantă. Mult
îi datorează filmul, în acest sens, lui Andrei Butică, directorul
de imagine, care ne dăruiește o serie de peisaje rurale, portrete
și scene (realiste) de interior țărănesc, cum rar se mai pot
vedea într-un film românesc din ultimii ani.
Dar
greul filmului stă pe umerii personajelor principale – maestrul
Victor Rebengiuc, acum la 80 de ani și Şerban Pavlu (impus tot mai
convingător ca un redutabil actor de prim-plan), cuplu care
funcționează într-o complementaritate perfectă. Relația tată
văduv, rămas la vatră – fiu plecat la muncă în străinătate,
întors temporar acasă – se dezvoltă lent, din replici puține și
tăceri apăsate, pe măsură ce fiecare personaj își dezvăluie
rănile. Cu toate că și-a pierdut casa și toată agoniseala în
urma unei inundații, tatăl nu vrea în ruptul capului să-și vândă
bucata de pământ, în pofida presiunilor primăriei, chiar dacă,
cu banii luați, ar putea să își cumpere o casă nouă. ”Pământul
nu se vinde!” - această încăpățânare țărănească îl
apropie foarte bine de personajul Moromete, pe care îl vedeam pe
ecrane în 1987 în filmul lui Stere Gulea, interpretat, la fel de
memorabil, de același Victor Rebengiuc. Pentru maestrul Rebengiuc,
rolul bătrânului Costache Moldu din filmul lui Tudor Jurgiu este o
continuare în linie dreaptă a rolului lui Moromete din filmul
devenit clasic de acum 26 de ani. Doar că România s-a schimbat mult
față de cea interbelică, descrisă în romanul lui Marin Preda și
ecranizată de Stere Gulea. S-au schimbat și reflexele sociale ale
oamenilor, care, împinși de sărăcie, nu mai pleacă să caute de
lucru ”la București”, ci în marile capitale ale lumii, oricât
de îndepărtate.
Scenariul,
scris
inițial de absolventul de teologie Ioan Antoci (și distins cu două
prestigioase premii), ulterior adaptat de regizor în colaborare cu
Gabriel Gheorghe, are inspirația să nu calchieze modelele din
roman. Relațiile umane nu sunt la fel de contondente, nici drama
risipiririi pământului și a familiei nu este la fel de apăsată,
cu toate că aceasta din urmă planează asupra filmului și îi
conferă, discret și cu câteva accente de umor, cheia emoțională.
Relația
tată–fiu din ”Câinele
japonez”
pornește cumva de la modelul fiului rătăcitor, întors la vatră,
dar, cum vatra a rămas pustie, fiul devine, de bine-de rău,
fiu-salvator, pentru a-și duce tatăl dintr-un paradis încă
mirific, dar care nu mai funcționează, într-o lume bizară –
futurista Japonie -, defel paradisiacă (pentru un ”Moromete”,
cel puțin), dar, pragmatic vorbind, validă. Iar, dacă la Marin
Preda, tragismul vine din două părți – risipirea pământului și
a familiei, în filmul lui Jurgiu, chiar dacă pământul nu mai
poate fi păstrat și lucrat de eroii principali, se păstrează,
măcar, iubirea și coeziunea familială. Ceea ce înseamnă că nu e
totul pierdut.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu