Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 21 iunie 2014
Despre
eroismul copiilor nu se poate vorbi decât în șoaptă; și, poate
chiar, în genunchi; ceea ce nu este postura cea mai propice pentru
realizarea unui film. De aceea, filmele despre eroismul copiilor sunt
rare; și mai sunt rare pentru că un asemenea subiect îndeamnă,
mai degrabă, la tăcere; iar îmbrățișarea lui artistică
reclamă, ca orice îmbrățișare, un nivel de umanitate compatibil
între părți; adică, o inimă mare - atribut rar întâlnibil la
făcătorii artei contemporane, inclusiv din cinema. Mai la îndemână
este să faci film despre copii denaturați sau criminali, că
există, și numărul lor e în creștere; publicul și festivalurile
te vor susține, lăudând curajul abordării unor realități
incomode și modernitatea temei antieroului, chiar a subomului. Dar
ce te faci, ca cineast, cu aspecte mai puțin gălăgioase ale
realității, ori cu cele aflate, pur și simplu, moralmente deasupra
ta?
Filmul
Celălalt
mal (The other bank; în
original: Gagma
napiri, Georgia-Kazahstan,
2009),
prezentat în cadrul Zilelor Filmului Georgian, desfășurate între
26-28 mai 2014 la București, oferă un astfel de caz. Din vremurile
descrise de patericele Caucazului și până azi, Georgia n-a dus
niciodată lipsă de eroism, iar cinul copiilor martiri ai acestui
pământ ancestral este, cred, cel mai numeros din toate soborurile
sfinților neamurilor. Dacă există cetăți cerești, porțile
Paradisului georgian trebuie să fie vegheate, cu siguranță, de
copii.
Fulminantul
debut în lung-metraj al lui George Ovashvili, având un palmares de
27 de premii internaționale (mai toate pentru regie, cel mai bun
film și cel mai bun rol principal), Celălalt
mal
este un road-movie
de război și un roman al maturizării. Filmul, realizat după un
scenariu de Nugzar
Shataidze, Rustam Ibragimbekov și Ovashvili,
se desfășoară la scurt timp după războiul de secesiune al
Abhaziei, când epurările etnice de după autoproclamarea
independenței micului teritoriu georgian au obligat populația
neabhază să părăsească regiunea.
Tedo,
un băiat de 12 ani, este un astfel de refugiat, ajuns în suburbiile
Tbilisiului, împreună cu mama sa. În timp ce mama sa își petrece
vremea, de voie-de nevoie, cu un amant (cea mai simplă soluție de
integrare socială), Tedo supraviețuiește din furtișaguri mărunte,
puse la cale cu alți copii ai străzii. Aceștia, din pricina lipsei
iubirii familiale, își întrețin visurile cu droguri ieftine. O
gură de aburi de vopsea și... aerul fremătător al Africii, cu
girafe, zebre și apusuri de neuitat, le deschide un tărâm al
fericirii pe care știu că nu-l vor atinge pe pământ niciodată: e
”celălalt mal”... Dar Tedo refuză iluzia și hotărăște să
se întoarcă acasă în orașul natal, Tkvarceli, ca să-și
recupereze tatăl. De aici începe odiseea micului voiajor, plecat
singur în ținutul devastat și ostil. Toate handicapurile ai zice
că îl vor ține departe de izbândă: e sașiu, sărac lipit și nu
știe nici rusa (limba internațională a zonei), nici abhaza, limba
obligatorie a micului teritoriu separatist, în care încă plutesc
în aer cruzimea și hazardul războiului. Tedo nu are de partea sa
decât curajul celui ce nu mai are nimic de pierdut, o inimă mare,
asemeni eroilor din basme, și rețeta (cumpărată pe 10 Lari de la
camaradul său interlop) de a se da surdomut pentru a se proteja de
furiile naționaliste abhaze.
Personajul,
interpretat de Tedo
Bekhauri,
are obstinația tragică a protagonistului din Du-te
și vezi
(capodopera lui Elem Klimov), candoarea inocentă a puștiului orb
din Culoarea
paradisului lui
Majid Majidi și forța filantropică a eroilor din saga afgană
Vânătorul
de zmeie (r.
Marc Forster, după romanul lui Khaled Hosseini). După triste
peripeții, din care constată că nimeni nu îl dorește, Tedo
ajunge în ruinele orașului natal, dar nu își atinge scopul: tatăl
său și-a găsit alt cămin. Singur, pierdut în sălbaticia
montană, printre străini colerici și suspicioși, pentru care cea
mai atractivă distracție este trasul cu pușca, Tedo primește un
singur dar: acela al vieții.
Dansul
extatic al luptătorilor din final, care îl înconjură pe
neajutoratul voiajor, ca într-o îmbrățișare bărbătească, este
singurul semn de fraternizare, dincolo de cuvinte, a veșnic
beligerantelor etnii caucaziene. Ancestral și dionisiac, asemeni
păsării în zbor sau a sabiei aruncate spre cer, dansul viril, dar
plin de grație, de o energie aproape supraomenească, dă seama de
forța de comuniune a celor trecuți prin focul curajului; debordat
către cer, asemeni flăcării, dansul foștilor adversari e singurul
care topește zidul discordiilor, având puterea de a transforma
moral orice înfrângere în biruință.
Și
Tedo mai primește ceva, încă o comuniune: aceea a prieteniei.
Pentru o clipă, mirajul african al camaradului de sărăcie din
Tbilisi capătă viață, și aerul iluzoriei savane, asemeni casei
piedute pentru totdeauna, freamătă colorat și mirific pe
teritoriul virtualului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu