Cronică la filmul ”Walesa:
omul speranţei ”, publicată în Ziarul Lumina de sâmbătă 7 iunie
Pentru
cei mai mulți cinefili, numele lui Andrzej
Wajda este sinonim cu cinematograful polonez. Fidel cauzei pentru
care a luptat o
viață - cinematograf de artă, angajat în numele demnității,
democrației și patriotismului -, venerabilul regizor de 88 de ani
își încununează cariera cu un nou film, realizat în 2013,
dedicat memoriei lui Lech Walesa. Legendar inițiator al celei mai
ample mișcări sindicale postbelice din Europa, care
a adus o lovitură decisivă Blocului Răsăritean, Walesa
s-a impus în fața națiunii sale și a întregii lumi ca simbol al
luptei anticomuniste și de eliberare de sub dominația sovietică.
Personalități
la fel de puternice, abile, harismatice și îndârjite, se pare că
Wajda și Walesa se meritau unul pe altul. Astfel încât pentru
veteranul filmului politic polonez, o biografie a lui Walesa era cel
puțin necesară - este ceea ce mărturisea regizorul ziarului The
Guardian
în 2011.
Preocupat
în mod constant de dialectica istoriei și a personalității umane
angrenate în procesele istoriei, Wajda nu și-a propus o glorificare
a celui mai sonor nume politic al Poloniei postbelice, ci pătrunde,
ca de obicei, în culisele istoriei și personajului său, pe care
încearcă să le decorticheze. Dar nu o mai face cu dezinvoltura și
tranșanța cu care ne-a obișnuit (să ne amintim doar de Danton
-
1983,
o necruțătoare radiografiere a Revoluției Franceze, sau de cel mai
recent film al său văzut în România, cutremurătorul Katyn
-
2007).
Intitulându-și
biopicul (citește: film biografic de ficțiune) Walesa:
omul speranţei (Walesa.
Czlowiek z nadziei),
Wajda
își încununează astfel memorabilul diptic Omul
de marmură
(1977) - Omul
de fier (1981)
- cronici biografice a două epoci definitorii ale socialismului
polonez,
fără
a se ridica, însă, la nivelul artistic și de problematizare al
acestora.
Filmul
este construit din mai multe planuri temporale și racursuri
analitice asupra protagonistului - ”dialectică” specific
wajdiană -, dar tocmai susținerea unei perspective atât de
complexe, sinteza operată asupra planurilor, abilitatea relaționării
lor și a tezelor rezultate - aspecte esențialmente scenaristice -
lasă de dorit. E adevărat, scenaristul filmului, Janusz Glowacki (emigrat
de multă vreme în SUA, dar cu o carieră destul de modestă) nu
este tocmai Aleksander Ścibor-Rylski (scenaristul Omului
de marmură
și al ”celui” de
fier,
unul din scenariștii cei mai reprezentativi și premiați ai
Poloniei). Aceasta explică reflectarea cam cețoasă a frescei
istorice (un amalgam de fapte, iar nu de direcții) și ușoara
confuzie a discursului ideatic de ansamblu - total ”newajdiene”,
aceste abordări ar fi putut, în cazul fericit, contura o scriitură
mai pronunțat-realistă în duhul lui Ken Loach, dar și o astfel de
opțiune ar fi reclamat o selecție mai exigentă a faptelor și o
introspecție mai coerentă a personajului.
Oriana Fallaci cu Lech Walesa, martie1981 |
Biografia
liderului Solidarității
este urmărită din perspectiva interviului luat acestuia la apogeul
carierei sale politice, în 1981, de Oriana Fallaci (jurnalistă de
reputație internațională, cunoscută pentru interviurile cu
personalități politice proeminente, ca Indira Gandhi, Gaddafi,
Yasser Arafat, Deng Xiaoping, Kissinger, Khomeini, precum și pentru
trei cărți împotriva Islamului). Jurnalistă combativă, produs
feminist al ”tinerilor furioși”, aceasta încearcă să
”demonteze” cu întrebări psihologice subversive ascensiunea
fără precedent a mișcării sindicale și a liderului-simbol al
acesteia. ”Când
ați simțit că sunteți lider? Cine v-a învățat să gândiți
așa?...”
Chestionarul declanșează un interesant filon conflictual al celor
două personalități proeminente, conflict de autoritate pe care
derularea biografiei și a frământatei frescei istorice îl elimină
din scenariu, dar... fără să-l înlocuiască cu un alt conflict.
Dacă în majoritatea filmelor wajdiene polarizarea ideologică este
foarte vizibilă și bine speculată dramaturgic, aici ea practic
lipsește.
Filmul
se derulează ca o alternare de planuri retrospective, cu tușe
ironic-simpatetice cam neclar accentuate asupra personajului principal (întârzierea la
greva pe care o conduce, comandarea aplauzelor mulțimii, o mulțumire
de sine uneori fără acoperire), zăbovește mult asupra vieții exemplare de familie, accentuând redundant factorul de sprijin al soției, fără însă a urmări
situațiile dramatice care să evidențeze caracterul proeminent al
personajului și formarea acestuia.
Dintre
determinismele lidership-ului politic, reținem din film revolta și
ura (față de ”sistem”), curajul, talentul de a vorbi în public
și a electriza masele (convingător susținute de actorul
protagonist Robert Wieckiewicz), mai puțin dragostea de oameni,
ambiția personală și abilitatea jocului cu sistemul (la care se
face aluzie, dar pe care nu le vedem), fără de care orice traiect
politic cedează prea repede.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu