Apărut (în formă ușor prescurtată) în Ziarul Lumina de sâmbătă 12 iulie 2014
Desen de Elena Dulgheru |
Esențial
pentru dăinuirea istorică a unui popor, sentimentul identității
naționale este supus la tot mai mari încercări. Este și problema,
veche de aproape două veacuri (adică foarte tânără), a doctrinei
identitare a românismului. Într-o sută de ani și ceva, în care
harta țării și ideologiile oficiale s-au tot schimbat, e greu ca o
doctrină națională să se maturizeze și să-și afle coerența
necesară pentru dialogul cu sisteme de gândire similare. Sprijinită pe marile
curente de renaștere națională, de la Școala Ardeleană la cea
Gândiristă, pe aportul unor personalități providențiale (de la Eminescu, la Iorga și Blaga), precum
și pe conlucrarea permanentă a Bisericii, ideea (unică în lume a) ”poporului născut
creștin” s-a fundamentat în primul rând pe paradigma voievodală
moldo-valahă și pe conceptul ”spațiului mioritic” de filiație dacică,
osmozate de Duhul Bisericii lui Hristos - valori percepute
esențialmente mistic sau irațional -, și mult mai puțin pe
conceptul modern de stat național și națiune.
De aici, spasmele
dialogului ”spiritului național” cu modernitatea și cu
provocările globalizării,
spasme cu atât mai dramatice, cu cât, la nivelul maselor, ”spiritul
național” este trăit pe coordonate romantice, protocroniste,
izolaționiste, refractare față de modernitate. Și cu cât
modernitatea, la rândul ei, alege o atitudine de superioritate față
de tradiție. Vehemențele naționalismului interbelic, sincrone
vehemențelor altor naționalisme din epocă, țin de acest fenomen.
Resuscitarea lor după 1989 era firească, atâta vreme cât mișcările
”dreptei” au fost ostracizate de comunism. Dar idealizarea, la
nivel popular, a fenomenelor ”dreptei”, ca Mișcarea Legionară,
ține de revenirea la același izolaționism doctrinar interbelic.
A
susține, fără precizări circumstanțiale, că ”Mișcarea
Legionară a fost o lucrare a Duhului Sfânt”,
cum a afirmat de curând un monah de la o importantă mănăstire
moldavă, este un gest cel puțin pripit, atât din punct de vedere
civic, cât și duhovnicesc. Tabloul complex și contradictoriu al
Mișcării a fost destul de bine recuperat în suita de lucrări
istorice apărute după 1990 (memorialistice și de sinteză), deci idealizările, ca și
anatemizările ei, explicabile
în lipsa informației, nu-și mai au locul. Totuși, incapabilă de
a aprofunda nuanțele fenomenului, lumea (și ”stânga”, și
”dreapta”) preferă ucigătoarele judecăți maniheiste (acuzele fără drept de apel, respectiv adularea), care nu
ascund în spatele lor decât exaltare, orgoliu, vinovate plăceri
punitive, frică sau dispreț față de partea adversă, lipsă de
realism social-spiritual.
Anonimi
”frați” și ”surori”, susținuți uneori și de clerici
izolați sau de călugări rătăcitori, lansează ”smerite”
judecăți acuzatoare asupra acestor probleme, care adesea îi depășesc.
Inconsistența lor e vădită de spiritul discursului: unilateral și
isteric, panicard, lipsit de respect și dorință de înțelegere a
celuilalt.
Un
comentariu apărut de curând în blogosferă pentru susținerea monahului
pro-legionar, susținea că... Ortodoxia ar fi ”de neconceput fără
antisemitism”. Ce poate însemna o Ortodoxie bazată pe ură,
trădând, așadar, prima și cea mai importantă poruncă a lui
Hristos: iubirea? Ajungem astfel la o Ortodoxie fără Hristos, o
Ortodoxie în afara Creștinismului. Ca orice altă ură de rasă, ca
și urile interconfesionale și interreligioase, antisemitismul
trădează Creștinismul și-l transformă în sectă. La ură se
răspunde cu ură. Creșterea alarmantă a anticreștinismului pe
plan mondial nu este o consecință a crispării obstinate în asemenea
atitudini?
Mulți
dintre partizanii acestor atitudini extreme insistă puritan pe
cuvântul "Ortodoxie", când se referă și la aspecte
generale ale Creștinismului, de ca si cum ar prefera "dreapta
închinare" (în fața cui? a unui sistem de reflexe și canoane
vidate de sens?) mărinimiei lui Hristos. A unui Hristos, care Se refuză partizanatelor politice (oricât ar trage acestea de El), tocmai datorită condiției de Mesia! Pe câți dintre acești
rigoriști - oameni trecuți superficial prin vămile cărților, nu
și prin acelea ale suferinței transfiguratoare și renașterii în Duh - nu-i enervează
tocmai această ”mărinimie” trans-partinică a lui Hristos!
O
teribilă armă a dracului este generalizarea
- păcat al gândirii neinstruite, nemenționat în îndrumarele de
spovedanie - așadar, rămas adesea nespovedit -, care ascunde o greu sesizabilă formă de trufie
intelectuală și încremenirea sufletească în fața concreteții
mereu surprinzătoare a vieții. Copiii și sufletele simple nu
practică generalizarea - iată unul din motivele pentru care
Mântuitorul ni-i dă ca exemplu; iar matematicienii și alți
teoreticieni, când apelează la ea, o fac cu mari scupule, pentru a
evita eroarea sau impostura. Altminteri se întâmplă la nivelul gândirii
populare, care amestecă păgubos simplismul (scuzabil, când se consumă în tăcere) cu nejustificate
pretenții sapiențial-pedagogice.
Generalizarea
păcatului lui Iuda, ca și a unor păcate interetnice care au
brăzdat dureros istoria ultimelor veacuri ale Europei și care
implică problema evreiască și naționalismele locale, cu
contondențele lor - iată forme pripite de gândire a istoriei,
autocondamnate prin divorțul lor de dragostea iertătoare și mereu
dialogică a lui Hristos.
Corespondentul
generalizării, în ordinea virtuților, este absolutizarea
sfințeniei omenești,
cu idolatrizarea tuturor faptelor și convingerilor extrareligioase
(în special politice) ale sfântului, considerat model absolut - o
problemă delicată pentru evlavia populară, dar a cărei temătoare
ocolire alimentează renașterea, la fel de exaltată ca odinioară,
a ideologiilor naționaliste de tip exclusivist. Convingerile
politice ale unui sfânt, ale unui martir, nici nu-i justifică, nici
nu-i compromit sfințenia.
Acceptarea acestei fraze poate crea premisele de dialog asupra unor
canonizări care, altminteri, are toate șansele de a rămâne ratat.
2 comentarii:
Felicitari!
Un punct de vedere, dupa cum se vede, plin de duh ortodox. Singura mea observatie este ca as fi pus si ghilimelele de rigoare la «O "ortodoxie" fara Hristos»... Pentru ca Ortodoxie fara Hristos nu poate exista.
Doamne, ajuta!
Multumesc. Firește că nu poate exista ca existență autonomă. Și sper să rămână un oximoron. Gurile rele numesc asta ”Ortodoxism”, dar termenul îmi sună vulgar (ca și ”Românica”), încât prefer să-l evit. Dar, după cum și particulele instabile există câtăva vreme în natură înainte de a se dezintegra, la fel creăm și noi, oamenii, uneori forme religioase fără fond (mai precis, le golim de fond), care se ofilesc repede și ajung piese de muzeu; nu o dată s-a întâmplat asta în istoria Creștinismului, dar apologeții noștri sunt tentați s-o observe în special la sectele neoprotestante și la heterodocși, fără a vedea și bârna (sau paiul, mă rog) din ochiul propriu. Când de fapt și la noi lucrurile au fost de atâtea ori (și sunt), dpdv al trăirii în Duhul, pe muchie de cuțit. Iar în ascetică, dreapta socotință este considerată de mulți drept cea mai greu de atins dintre virtuți.
Trimiteți un comentariu