Apărut în Ziarul Lumina de vineri 5 septembrie 2014 și preluat de portalul Culturavietii.ro din 11 octombrie 2014 (unde a strâns 1099 de vizualizări până pe 10 iunie 2017)
Vectorul
etic al mesajului se desprinde mai degrabă din linia narativă de
ansamblu și atmosfera generală, decât din volutele de detaliu ale
acțiunii și ale firelor narative secundare, ce oferă astfel piste
excelente de captare a atenției și afectivității spectatorului.
Cinica
formulă a ”drumului spre iad, pavat cu intenții bune” se aplică
de minune în asemenea cazuri: captat de confortul psihic al ”micilor
sincerități” și ”micilor secrete personale”, în care se
regăsește și pe care le receptează ca tot atâtea ”bune
intenții” și momente de empatie, spectatorul își relaxează
spiritul critic, capătă încredere și se ”deschide”, astfel
încât acceptă mai orice mesaj și se lasă purtat în orice
direcție, dacă modul cum acestea sunt prezentate este suficient de
atrăgător.
Să
ne amintim de Mar
adentro (Marea dinlăuntru,
r. Alejandro Amenabar, 2004), o tulburătoare poveste de dragoste,
centrată în jurul unui personaj complet paralizat, deci povestită
din perspectiva excluderii din viața exterioară și a suferinței,
dar și o periculos de convingătoare (pentru mulți) pledoarie
pentru sinucidere. Are sens să vorbim de manipulare în acest caz,
ori de aderența sinceră a autorului la niște convingeri deviate,
pe care le exprimă cu deosebită virtuozitate și persuasiune? Este
cazul să facem diferența dintre manipulare, ca acțiune conștient
ipocrită și concertată, construită asemeni unei crime în masă
cu premeditare (delictul fiind minciuna), și puterea de convingere
și influențare, inerentă oricărei opere de artă care se
respectă, dar chiar și oricărui orator. Același Amenabar -
regizor și scenarist de mare succes, încă de la primele filme,
realizase în 2001 thrillerul-horror The
Others,
care făcuse vogă în epocă, obținând un palmares impresionant,
iar în 2009, superproducțis istorică aproape la fel de
răsunătoare, Agora,
un omagiu adus femeii filosof Hypatia, dar și un virulent și destul
de mistificator (în privința nuanțelor) film anticreștin. Sunt
acestea mărturii ale unui spirit contorsionat, aflat în căutarea
adevărului, a succesului în breaslă, ori acte de manipulare
conștientă, programatic conduse?... Primele două variante sunt
mult mai probabile, iar o apropiere mai intimă de biografia
cineastului hispano-chilian, provenit dintr-o familie care a suferit
atât de pe urma Războiului Civil Spaniol, cât și a dictaturii lui
Pinochet, ar putea preciza mai bine răspunsul.
Manipularea,
în sensul autentic al termenului, trebuie căutată nu atât la
filmele de autor, ci mai ales în cazul francizelor, a producțiilor
serializate, destinate din start unei audiențe cât mai largi și
mai diverse, deci cât mai explicite în mesaj și cât mai
impersonalizate. Filonul realmente manipulator este atașat nu
filmelor de artă sau de autor, ci celor populiste și tirajabile.
Este cazul diferitelor genuri canonizate de filme de tip hollywoodian
(fantezy, cu adolescenți și liceeni, a serialelor industrializate
de desene animate, dar și a superproducțiilor de animație și a
celor pe teme apocaliptice), adică a filmelor în care studioul
producător, iar nu echipa artistică deține cuvântul hotărâtor.
Totuși,
”geniul întunecat al banului” marilor studiouri și marilor
investitori atrage talente individuale autentice (scenariști,
directori de imagine, compozitori, art-designeri etc.), fără de
care acestea nu ar putea trăi: vocile lor auctoriale, consonând pe
o temă dată, concură, fiecare cu aportul său personal de emoție,
virtuozitate și ”sinceritate”, în alcătuirea unui mesaj
colectiv, pe care (cel puțin în sistemul american) îl gestionează
nu regizorul, ci producătorul. Astfel că micile ”șopârle”
anticreștine, dar și anti-tradiționaliste în genere nu sunt
neapărat impuse ”de sus”, ci derivă și din convingerile
personale ale echipei de autori ai produsului filmic. De aceea, mitul
”marelui manipulator”, care ar monitoriza totul din umbră, până
în cele mai mici amănunte, trebuie neapărat nuanțat; inclusiv în
cinema.
(articolul din pagina tipărită a ziarului/respectiv din pagina on-line este ilustrat cu un/ respectiv două cadre din filmul Metropolis de Fritz Lang)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu