Foto: Elena Dulgheru |
Fericit
este cel care, într-un an ca 2014, își redescoperă orientul
său bizantin... Elena Murariu, beneficiară și ostenitoare a
acestui dar, ne ajută și pe noi să-l scoatem la lumină din noi.
Expoziția
“Mărgăritare Brâncoveneşti” a artistei, deschisă între 4-26
iulie la Muzeul Satului din București, este cel mai generos omagiu
iconografic adus Sfinților Brâncoveni în anul tricentenarei lor
comemorări. Peste treizeci de exponate grafice -
desene în tuș, aproape aeriene, alături de zece lucrări din lemn
sculptat și pictat, ritmând, asemeni unor aripi verticale de toacă,
spațiul rectangular al primitoarei galerii de la Șosea, reiterează
și adâncesc, filigranează și amplifică, în tonuri ferme și
diafane totodată, asemeni unui imn-acatist, marea temă a
martiriului Brâncovenilor.
Se poate
spune că nucleul vieții artistice al Elenei Murariu gravitează în
jurul acestui moment paradigmatic, încă insuficient înțeles, al
istoriei poporului și Bisericii românești, pe care abia de puțină
vreme începem să-l punem în valoare. Și dacă roadele acestei
meditații se văd pe simeze de abia câțiva ani, într-o suită de
expoziții tematice mereu înnoită, începuturile ei au fost puse
acum un sfert de veac - declară artista. Provocatorul nucleului
inspirațional nu a fost altul decât Ioan Alexandru, marele poet
mărturisitor, singurul care, încă din ultimele decenii ale
comunismului, sesizase și exaltase în volutele cuvântului imnic
sensul providențial al martiriului marii familii domnești.
Gândirea
temerară a lui Ioan Alexandru rodește în Elena Murariu; și parcă
aceeași combinație de fermitate virilă, diafanie pnevmatică și
vizionarism sapiențial respiră și pe suprafețele de hârtie în
aur și culori ale plasticienei. Acest androginism creator - condiție
sine qua non a desăvîrșirii artistice - este rar întâlnit
în arta contemporană, segregată între masculinitatea (adesea
sterilă a) conceptualismelor și feminitatea compulsiv-haotică a
expresionismelor de orice fel - extreme autoizolate programatic și
orgolios, care doar reunite își recîștigă fecunditatea.
Cel care
echilibrează, la Elena Murariu, fermitatea ideii și caligrafia
expresiei, îmbinîndu-le într-o armonie perfectă, este duhul:
duhul rugăciunii, cel care provoacă treptele discrete, dar certe
ale descoperirilor spirituale din lucrările artistei. Căci se poate
vorbi, în cazul ciclului în continuă creștere și ramificare al
Brâncovenilor, de o adevărată teologie vie în imagini,
neizografiată după erminii, ci născută din duhul acestora; de
aici intuițiile teologice niciodată forțate, ci firești și mereu
inspirate ale artistei, pe care o simțim trăind în sanctuarul
atelierului său ca în mijlocul unor epifanii.
Un
prilej de întâlnire cu acest atelier și cu intimitatea
mărturisirilor din jurul său ne-a oferit filmul documentar al
apreciatei realizatoare de televiziune Marilena Rotaru, Puterea
viziunii, dedicat ciclului
brâncovenesc al artistei, prezentat în avanpremieră pe 17 iunie la
Muzeul Satului. Alcătuit dintr-o suită de interviuri pe marginea
operei plasticienei cu cei mai reprezentativi critici de artă ai
prezentului, documentarul își are centrul de greutate în scurtele
fragmente de interviu cu protagonista filmului și în prea scurtele
priviri aruncate prin atelierul acesteia - un tezaur ”bizantin”
în cel mai palpabil sens al cuvântului, adevărat concentrat de
lumini și valori, care simți că înmagazinează, asemeni unui ADN,
trecutul, prezentul și viitorul artistei, cu mult-doritele și greu
accesibilele nerostiri ale Maestrului, după care aspiră
admiratorii.
De
o simplitate aproape dezarmantă, dublată de o fermitate izvorâtă
din sentimentul convingerii alegerii firescului și al nezdruncinatei
hotărâri, Elena Murariu își dăruiește întregul farmec personal
operei: aceasta este jertfa și asceza sa. Nici urmă de narcisism
sau părere de sine în femeia delicată, dar totuși robustă din
spatele atelierului, înconjurată de lucrări care mai de care mai
prețioase, ca de proprii copii. Elena Murariu are conștiința că
rodirea acestor copii nu este un merit, ci un dar de Sus și o
datorie, care o înnobilează și o face să renască în
virtuozitate și duh mereu și mereu, cum foarte puțini dintre
artiștii noștri (inclusiv dintre cei religioși) o fac: acesta este
secretul artei sale
poietice.
Pe
16 august, o expoziție mult lărgită pe aceeași sacră temă
comemorativă, găzduită chiar la Palatele Brâncovenești de la
Mogoșoaia, urmează a adeveri acest cuvânt.
Pe aceeași temă, tot în Ziarul Lumina (27 iulie 2013): Un caligraf al sfinteniei: Elena Murariu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu