Recenzie la volumul "Hrisovul clipelor", ieroschimonahul Daniil de la Schitul Rarău (Sandu Tudor), Editura Renașterea, Cluj, 2016, apărută în Ziarul Lumina de sâmbătă 27 august 2016
Numele părintelui Daniil (Sandu Tudor) a intrat ca o trombă de
lumină și adevăr mărtirisitor în cultura noastră
postdecembristă. Am fost tentată
să specific, legitim, “cultura creștină”, ori “cultura
sfinților închisorilor comuniste”, dar poetul-monah martirizat de
la Rarău este un colos care depășește astfel de delimitări și
categorisiri, înțelese în sensul lor comun.
Monumentalitatea alurii sale am
simțit-o cu toții – în primul rând cei din preajma pridvorului
și altarului -, imediat după evenimentele din decembrie 1989,
inițial indirect, din contactul cu Imnul Acatist al Rugului
Aprins, prima sa scriere care a luat efectiv cu asalt pangarele de
cărți bisericești, apoi și rafturile librăriilor, ca un strigăt
eliberator de frumusețe teologală.
Probabil, cea mai reprezentativă scriere a sa, penetrată cel mai
stabil în mentalul colectiv și în categoriile cele mai variate de
public creștin, mica broșură imnografică, distribuită în
tipărituri de toate felurile, pretențioase și populare, circulată
clandestin și înainte de 1989 în cercuri restrânse, în samizdat,
s-a impus ca o regală sfidare a ideilor preconcepute din mediile
literar-universitare asupra mediocrității literaturii mistice
ortodoxe.
Amvonul intelectual, mistic și literar pe care a înălțat
părintele-poet de la Rarău specia elevată odinioară, apoi căzută
în derizoriu a acatistului, este unic în literatura creștină
românească; și am argumente să cred că și în cea universală.
Viața și în special martiriul lui Sandu Tudor au ajuns abia
ulterior a fi cunoscute, odată cu redeschiderea dosarelor mișcării
Rugului Aprins de la Antim și cu popularizarea biografiei
principalilor ei reprezentanți.
Mai multe edituri s-au întrecut a tipări, mai haotic sau mai
organizat, culegerile de poezie mistică (în special acatiste) și
caietele de cugetări ale cuviosului părinte de la Rarău; în acest
sens, volumele Editurii Christiana, îngrijite de profesorul
Alexandru Dimcea, au rămas un reper important.
Impresionează la Daniil (Sandu Tudor) în primul rând
personalitatea polivalentă, statura sa martirică mărturisitoare și
neangajarea politică în curentele extreme ale vremii – dovada
unei lucidități rare printre colegii săi de generație și de
destin. Dar, dincolo de datele istorico-biografice, rămâne opera
sa. Ea îl înscrie cel puțin în aceeași măsură în empireul
românesc și creștin din eternitatea lui Dumnezeu, ca și viața
sa.
Despre cele câteva zeci de pagini ale imnelor sale acatiste
(închinate Bunei Vestiri, Rugului Aprins, Cuviosului Dimitrie
Basarabov și Sfântului Calinic de la Cernica) s-au scris lucrări
științifice de filologie (ca cele ale distinsei cercetătoare prof.
Aurelia Bălan-Mihailovici), care nu au epuizat nici pe departe
universul de noutate, erudiție și mister al textelor.
Densitatea semantică și mistică a textelor ieroschimonahului
martirizat și ucis la închisoarea de la Aiud sunt unice în
literatura română, iar capacitatea lor de a fecunda gândirea și
sensibilitatea creștină contemporană nu și-a dat încă nici pe
departe întreaga măsură.
Toate acestea schițează trăsăturile unei personalități
monumentale și a unui om de legendă, cum rar a avut literatura
română modernă; va fi nevoie de mai multe generații spre a
înțelege și digera genialitatea acestui colos și hristofor al
gândului și literei românești.
Dar iată că, atunci când mulți credeau că toate cele ce ar fi
fost de adus la lumină din opera lui Daniil (Sandu Tudor) s-au fost
tipărit, editura clujeană Renașterea ne propune un volum inedit de
texte din arhiva Alexandru Mironescu, revenite astfel din Elveția în
România după un traseu dramatic și întortocheat, prin bunăvoința
familiei acestuia de la Geneva.
Volumașul de versuri postume ale monahului de la Rarău, se numește
“Hrisovul clipelor. Versuri” și a fost publicat cu
binecuvântarea ÎPS Andrei al Vadului, Feleacului, Clujului,
Maramureșului și Sălajului și îngrijit de protos. Benedict Vesa.
A fost scris în 1958 și dat spre păstrare lui Alexandru Mironescu,
înainte de arestarea din același an a ambilor, împreună cu
tânărul Șerban Mironescu, fiul savantului și mărturisitorului
de la Antim. Este postfațat de acesta din urmă, cu un excelent
text, scris încă din 2002, pe când – așa cum povestește acesta
- fiica savantului, Ileana Mironescu, începuse să stabilească
legături cu editorii din România în vederea publicării operei
tatălui său și a ieroschim. Daniil, din arhivele acestuia.
Scrise, așadar, ulterior celebrelor imne acatiste, versurile din
“Hrisovul clipelor” continuă spiritul mistic al acestora și
uzitează de același tip de lexic savant-arhaicizant, dar diminuează
tonul doxologic (proslăvitor) în favoarea unei mai mari
interiorizări, axate spre suprinderea în cuvânt-simbol a marilor
taine ale isihiei creștine. Această deplasare mistică a cuvântului
spre stadiul de ieroglifă-simbol, plasticizat în rime și rezonanțe
în care pitorescul popular se îmbină cu ermetismul greu
decriptabil, constituie, cred, noutatea poetică de bază a acestui
volum – în primul rând în bibliografia lui Sandu Tudor, dar și
în literatura română în genere. Volum mic cât o nucă, dar la
fel de dens. Și despre care ar mai fi multe-multe de spus…
2 comentarii:
Sunt foarte bucuroasă că cercetătoarea și creștina trăitoare, Elena Dulgheru, a găsit spațiul tipografic în ziarul „Lumina de duminică” de astăzi (28 august 2016), spre a readuce în memoria creștinilor noștri, personalitatea și opera poetică a martirului iubit de Hristos, ieroschimonahul Daniil de la Rarău. Cu adevărat am fost impresionată de forța și tăria duhului exprimate prin îngemănarea cuvintelor vechi cu cele în uz, prin care a creat adevărate simboluri. „Imnul acatist la Rugul Aprins al Maicii Domnului” și „Hrisovul clipelor”, poemul în metrică populară, sunt ca tematică și imagine artistică de o profunzime inegalabilă. Sperăm ca cititorii recenziei, oferite de D-na Elena Dulgheru, la volumașul „Hrisovul clipelor .Versuri”, apărut la Cluj la Editura ”Renașterea”, să aibă curiozitatea să cunoască acest spirit sublim al jertfei celor care au creat mișcarea spirituală ”Rugui Aprins”.
Multumesc pentru aceste calde cuvinte. Si eu sper ca, prin efortul d-voastră și al altora, aventura urcatoare de descoperire a comorilor operei ieroschimonahului martir de la Rarău să continue. Că e nevoie!...
Trimiteți un comentariu