Publicat pe portalul culturavietii.ro în 14 noiembrie 2014 unde până10 iunie 2017a strâns 4124 de vizualizări
Se
discută mult zilele acestea despre alegeri. Se discută nervos,
disperat, blazat... sau, de supărare, deloc. Dușmane ale discernământului, fiecare dintre
aceste umori trădează limitele unei așteptări de 15 ani ale unui
”bine” care, în opinia multora, nu mai sosește.
Ce
se face, însă,
alegătorul creștin, care a fost învățat că Binele este
Împărăția lui Dumnezeu, pe care în mod legitim își dorește
să o vadă instaurată în istorie? Ce se face dacă, în locul
binelui așteptat, se confruntă
zilnic cu ispite care mai de care mai ”apocaliptice” și tot mai
lipsite de răspuns? Și dacă cei care candidează la cârma țării
nu se potrivesc deloc, nici din față, nici din profil, cu sfinții
din sinaxare? Este limpede ca lumina zilei că, până la vreo
schimbare ipotetică a formei de guvernământ, la care unii visează,
”căruța” trebuie, totuși, împinsă mai departe și că,
potrivi legilor lui Murphy, dacă nu mergi la vot, cu siguranță
”vor ieși ceilalți”.
Am
fost stupefiată să constat, însă, că în această confuză
situație, oratori ortodocși, pe care îi știam inimoși, avizați
și buni patrioți, îndeamnă la absenteism sau la boicotarea
alegerilor. Motivația lor: lipsa candidatului potrivit,
care... ”s-ar ridica la pretențiile lor”! De ca și cum în fața
urnei și-ar alege nevasta, modelul de viață, sau ar vota laureatul Premiului Nobel
pentru pace! Un președinte de stat nu este nici patriarh, nici superstar sau copil-minune, ci administratorul unei mari moșii și trebuie să aibă calități similare unui bun director de concern (industrial, agricol, sanitar, financiar, educațional etc), sfătuirea lui cu reprezentanții cultelor sau ai altor departamente ale vieții publice, în chestiuni corespunzătoare, fiind de la sine înțeleasă. A pretinde
”să stai acasă și să votezi cu Petre Țuțea sau cu...
Hristos”, cum îndeamnă unii lideri de opinie ortodocși, este
imatur, agramat din punct de vedere al teologiei istoriei și
ireverențios față de ceilalți credincioși care, chipurile, s-ar
depărta de Dumnezeu participând la niște alegeri ”impure”.
Înțeleptul Țuțea ne sfătuia să nu ne alegem conducători care
nu-și iubesc țara, iar nu să adoptăm politica struțului,
pretinzând cu superioritate că astfel ”votăm cu Hristos!” Cu
ce este diferit acest indiferentism social și politic, pretins
duhovnicesc, de o atitudine buddhistă, sau de deznădejdea unui
împătimit al alcoolului? Consecințele lor practice sunt aceleași:
divorțul de viața publică, trădarea, abandonarea țării și a
aproapelui.
Mă
mir cum oameni care pretind că le pasă de istoria țării au
pretenția puritană ca politicienii să fie imaculați și fără
compromis, ceea ce nu s-a întâmplat niciodată, nici măcar în
cazul conducătorilor intrați în sinaxare ori pe postamentele statuilor publice, obligați și ei să
facă alianțe dictate de împrejurări, pe care le alegeau, însă,
pentru binele țării și pentru care erau gata, la nevoie, să
plătească cu viața. Mă mir cum oameni de biserică, ce se pretind
avizați în istorie, nu îi înțeleg resorturile, implicit faptul
că, pentru rugăciunile poporului credincios și ale preoților Săi,
Hristos lucrează, la nevoie, și prin conducători eterodocși, de
alt neam sau maculați de anumite impurități, dacă aceștia sunt
sincer animați de dorința binelui public. Mă tem că acest tip de
rigiditate șovinistă, neortodoxă în duh, ascunde
(nemărturisite) obsesii conspiraționiste, cu toate consecințele
patologice ale acestei fixații.
Înțeleptul Țuțea ne sfătuia să nu ne alegem conducători care
nu-și iubesc țara. Așadar, a alege un conducător este o problemă
de deslușire a inimii celui ales. Ceea ce ține de discernământ
sau de ”bună-vedere”, adică este o chestiune prin excelență
spirituală - nu neapărat ortodoxă, catolică sau
protestantă, ci general-umană, care poate fi luminată doar de
universalitatea iubirii lui Hristos și deslușită doar de cel care
Îi primește universalitatea. Istoria arată destule exemple de nativi care-și disprețuiesc țara, ca și de străini care, odată stabiliți într-o țară străină (eventual, în posturi de răspundere sau chiar la conducerea ei), îi respectă cultura și o slujesc cu mai mult devotament decât băștinașii. În schimb, nicăieri în istorie un ins care și-a dovedit malignitatea încă ”de mic”, adică lipsa de caracter, disprețul de semeni și de Dumnezeu, nu va face vreun bine public, odată ajuns la conducere, ci dimpotrivă. Să ne dea Dumnezeu buna-vedere a inimii!
Fără
patimi naționaliste sau confesional-ortodoxiste, să ne alegem un
conducător iubitor de semeni, onest, capabil a-și
sluji și iubi țara cu devotament, fără slugărnicie, lozinci
demagogice și vicleșuguri oportuniste, iar de celelalte, precum și
de scăparea noastră din ”pânzele de păianjen ale istoriei”,
se va ocupa Dumnezeu! Dar o va face doar dacă nu ne va vedea
indiferenți.
10 comentarii:
boicotul este o optiune personala daca eu 'simtz' ca nu ma reprezinta cei doi catindati apelezi la stampile precum 'ortodoxisti'? voteaza tu propagandisto pe 'alesul Domnului' Iohannis dar ai aminte sa nu plangi mai tarziu.
nu ma reprezinta cei doi catindati. deci intre un lup si un sacal aleg boicotul
Dumnezeu sa-ti ajute Elena Dulgheru pentru echilibrul duhovnicesc de care ai dat dovada in acest articol. Pentru discernamantul tau de-a dreptul patristic! Ma bucur ca exista astfel de oameni. Ma bucur sa vad lucrarea minunata a lui Dumnezeu in oameni precum d-ta. Sa-i multumim lui Dumnezeu pentru luminarea noastra spirituala!
PS
Insusi Patriarhul Daniel recunoaste intr-un tarziu acelasi lucru enuntat mai inainte de d-ta in articolul d-tale!
http://www.cotidianul.ro/pf-daniel-adesea-dumnezeu-a-lucrat-chiar-si-prin-oameni-straini-251371/
Un text exceptional ! L-am trimis si altora.
Multumesc.
Foarte bine spus!
Multumim!!!!
Lumina in toate alegerile noastre si, daca ne trezim pe intuneric, speranta!
cu drag, Cosmina
Minunat scris! Vă felicit din toată inima!
INTERESANT!!!!!!!!!
Foarte bun text, din toate punctele de vedere. Mă bucur și vă mulțumesc că mi l-ați trimis. Doamne, ajută!
Doamne ajuta !
Bravo Elena !
Esti o fata desteapta !
sa dea Domnul sa aibe impact cat mai mare ce ai scris.
cele bune,
M
Am scris un scurt comentariu la excelentul dvs articol de pe blog. Încă o dată: nu e de mirare. Părerea mea.
http://pseudokinematikos2.blogspot.ro/2014/11/nu-ma-mir.html
Nu mă mir
D-na Elena Dulgheru (autoarea celei dintâi monografii, în limba română, dedicată regizorului Andrei Tarkovski) postează, pe blogul personal, câteva rânduri în care îşi exprimă stupefacţia pricinuită de atitudinea unor "oratori ortodocşi" pe care îi ştia "inimoşi, avizaţi şi buni patrioţi", care îndeamnă acum la absenteism şi la boicotarea alegerilor prezidenţiale din România (turul al doilea). De ce această circumspecţie a lor? Pentru că, vezi, Doamne, niciunul nu e bun, nu e bun român, nu e bun ortodox, nu e sfânt...
Cunosc şi eu câţiva "oratori" zeloşi, "patrioţi" şi "ortodocşi". Am avut ocazia să-i ascult cum, loviţi de strechea politicii după ureche, comentau - fără să fi văzut - filmul lui Cristian Mungiu, După dealuri. N-au obosit să-l eticheteze drept antiromânesc, antiortodox etc. Asta în timp ce preferinţa lor cinematografică, aveam să aflu, este - de la distanţă - filmul rusesc Ostrov. De ce? Pentru că acolo se "vede clar credinţa personajelor" ce nu contenesc, mereu sfătoase, să-şi facă cruci, să turuie rugăciuni, să epateze o anume evlavie populară ce s-a dovedit, încă o dată, că face casă bună cu campaniile electorale. Vezi iconiţele electorale girate de monahi ultrapopulari ce - direct sau voalat - recomandă votarea "ortodoxului" a "bunului român" care "uneşte".
Nu mă miră puritanismul şi rigiditatea acestori şovini şi ortodoxişti "ce se pretind a fi avizaţi în istorie". Elena Dulgheru vorbeşte de "(nemărturisite) obsesii conspiraţioniste, cu toate consecinţele patologice ale acestei fixaţii". Îi împărtăşesc gândul. De mirare - pentru că viaţa e foarte scurtă - este numai trezirea şi venirea în fire a acestor naţionalişti şi puritani pătimaşi. A tuturor fanaticilor atât de siguri pe propriile convingeri. Momentul când âncep să se îndoiască, să râdă de propriile lor mesianisme. De mirare este să vezi că o ţară începe să-şi vină în fire, că şcoala reîncepe să devină şcoală, că biserica redevine biserică ş.a.m.d. Greu de crezut, pentru că tăvălugul atâtor "libertăţi" pe care le revendicăm nu prea lasă loc de reflecţie, de cumpănire, de curaj. Tentaţia spiritului de turmă e enormă. Fie că e vorba de turma "progresiştilor", fie a "moraliştilor" de orice orientare, ideologie, religie, confesiune, rasă etc.
Trimiteți un comentariu